تاثیر روانشناسی رنگ ها
روانشناسی رنگها
چهار رنگ – قرمز، آبی، زرد و سبز به ترتیب به بدن، ذهن، احساسات و تعادل ضروری بین این سه مربوط می شوند.
روانسناسی یازده رنگ پایه به شرح زیر است:
قرمز . فیزیکی
مثبت: جسمانی ،فیزیکی، قدرت، گرما، انرژی، “مبارزه یا پرواز”، تحریک، هیجان.
منفی: اختلال، تجاوز، تاثیر بصری، فشار.
قرمز دارای بلندترین طول موج است. اگر چه از لحاظ فنی قابل ملاحظه نیست، اما نزدیکتر از آنچه که هست بنظر میرسد و بنابراین توجه افراد را جلب می کند. از این رو در چراغ های راهنمایی در سراسر جهان از این رنگ استفاده میشود. اثر این رنگ فیزیکی است؛ ما را تحریک می کند و ضربان قلب را افزایش می دهد، به این ترتیب این تصور ایجاد می شود که گذر زمان سریعتر است. قرمز خالص ساده ترین رنگ، بدون ظرافت ،تحریک کننده و پر جنب و جوش،قوی و بسیار دوستانه است.
آبی . عقلانی
مثبت: هوش، ارتباطات، اعتماد، کارایی، آرامش، وظیفه، منطق، خنکی، انعکاس، آرامش.
منفی: سردی، بی اعتمادی، عدم احساس، عدم دوستی ، کسلی .
آبی رنگ ذهن است و اساسا آرامش بخش و تاثیر گذار بر ذهن است، برخلاف واکنش فیزیکی که بر قرمز وجود دارد. آبی پررنگ، تفکر روشن و سبک تر را تحریک می کند، آبی کمرنگ، ذهن و تمرکز را آرام می کند. به نظر می رسد اشیاء آبی به اندازه قرمز نزدیک بنظر نمیرسند. در تحقیقات رنگ مورد علاقه در جهان رنگ آبی است با این حال، آن را می توان به عنوان رنگ سرد، بی ثبات و غیر دوستانه و کسل درک کرد.
رنگ زرد . عاطفی
مثبت: خوش بینی، اعتماد به نفس، عزت نفس، اضطراری، قدرت احساسی، دوستی، خلاقیت.
منفی: غیر منطقی بودن، ترس، شکنندگی احساسی، افسردگی، اضطراب، خودکشی.
طول موج زرد نسبتا بلند و اساسا تحریک کننده است. البته محرک احساسی، بنابراین زرد قوی ترین رنگ از نظر روانی است. رنگ زرد، روحیه و اعتماد به نفس را افزایش می دهد؛ این رنگ اعتماد به نفس و خوش بینی است. استفاده بیش از حد آن، و یا استفاده از تناژ اشتباه این رنگ در ارتباط با تنالیته های رنگ های دیگر ، می تواند باعث کاهش عزت نفس، ترس و اضطراب شود.
سبز. تعادل
مثبت: هماهنگی، تعادل، استراحت، عشق جهانی، استراحت، ترمیم، اطمینان، آگاهی محیط زیست، تعادل، صلح.
منفی: خستگی و کسالت، رکود، رطوبت.
سبز به نظر می رسد که نیاز به تعادل و تنظیم ندارد ، بنابراین، سرشار از استراحت و اسایش است . سبز در مرکز طیف ها ، رنگ تعادل است – مفهوم مهمی از رنگ سبز برای بسیاری از افراد این است که در جهان حاوی مقدار زیادی رنگ سبز است، این نشان دهنده حضور آب و خطر کمتری از قحطی است،را اطمینان میدهد . این رنگ به نظر می رسد بیش از حد آرام است ، و می تواند رکود را نشان دهد و به اشتباه استفاده شود .
بنفش . روحانی
مثبت: آگاهی معنوی، مهارتی، بینایی، لوکس، اعتبار، حقیقت، کیفیت.
منفی: برون گرا، انحطاط، سرکوب، نادیده گرفتن.
کوتاه ترین طول موج، بنفش است که اغلب به عنوان ارغوانی توصیف می شود. آگاهی را به سطح بالایی از فکر، و حتی به حوزه ارزش های معنوی می رساند. رنگ بسیار درونگرایی است و موشوق تفکر عمیق است. آخرین طول موج قابل مشاهده قبل از اشعه ماوراء بنفش،مرتبط با زمان و فضا و کیهان است. استفاده بیش از حد از رنگ بنفش می تواند درونی گرایی را بیش از حد افزایش دهد و سریع تر از هر رنگ دیگر باعث ارتباط نادرست و زننده شود.
روانشناسی رنگ ها
در طراحی کاتالوگ روانشناسی رنگ ها بسیار حائز اهمیت است.
نارنجی
مثبت: تحرک ،غذا، اشتها اور ، گرما، امنیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده.
منفی: محرومیت، سرخوردگی، ناامیدی، عدم بلوغ.
از آنجا که ترکیبی از قرمز و زرد است، نارنجی انرژی زا و محرک است و واکنش آن ترکیبی از فیزیکی و عاطفی است. این تمرکز ما بر مسائل اسایش فیزیکی – اشتها، گرما،هیجان و صمیمیت است. این یک رنگ سرگرم کننده است.زمانیکه نارنجی با رنگ سیاه استفاده شود ممکن است بر خلاف تصور تمرکز را ازبین ببرد.به همین ترتیب، نارنجی نقایص و فقدان ارزش های فکری را بیش از حد نشان میدهد .
صورتی
مثبت: آرامش فیزیکی، پرورش، ملایمت، زنانه بودن، عشق،احساسات ، نشاط .
منفی: مهار، کشش احساسی، تخریب، ضعف فیزیکی ، کم انرژی .
رنگ (قرمز کم رنگ) صورتی نیز از لحاظ جسمی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، اما آنها را آرام می کند، نه تحریک. (جالب توجه است که رنگ قرمز تنها نامی است که به طور جداگانه برای رنگ آن مشخص شده است. رنگهای آبی، سبز، زرد و غیره به سادگی به نام آبی روشن، نور سبز و غیره نامیده می شود.) صورتی یک رنگ قدرتمند و روان شناختی است که باعث پرورش و تسکین دهنده جسمی میشود. استفاده بیش از حد صورتی از لحاظ فیزیکی تخلیه و موجب کسالت میشود.
خاکستری
مثبت: بیطرفی روانی ،خنثی ،پذیرای افکار جدید، وقار، اقتدار .
منفی: عدم اطمینان، رطوبت، افسردگی، خواب زمستانی، کمبود انرژی ، ترس ،فقدان احساسات .
خاکستری خالص تنها رنگی است که خواص روانشناختی مستقیم ندارد. با این حال، کاملا سرکوبگر است. فقدان مجازی رنگ ناراحت کننده است و زمانی که جهان خاکستری می شود، ما به طور غریزی شرایط را برای آماده شدن خواب زمستانی آماده می کنیم. خاکستری اثر متفاوتی روی رنگ های دیگر دارد. استفاده از خاکستری معمولا عدم اطمینان ، ترس ، فقدان احساس ،عدم مشارکت و تنبلی را نشان می دهد.
سیاه
مثبت: پیچیدگی، امنیت،قاطعیت، ایمنی احساسی، افزایش تمرکز ،وزین ،رمزالود .
منفی: سرکوب، سردی، تهدید،بدبینی ، لجاجت، سنگین بودن.
در روانشناسی رنگ ها سیاه ترکیب همه رنگها با هم است، نور را کاملا جذب میکند. این رنگ موانع محافظتی ایجاد می کند، زیرا که تمام انرژی ها را که به سوی افراد می رود را جذب می کند و شخصیت را میپوشاند. سیاه در اصل عدم وجود نور است، چرا که هیچ طول موجی منعکس نمی شود و بنابراین می تواند تهدید کننده باشد و ترس را القا کند؛ سیاه درک وزن و جدیت را ایجاد می کند.سیاه ابهت،رسمی بودن، عمق، هیبت و وقار را القا میکند.
سفید
مثبت: بهداشت، شفافیت، خلوص، پاک،دلگشا، سادگی،صلح ،پیچیدگی، بهره وری.
منفی: ناباروری، سرما، عدم دوستی.
همانطور که سیاه جاذب همه رنگهاست، سفید بازتاب رنگهاست . در واقع، تمام طیفها را در چشم ما نشان می دهد. از این رو، موانع ایجاد می کند. سفید خالص ،پاک، بهداشتی و استریل است. مفهوم ناپایداری و ناباروری هم در بر دارد. از نظر بصری، سفید، درک فزاینده ای از فضا را می دهد و فضا بزرگتر نشان داده میشود.
رنگ قهوه ای
مثبت: جدی، گرم، طبیعت، زمین، خنثی ، اسایش ،قابل اطمینان، پشتیبانی.
منفی: عدم طنز، سنگین بودن، کمبود پیچیدگیبهانه جویی ،لجبازی.
قهوه ای معمولا ترکیبی از قرمز و زرد و سیاه است. در نتیجه، به اندازه سیاه بسیار جدی بنظر میرسد اما گرم تر و نرم تر از سیاه. این رنگ ویژگی های قرمز و زرد را داراست. قهوه ای، زمین و کوه و جهان طبیعی را القا میکند. جامد و قابل اعتماد است و در بین اکثر مردم محبوب است .این رنگ حمایت کننده است، نه سرکوبگر.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!