انواع تکنیک های انیمیشن
انیمیشن چیزی بیش از یک توهم بصری نیست – یک راه فریب دادن چشم که باعث میشود فکر کنیم تصاویر ساکن ، تصویر متحرک است. در کل جان بخشیدن تصاویر.
به زبان ساده تر انیمیشن یعنی جاندار نمودن، یا ایجاد تصور حرکت در تصاویر یا اجسام بی جان است.
۱: انیمیشن سنتی یا انیمیشن کلاسیک دوبعدی ۲D:
در انیمیشن سنتی ،هنرمندان هر فریم را باید با دست طراحی کنند. انیمیشن سنتی ایجاد یک نقاشی در یک قاب است. انیمیشن ۲D شامل ایجاد طراحی های متعدد برروی طلق های پلاستیکی که در پس زمینه ای رنگی قرار میگیرد.
این یک روند طولانی بود. هزاران عکس از دست به طور کامل بر روی ورق های استات و یا cels، که کمی متفاوت از سل قبل از آن طراحی میشد. هر سل جداگانه عکاسی میشد. این تکنیک در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت و در فیلم هایی مانند راجر رابیت Roger Rabbit و Space Jam استفاده شد. سفیدبرفی و هفت کوتوله، زیبای خفته Beauty Sleep و علاءالدین Aladdin و Peter Pan از انیمیشن هایی هستند که از این نوع سبک ساخته شده اند.
انیمیشن کامپیوتری -۲D، ۳D
تکنولوژی کامپیوتر دنیای انیمیشن را متحول کرد. انیمیشن کامپیوتری شامل طیف گسترده ای از تکنیک ها است، اما اساسا هر انیمیشن ای است که با استفاده از کامپیوتر به صورت دیجیتال ایجاد می شود. در دهه ۱۹۹۰، انیماتورها در کنار انیمیشن سنتی شروع به استفاده از انیمیشن کامپیوتری کردند. این سبک از انیمیشن کنترل بیشتر و سریعتر از انیمیشن سنتی دارد. انیمیشن کامپیوتری را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد:
۲: انیمیشن ۲D دیجیتال
انیمیشن مشهور میکی ماوس با استفاده از تکنیک انیمیشن دوبعدی ایجاد شد. اولین انیمیشن کوتاه دو بعدی به نام Fantasmagorie “فانتاسماگوری”ساخته شده توسط امیل کوه است. کاملا به صورت سیاه و سفید گرفته شده است، کارتون در مورد مرد چوبی با حرکات ساده زندگی یک انسان واقعی است . کارتون با حدود ۷۰۰ نقاشی مختلف ۷۵ ثانیه طول می کشد . این انیمیشن تاریخی در سال ۱۹۰۸ منتشر شد. در دهه ۱۹۶۰، بسیاری از کارتون های محبوب مانند جتسون Jetsons و Flintstones با استفاده از انیمیشن ۲D ایجاد شدند.
ایجاد انیمیشن در فضای ۲ بعدی با کمک فن آوری های دیجیتال به عنوان انیمیشن ۲D دیجیتال شناخته می شود. در این نوع انیمیشن نیازی به ایجاد مدل های دیجیتالی نیست، فقط باید فریم را طراحی کنید. ایجاد ۱۰۰ نوع طرح ونقاشی و حرکت دادن آنها در جهت های متفاوت، از تکینیکهای انیمیشن دوبعدی دیجیتال است .با استفاده از Adobe Flash، انیمیشن سازان می توانند تعداد نقاشی های مورد استفاده را محدود کنند، و با تغییرات جزئی مانند تغییر رنگ و یا تعداد فریم می تواند به نتیجه دلخواه در کوتاهترین زمان برسند، در نتیجه ساخت انیمیشن دیجیتال دوبعدی را آسانتر میکند.
انیمیشن ۲D دیجیتال به دلیل کمبود عمق در اهداف هنری مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما هنوز هم در تبلیغات و نشر رومیزی استفاده می شود.
۳: انیمیشن دیجیتال ۳D
اگر طراح علاقمند به ساخت شخصیت های خیالی به سبک واقع گرایی است،با انیمیشن ۳D Digital امکان پذیر است. شخصیت های انیمیشن سه بعدی دیجیتال بسیار سریعتر هستند و در صنعت فیلم سازی بسیار محبوب هستند. با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری میتوان انیمیشن ۳ بعدی برای ایجاد بسیاری از فیلم های کوتاه، فیلم های کامل و حتی تبلیغات تلویزیونی و حرفه ای در انیمیشن ۳D دیجیتال ساخت. در مقایسه با انیمیشن ۲D و انیمیشن سنتی، مدل ها، بسیار واقع گرایانه هستند.
۴: انیمیشن استاپ موشن
آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا قطعه سنگ می تواند راه برود یا صحبت کند یا خیر، هر چیزی در انیمیشن امکان پذیر است؟ با استفاده از انیمیشن فریم به فریم،میتوان حرکت های متفاوت و چرخش هایی را به اشیاء ساکن اضافه کرد. از زمان تکامل ابداع عروسک ها، انیمیشن استاپ موشن وجود داشته است. فیلم های بسیاری با استفاده از روش استاپ موشن ایجاد شده اند. ادوین پورتر کارگردان “خرس عروسکی” یکی از اولین فیلم های انیمیشن استاپ موشن بود. بدنبال آن انیمیشن ، فیلم کوتاه “بازی عروسکهای خرسی” ساخته شد. مدت پخش آن کمتر از یک دقیقه بود، درحالی که بیش از ۵۰ ساعت کار بر رویش انجام شد.
۵: انیمیشن مکانیکی
به جای روباتیک، ماشین ها با استفاده از تکنیک انیمیشن مکانیکی می توانند حرکت کنند. به جای ساختن دستگاه اصلی، ایجاد این انیمیشن های مکانیکی، به انیماتور اجازه می دهد تا بداند چگونه دستگاه کار می کند. توضیح عملکرد این ماشین ها از این نوع تکنیک انیمیشن بسیار آسان است.
۶: Chuckimation
یکی از تکنیکهای انیمیشنی محبوب است که ترکیبی از انیمیشن استاپ فریم و تصاویر واقعی بوده که در آن که کاراکترها به یک فریم خاص منتقل می شوند. از برخی جهات شبیه به نمایش عروسک خیمه شب بازی است.
۷: انیماترونیک صوتی و آتونوماترونیک
Audio-Animatronics و Autonomatronics
والت دیزنی انیماترونیک صوتی علامت تجاری را ایجاد کرد که در پارک های دیزنی نصب شده است.Otto یک ربات است که به راحتی میتواند شخص را در یک اتاق حس کند، با آنها صحبت کند و همچنین می تواند بگوید که آیا آنها خوشحال هستند.تکنولوژی Autonomatronics متفاوت از فناوری Audio-Animatronics است. تکنولوژی Audio-Animatronics برنامه پیش برنامه ریزی شده را اجرا کند . فناوری Autonomatronics توسط دوربین های پیشرفته و سنسورها ، ربات را هدایت میکند تا بتواند براساس شرایط موجود حرف بزند یا کاری انجام دهد.
۸: انیمیشن تئاتر عروسکی
این انیمیشن با استفاده از عروسک یا اشیاء متحرک ایجاد می شود.فیلم “سیرک هامپتی دامپتی” ساخت جیمز استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت(۱۹۰۸) اولین فیلم انیمیشن استاپ موشن که عروسک ها را نشان می دهد .امروزه انیمیشن عروسکی بیشتر در کارتون ها و فیلم های کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. یک نمونه از انیمیشن عروسکی که در سینما استفاده می شود در فیلم “کینگ کنگ” (۱۹۳۳) است. “کابوس قبل از کریسمس” (۱۹۹۳) یک فیلم ترسناک فانتزی موزیکال آمریکایی به کارگردانی هنری سلیک است که از ۲۲۷ عروسک برای نشان دادن کاراکترهای فیلم استفاده شده است و همچنین ۴۰۰ سر برای بیان حالات احساسات استفاده شده است.
۹: انیمیشن خمیری
بهترین شکل از استاپ موشن ایجاد شده در انیمیشن خمیری است. در این انیمشن ، قطعه های خاک رس یا تکه های خمیر برای ایجاد شخصیت ها ساخته می شوند و بر اساس تخیل انیماتور، شخصیت ها و داستان شکل میگیرد. بعضی خمیر ها ترکیبی از مواد شیمیایی دارند و بعضی ترکیب آب و گل . . گاهی اوقات خمیر به صورت یک ساختار سیم مانند آرماتور برای دوام و تحرک شخصیت ها در صحنه استفاده میشود.
۱۰. انیمیشنبریده مقوا یا cut-out
انیمیشن Cut-out احتمالا یکی از قدیمی ترین شکل های انیمیشن استاپ موشن در تاریخ انیمیشن است. اولین انیمیشن برش توسط LotteReiniger لوت رینیجر در سال ۱۹۲۶ ایجاد شد و آن را “ماجراهای شاهزاده احمد” نامگذاری کرد. او او بطور کامل از کاغذهای سیاه یکدست برای انتقال داستان زیبای خود به مخاطب استفاده کرد. . در این روش برش های کاغذی و گاه مواد دیگر همچون نخ پارچه مقوا کاموا بصورت کلاژ از لنز دوربین میگذرد تا یک داستان بگویند.
۱۱. تایپوگرافی انیمیشن
تایپوگرافی در مورد ظاهر و چیدمان حروف ، کلمه و نوشته است که میتوان آن را در جهت های مختلف به حرکت وا داشت. انیمیشن تایپوگرافی بطور گسترده ای در عناوین فیلم ها مورد استفاده قرار میگیرد.
۱۲. انیمیشن شن و ماسه
این روش کمی کثیف است زیرا شما باید دست های خود را با شن و ماسه آغشته کنید. یک میز شیشه ای روشن به عنوان یک بوم استفاده می شود و انیماتور با حرکت شن و ماسه در جهت های خاص، انیمیشن را ایجاد می کند . انیماتورها باید دائما خلاقیت خود را از روی صفحه برای ایجاد صحنه دیگری پاک کنند. کل فرایند عکس برداری شده و سپس برای نمایش با یکدیگر تلفیق میشوند.
۱۳. انیمیشن نقاشی بر روی شیشه
در این تکنیک، خشک شدن آهسته رنگ بر روی یک بوم شیشه ای ، به انیماتور اجازه می دهد تا اثرش را دستکاریو خلق صحنه هاو عکاسی آن را همزمان کند. بعضی اوقات ترمانتین (یک نوع حلال رنگ) در رنگ ها استفاده می شود، که باعث می شود سهولت انیمیشن ساز برای نقاشی است . این کار دشوار و پرزحمت است زیرا شما باید بر روی شیشه طراحی و رنگ شود، عکاسی شود و سپس یک صحنه دیگر ایجاد شود و در نهایت ترکیب میشود تا یک نسخه متحرک از نقاشی بوجود آید.
۱۴.انیمیشن زوئتروپ
Zoetrope یک اسباب بازی انیمیشن است که در قرن نوزدهم در سال ۱۸۳۴ توسط ویلیام جورج هورنر اختراع شد و یکی از اشکال اولیه انیمیشن است. تصاویر بر روی کاغذ با فاصله ی کم در کنار یکدیگر کشیده شده و هنگامی که به صورت دایره ای حرکت میکند، توهم حرکت ایجاد میکند و متحرک بنظر میرسد. اثر بصری و تکنیک ایجاد شده توسط zoetrope امروزه برای ایجاد GIF های متحرک استفاده می شود.
۱۶. انیمیشن تجربی
انیمیشن تجربی هنر ترکیب دو یا چند نقاشی غیرمنطقی و تخیلی یا ایجاد یک صحنه متحرک جدید است. انواع متفاوت نقاشی های انیمیشنی در نقاط کاملا بی ربطی از هم با یکدیگر ادغام و حتی در جامعه هنری معروف شده اند. بنابراین تهیه تصادفی نقاشی، به خلق فریم متفاوتی از یکدیگر در پروسه انیمیشن سازی می انجامد.
۱۷. انیمیشن حذف یا محو شده
انیمیشن حذف از انیمیشن دو بعدی برای حرکت استفاده می کند. بسیاری از فیلم ها با استفاده از این تکنیک ایجاد شده اند و انیماتور معروف این تکنیک ویلیام کاندریج است. عکاسی و انیمیشن در هر بخش از ایجاد تغییر، در روال ساخت حرکات انیمشنی باید انجام شود.
۱۸.انیمیشن سیلوئت (کات اوت سایهای)
پویانمایی سیلوئت، نوعی زنده نگاری کات اوت بدون رنگ است که در آن کاراکترها به صورت سیلوئت سیاه و شبیه به عکسهای ضد نور، نمایان میشوند . در این شیوه اشکال لازم را از مقوای سیاه ساخته و از پشت به آن نور میتابانند. لذا مخاطب تصویر را به صورت سایه های بسیار مشخص که دارای حرکت هستند، مشاهده خواهد کرد
۱۹.انیمیشن پین اسکرین Pinscreen
صفحه نمایشی که برای به تصویر کشیدن موضوعی به هزاران پین بدون سر به نحوی آغشته میشود را انیمیشن پین اسکرین میگویند. الکساندر الکسیف و کلر پارکر تکنیک انیمیشن پین را با فیلم ” شب در کوهستان عریان”در دهه ۱۹۳۰ را ابداع کردند. برای اجرای این تکنیک، هزاران سوزن در یک صفحه جاسازی شده و با تغییر ارتفاع این سوزنها و نیز نورپردازی از یک زاویه به خصوص، تصاویری به وجود میآید که حاصل انعکاس نور بر مقطع سوزنها میباشد. در این روش پویانما در پشت و جلو صفحه عمودی (pin screen) قرار میگیرند و سوزنها را به حرکت درمیآورند. اولین فیلم متحرک برای استفاده از صفحه نمایش پین خود، یک مستطیل ۳ × ۴ پا بود که حاوی ۲۴۰،۰۰۰ پین است که به صورت سایز مختلف ایجاد می شوند.
۲۰. انیمیشن Flip
قبل از زمان کامپیوتر، انیمیشنهای زیادی در کار بودند. هنرمندان با استفاده از یک کتابچه و ایجاد طرحهایی در گوشه ای از برگه های آن (بهمراه اعمال کمی تغییرات جزئی در هر صفحه از طرح) کتابی با عنوان Flipbook یا Flickbook را خلق کردند که با سریع ورق زدن اش با کمک انگشت شست، قابلیت رویت انیمیشنی ساده فراهم بود. Flipbook ، ورق های پویا نما یا انیمیشن شست انگشتی، یکی از قدیمی ترین و در عین حال جذاب ترین انیمیشن های دنیاست.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!