آنالیز تبلیغات و رسانه های انتخاب
فایده بررسی اصولی و قانونمند تبلیغاتی که برای حصول یا برند انجام میشود این است که بدانیم کمپین تبلیغاتی خلق شده، تا چه حد موفق و مؤثر بوده است.
اینکارکه به دانش لازم نیاز دارد، علی القاعده باید با مدرک و استدلال های فنی – تخصصی پردازش شود تا بتوان از آن طریق، به آزمون و بازنگری آنچه درکمپین آمده است، نگاه دقیقتری داشت و تأثیرگـذاری و موفقیت تبلیغات در رسانه های انتخابی و هزینه ها را بررسی کرد. ابتدا لازم است بهآنالیز سرمایه گذاری در رسانه های مختلف پرداخته شود. در این خصوص، باز بینی هزینه های سال گذشته در رسانه های مختلف اولین ضرورتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و توجیه و بازنگری دلایلی که مثلاً برای اضافه یا کم کردن هزینه در یک رسانه در دستورکار قرارگرفته، الزامی است.
این بررسی باید توسط حداقل دو نفر متخصص به صورت مجزا از هم صورت گیرد. این دو با وقوف به دانش مرتبط در این زمینه به نتایجی میرسند کـه به صـورت مکتوب، درصدهای افزایش یا کاهش بودجه را در رسانه با استدلال رد یا قبول کرده اند.
همچنین میتوان از میزان ارقامی که حاصل میشود و از مجمع و تفریق اعداد و ارقام به دست آمده، به یک میانگین رسیدکه بهترین روش برای اصلاح هزینه کردن در یک یا چند رسانه است. راه دیگری که برای بررسی رسانه وجود دارد اینکه در چه رسانه ای رفتار خاص و در چه رسانه ای رفتاری معمولی به اجرا گذاشته شده است. در یک تعریف کلی، رفتارهای معمولی در یک رسانه، تنها شامل یادآوری نام هستند و رفتارهای خاص، پردازش پرفشار و پرحجم تبلیغاتی است. به واسطه این بررسی نیز میتوان به این نتیجه دست یافت که هزینه کردن در یک یا چند رسانه تا چه میزان از سلامت و صحت برخوردار بوده است. پیشنهاد میشود که فرض بر این باشد که رقبا در هزینه کردن تبلیغات و انتخاب رسانه بسیار معتدل و درست عملکرده اند. در این مقطع نیز حضور افرادی متخصص و مجرب الزامی است تا طی آنالیز به طور مستدل نظر بدهند که چه رفتاری در چه رسانه ای بیشترکارایی داشته و همچنین در خصوص افزایش یا کاهش بودجه و رفتارهای خاص یا معمولی کدام رسانه مناسبتر یا احیاناً قابل حذف است. تهیه یک برآورد از دیگر وظایف گروه متخصص است که میزان تحریک تبلیغ برای کالا که درکمپین پیشنهاد شده است تا چه حد درست بوده. اینکار باید به صورت یک بررسی مالی- آماری انجام گیرد و طی یک گزارش اجمالی قابل ارایه باشد تا باز هم رسیدن به یک میانگین برای عملکرد آتی مقدور شود و هم تبلیغ کننده آگاه شود که در خصوص کالا رفتاری معمولی یا خاص را به اجرا بگذارد.
رفتار قابل انعطاف ازدیگر شیوه های مورد استفاده در تبلیغات و انتخاب رسانه مناسب است. در این روش نکاتی مانند نوع محصول، زمان عرضه فصلی محصول، مقطعی بودن یا مقطعی نبودن یک محصول و نکات مشابه در انتخاب رسانه نقش دارند.
در این ارتباط انتخاب رسانه های چاپی یا رسانه تلویزیون، مکان و زمان تبلیغ از جمله مـواردی اسـت کـه در مقوله انعطاف پذیرش تبلیغ باید مد نظر قرارگیرد. در خصوص رفتار قابل انعطاف در تبلیغات یک کالا، بعضاً مشاهده میشود که تبلیغ تأثیر چشمگیری در اندازه سهم بازار ندارد. در چنین حالتی باید اذعان داشت نوع و کیفیت تبلیغات و انتخاب رسانه درکمپین پیشنهادی درحد مطلوبی عمل نکرده است؛ در این زمان باید مقوله انعطاف را فراموش کرد و ضمن گسترش و وسعت دادن به حوزه تبلیغاتی، به تبلیغات در رسانه صحیح پرداخت تا شرایط مطلوب پدید آید.
روش تجزیه موضوع دیگری است که در انتخاب رسانه صحیح و انجام تبلیغ نقش بسزایی دارد. در این روش باید برای هرکدام از عوامل یا عناصر تبلیغ، تعریف مشخصی موجود باشد تا از این راه عملکرد تبلیغاتی و پروسه پیشنهادی در کمپین به تفکیک مورد بررسی قرارگیرد و از این راه بتوان به تصمیم گیریهای صحیحتری رسید.
برای مثال، روش تجزیه چگونگی بررسی یک آگهی چاپی به شرح زیرخواهد بود:
بررسی بازار محصول – بررسی چگونگی خوب دیده شدن یا چگونگی در معرض دید قرارداشتن محصول در رسانه انتخابی – بررسی میزان خوب خوانده شدن متن تبلیغ – بررسی میزان فهمیده شدن و درک تبلیغ یا رساندن متن و مطلب به مخاطب – بررسی میزان متقاعد شدن مخاطب – بررسی میزان ماندگاری تبلیغ در ذهن از حیث طرح، متن و مکان انتخابی – بررسی فاصله زمانی دیده شدن تبلیغ تا لحظه انتخاب خرید درکار تمامی نکاتی که در روش تجزیه ذکر شد، باید مواردی مانند نسبت هزینه هر واحد محصول به تبلیغات، موضوع سود، قیمت مصرف کننده و … نیز به دقت مورد بررسی قرار داشته باشد.
به کارگیری تجربه، نکته مهم دیگری است که در انتخاب رسانه بسیارکارآمد است و جوابگویی خوبی را داراست.
برای مثال، اگر تبلیغ از طریق پست مستقیم صورت میپذیرد، باید نتایج به دست آمده از اینگونه عملکرد تبلیغاتی مورد تحلیل قرارگیرد و حاصل فروش از این راه بررسی شود و در ادامه نسبت آن به هزینه پست مستقیم تحت بازبینی و محاسبه قرارگیرد، تا از این طریق تعیین شود که برگشت هزینه های انجام شده برای اینگونه تبلیغ، تا چه حد مثبت و پاسخگو بوده است.
اشاره به این نکته لازم است که آینده یک کالا و تبلیغات مرتبط با زمانی که پیش روست، از هرحیث حیاتی و مهم است و چنانچه طراحان کمپین این موضوع را درنظرنگیرند، احتمال بروز مخاطرات وجود دارد و می تواند یک کمپین به ظاهر موفق را به یک پیشنهاد ساده و ناکارآمد تبدیل کند.
این موضوع مهم نباید فراموش شود که در خصوص کالاهایی که روند فروش یکسان ثابت و خطی دارند، همواره باید ملاحظاتی را درنظرداشت. درکنار این ملاحظات، نوسانهای شدید اقتصادی در بازارهای پرفراز و نشیب دائماً درحال یادآوری مجموعه ای از تهدیدات و خطرهایی هستند که دیدن آنها در عرصه تبلیغات، ضرورت دارد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!