تفاوت بازاریابی و تبلیغات
افراد زیادی هستند که بازاریابی و تبلیغات را جدا از هم نمیدانند و از هر دو کلمه به یک منظور استفاده میکنند. با این که هر دو با اهمیت و اساسی هستند و تاثیر بالایی بر موفقیت تجارت شما دارند ولی مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند. شناخت صحیح تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری صحیح هرکدام بر پیشرفت شما تاثیر گذار خواهد بود.
تبلیغات:
معرفی و نمایش خدمات یا محصولات شرکت شما به مشتریان کنونی و بالقوه؛ با پرداخت پول و از طریق شرکتها و فرصتهای جانبی مانند سایتهای اینترنتی و بیلبورد را تبلیغات می نامیم. (Advertising)
بازاریابی:
مجموعه فعالیت های شما برای آموزش و تشویق افراد به انتخاب خدمات یا محصولات شما در میان رقبا را بازاریابی می نامیم. بازاریابی در واقع شامل بخش هایی کوچکتر مانند نحوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی خدمات و محصولات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری مجدد با شما می شود. مجموعه این فعالیت ها شما را در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی یاری خواهد کرد.(Marketing)
با مطالعه هر دو تعریف، بهآسانی میتوان درک کرد که چرا مردم در استفاده از این کلمات گیج میشوند و هر دو را یک مفهوم در نظر میگیرند. با هورموند همراه شوید تا به جزئیات این تفاوتها بپردازیم.
تبلیغات، یکی از مؤلفههای فرآیند بازاریابی است. این بخشی است که به اطلاع رسانی درباره کسب و کار، محصول یا خدماتی که ارائه میدهید میپردازد. تبلیغات، فرآیند توسعه راهبردهایی مانند قرارگیری تبلیغ، تکرار آن و مواردی از این قبیل را در بر میگیرد. تبلیغات، قرار دادن یک تبلیغ در واسطههایی از قبیل روزنامهها، پست، تابلوهای تبلیغاتی، رادیو و البته اینترنت را شامل میشود.
هزینه تبلیغات معمولاً بیشترین بودجه برنامه های بازاریابی را به خود اختصاص میدهد. پسازآن روابط عمومی با اختلاف کمی در رتبه دوم و تحقیقات بازار با فاصله نهچندان زیادی در رتبه سوم قرار دارند.
بهترین راه برای نشان دادن تمایز بین تبلیغات و بازاریابی این است که بازاریابی را مانند یک کیک در نظر بگیریم. برای تهیه این کیک، مواد مختلفی از قبیل تبلیغات، تحقیقات بازار، برنامه ریزی رسانه ای، روابط عمومی، قیمتگذاری محصول، توزیع، پشتیبانی مشتری، راهبرد فروش و مشارکت اجتماعی استفاده میشود.
تبلیغات در این راهبرد، تنها یکی از عناصر تشکیلدهنده کیک است. تمامی این مواد نهتنها باید برای رسیدن به یک هدف بزرگتر بهصورت مستقل کار کنند، بلکه باید با یکدیگر همکاری و تعامل نیز داشته باشند. بازاریابی فرآیندی زمانبر است و برای اینکه یک برنامه بازاریابی مؤثر واقع شود، ممکن است به مدتها تحقیق نیاز باشد. بازاریابی را بهعنوان تمام فعالیتهایی که یک سازمان برای تسهیل مبادله بین شرکت و مصرفکننده انجام میدهد میتوان در نظر گرفت.
هنگام فکر کردن درباره ی تفاوت تبلیغات و بازاریابی، مهم است که بخشی از زمان خود را برای بررسی جامع جنبه های فروش محصول خود اختصاص دهید. تحقیقات بازار می تواند به طور جامع انجام شود، اما اگر تبلیغات انجام نشود، بازار هدف هرگز محصول یا خدمات شما را نخواهد شناخت. برعکس، یک کمپین تبلیغاتی بی نظیر را می تواند راه اندازی کرد. اما اگر بازار هدف به شکل نامناسبی تعیین شود، ممکن است محصول یا سرویس شما به فروش نرسد. با نگاهی به تبلیغات و بازاریابی و پیوند دادن تحقیقات بازار به تبلیغات خود، مطمئن خواهید شد تلاش تان به طور موثری فروش را هدایت می کند و کسب و کارتان به موفقیت نزدیک تر می شود.
با درک تفاوت تبلیغات و بازاریابی می توانید بازار هدف را به خوبی تشخیص داده، تبلیغ موثر داشته و سپس به هدف مشترک این دو مفهوم یعنی افزایش مشتری و فروش محصولات برسید.