تجهیزات فیلم برداری

فیلمبرداری

آشنایی با تجهیزات مورد نیاز برای فیلمسازی

برای شروع یک پروژه فیلمسازی برای هر موضوعی، اولین وسیله و ابزار دوربین فیلمبرداری است. از تنوع و کیفیت دوربین حرف  زیاد و ناگفته است.

اما برای اینکه ما بتوانیم فیلمبرداری را خیلی راحت و سریع انجام دهیم به یک سری لوازم نیاز داریم.

honarebartar

 سه پایه ها دو دسته هستند:

سه پایه فیلمبرداری:

در فیلم برداری و فیلم سازی برای ثابت نگه داشتن دوربین یا اعمال یک حرکت مشخص روی آن، روش‌ها و تجهیزات بسیاری وجود دارد که یکی از آنها سه پایه فیلم برداری است.

سه پایه فیلم برداری ظاهری بسیار شبیه به سه پایه عکاسی دارد و شاید در نگاه اول اصلا نتوان آن‌ها را از هم تشخیص داد.

اما در عمل این دو کارکردی کاملا متفاوت دارند و نمی‌شود از آنها به جای یکدیگر استفاده کرد.

گاهی اوقات فیلم برداران تازه کار سعی می‌کنند از همان سه پایه‌های مخصوص عکاسی برای ضبط فیلم استفاده کنند و یا به اشتباه این سه پایه‌ها را تهیه می‌کنند و در نهایت پشیمان می‌شوند.

بهتر است با آگاهی کامل یک مدل را برای خودتان انتخاب کنید و به اینکه مخصوص فیلم برداری است یا عکاسی حتما توجه داشته باشد.

دوربین های فیلم برداری معمولا بسیار سنگین‌تر از دوربین‌های عکاسی هستند.

 

البته امروزه کمپانی‌های بزرگ فیلم سازی با توجه به قدرت دوربین‌های عکاسی در فیلم برداری، به استفاده از آنها تمایل نشان داده‌اند

دوربین‌های فیلم برداری به همراه تجهیزاتشان معمولا بسیار بزرگ و سنگین بوده و به سه پایه‌ای نیاز دارند.

که تحمل وزن بسیار زیادی را داشته باشد و در عین حال همان عملکرد نرم و روانش را حفظ کند

 

با توجه به وزن زیاد آنها، باید از سه پایه‌هایی استفاده شود که استحکام بسیار بالایی داشته و بتوانند وزن بسیار زیادی را تحمل کنند.

سه پایه‌های مخصوص فیلم برداری تحمل وزن بسیار بالایی داشته و این یکی از مهمترین تفاوت‌های آنها با سه پایه‌های عکاسی است.

بهترین جنس برای ساخت بدنه سه پایه‌های فیلم برداری نیز همانند عکاسی آلومینیوم و منیزیم است.

 

 

ساخت فیلم صنعتی در اصفهان

سه پایه عکاسی:

سه پایه یکی از تجهیزات ابتدایی و مهم در عکاسی محسوب می‌شود.

اغلب عکاسان حرفه‌ای همیشه یک سه پایه همراه خود دارند تا در زمانی که نیاز داشتند از آن استفاده کنند.

سه پایه علاوه بر ثابت نگه داشتن دوربین، کاربردهای بسیار دیگری دارد که بسته به ژانر مورد علاقه شما ممکن است متفاوت باشد.

اگر بخواهید در یک مکان تاریک عکاسی کنید یا حرکت آب در یک رودخانه را به صورت ابریشمی ثبت کنید، مجبورید سرعت شاتر را کاهش دهید.

با کاهش سرعت شاتر لرزش‌های دست و دوربین بیشتر در عکس تاثیر می‌گذارند.

 

همچنین برای ژانرهایی مثل عکاسی نجومی و عکاسی از رویدادهای ورزشی نیز معمولا از سه پایه استفاده می‌شود.

سه پایه‌های عکاسی انواع مختلفی دارند و با توجه به ابعاد، ارتفاع، جنس بدنه، سری قابل تعویض و نوع پیچ‌ها، قیمت‌های مختلفی دارند.

جنس سه پایه‌های عکاسی باید به صورتی باشد که علاوه بر استحکام و مقاومت در برابر زنگ زدن و خوردگی، سبک هم باشد تا حمل و نقل آن برای عکاس سخت نباشد.

 

از بهترین جنس‌های بدنه سه پایه می‌توان به آلومینیوم و منیزیم اشاره کرد.

البته سبک بودن بیش از حد سه پایه هم یک نقطه ضعف محسوب می‌شود، چرا که استحکام و پایداری آن را از بین می‌برد.

حتی بعضی از مدل‌های سه پایه برای حفظ تعادل به یک پایه اضافه یا چیزی شبیه به لنگر مجهز شده‌اند که بسیار کاربردی است.

اما اگر عکاس حرفه‌ای هستید و تجهیزات بزرگ و سنگینی دارید، پیشنهاد می‌کنم از سه پایه‌هایی استفاده کنید که وزن بالایی دارند.

 

انواع سه پایه :

  1. سه پایه باز: این سه پایه دارای قابلیت تنظیم سریع و گشودگی تا زاویه ی ۱۸۰ درجه می باشد.
  2. سه پایه معمولی: این سه پایه از جنس آلومینیوم با پایه های کشویی قابل تنظیم در اندازه های مختلف است.
  3. استاندارد: این سه پایه مخصوص ضبط فیلم های حرفه ای می باشد.

 

ریل و دالی تراولینگ :

در فیلمبرداری، تصویرهایی که دوربین در آن‌ها باید در حال حرکت صاف و یا منحنی باشد بسیار پر کاربرد و مهم است.

راه‌حل‌ها و ابزارهای گوناگونی برای ثبت تصاویری که در آن‌ها نیاز به حرکت دوربین است وجود دارد.

 

یکی از قدیمی‌ترین، دقیق‌ترین و پر کاربردترین روش، استفاده از ریل و گاری مخصوص تراولینگ دوربین فیلمبرداری-اصطلاحاً دالی (Dolly)- می‌باشد.

مکانیزم کلی این سیستم همانند سیستم مورد استفاده در راه آهن ریلی است.
سکانس‌های متحرک بدست آمده که از این روش برای ثبت آن‌ها استفاده شده است، بسیار عالی و بی نقص هستند، اما استفاده از این روش بطور معمول دارای هزینه‌های مالی، زمان و نیروی انسانی زیادی برای پیاده سازی است؛

 

همین موضوع استفاده از این سیستم برای پروژه‌های کوچک و یا پروژه‌هایی که بودجه محدودی دارند را مبدل به راهکاری نامناسب می‌کند؛

اما این مسئله برای گذشته بوده و پیشرفت تکنولوژیِ و هنر صنعتگری مدرن تمامی این مشکلات را برطرف نموده است.

فیلمبردار

سیستم ریل و گاری تراولینگ (ریل و دالی) پرتابل دریم لایت تمامی این مشکلات را حل کرده است.

طراحی و ساخت این ریل و دالی بگونه‌ای است که شما را قادر می‌سازد تا با صرف هزینه، زمان و انرژی بسیار کم.

تمامی راش‌های مورد نیاز پروژه فیلمسازی خود را که نیاز به حرکت خطی و یا منحنی دوربین فیلمبرداری دارند، به سادگی برداشت کنید.

بر خلاف ساختار سنتی ریل‌های مرسوم، طراحی سیستم ریل و دالی پرتابل دریم لایت بگونه‌ای است که نصب آن‌ها را بسیار ساده نموده است.

در این سیستم ریل‌ها با استفاده از ساختار نری و مادگی برای چفت شدن و انرژی مغناطیسی برای تثبیت اتصال ریل‌ها به یکدیگر، به سادگی امکان تشکیل مسیر مورد نیاز برای ثبت راش مورد نظر را فراهم می‌نماید.

 

استفاده از این سیستم به شما کمک می‌کند تا  مسیر حرکت صاف یا منحنی مورد نیاز خود برای فیلمبرداری را به سرعت و به آسانی ایجاد کنید.

در ساخت این ریل‌ها از فلز آلومینیوم استفاده شده است که موجب سبک شدن وزن کلی این سیستم می‌شود.

 

برای جلوگیری از زنگ زدن و آسیب به ریل‌ها در استفاده‌های مستمر، بر روی ریل‌های یک لایه رنگ مقاوم آنادایز شده است.

این کیت مجهز به ۸ عدد ریل یک متری صاف و در مجموع سه متر ریل منحنی است.

 

در کنار طراحی پرتابل ریل‌ها، دالی نیز دارای ساختار جمع شونده است. این دالی به گونه‌ای طراحی شده است که در حالت جمع به سادگی قابل حمل است. طراحی این دالی به گونه ای است که به سادگی باز و بسته می‌شود.

 

اتصال چرخ‌ها به بدنه دالی با استفاده از بلبرینگ‌های با کیفیتی انجام شده است که امکان اجرای حرکتی بسیار نرم و روان را برای فیلمبردار فراهم می‌کند.

طراحی این دالی به گونه‌ای می‌باشد که از انواع سه‌پایه عکاسی و فیلم‌برداری سبک و سنگین پشتیبانی می‌کند.

لوما:

وسیله ای برای کار کردن با دوربین از فاصله ای دور را که به وسیله کر ین های معمولی غیر ممکن است، استفاده می شود.

لو ما این امکان را به دوربین می دهد که از میان کوچکترین درها و پنجره عبور کند، یک موضوع و سوژه را روی یک پلکان تعقیب نماید.

از حاشیه یک پرتگاه با شیب زیاد بالا برود، یک موضوع را داخل یک اتومبیل تعقیب کند و فیلمبرداری از برداشت های غیر ممکن در دریا و هوا را ممکن سازد.

 

نور پردازی سه نقطه ای آنقدر در عکاسی به خصوص فیلمبرداری مورد استفاده قرار می گیرد .

که گرفتن آن برای هر کسی که در این حرفه کار می کند امر بدیهی به نظر می رسد.

نورپردازی سه نقطه ای از سه منبع نور متفاوت تشکیل شده که مسئول نور دهی،shading و سایه برای سوژه یا شیء مورد نظر هستند :

Key Light:  منبع نور اصلی هست که بیشتر از بقیه سوژه رو روشن می کند و طرح نورپردازی صحنه رو تعریف می کند.

 

Fill Light:  روشنایی کمتری نسبت به Key Light دارد و همانطورکه از اسمش معلوم هست بخشی از قسمت از سوژه رو روشن می کند که نور Key Light به آن قسمت نمی رسد.

همچنین برای نرم کردن سایه های Key Light و کاهش کنتراست سطح سوژه هم استفاده می شود.

 

Back Light / Rim Light: برای این استفاده می شود که لبه سوژه رو روشن می کند.

Back Light می تواند خیلی روشن باشد و کاری به جایی ندارد چون فقط لبه های سوژه رو highlight می کند.

میکروفون شات گان:

میکروفون های شات گان میکروفونی است که فقط صدا را از یک سمت دریافت می کند.

کلمه شات گان به معنی نوعی تفنگ شکاری است. به خاطر شکل ظاهری این میکروفون که دسته آن شبیه تفنگ است.

 

 فیلمبرداری هوایی

کرین​ :

 کرین ها دو دسته هستند که البته هر کدام مدلا و انواع مختلفی دارند :

  • کرین های معمولی (Crane)
  • بازوی متحرک (Jib Arm)

کرین های فیلمبرداری معمولی: (Crane)

دارای صندلی برای فیلم بردار و دستیار فیلم بردار می باشند (البته برخی از کرین ها به ویژه eTOWER camera Cran های جدید هم هستند.

(فاقد صندلی است و فیلم بردار از سطح زمین به وسیله ی کنترل هایی که در ابتدای بازوی تعبیه شده است یا به صورت کنترل از راه دور کرین را هدایت می کند)

بازو های متحرک: (Jib Arm)

فاقد صندلی برای عوامل بوده و کنترل دوربین از روی زمین به صورت دستی یا با ابزار های کنترل از راه دور و به صورت الکترونیکی انجام می گیرد.

نوع دیگر کرین فیلم برداری تکنو کرین (Techno Crane) نام دارد که همانند کرین بوده.

اما بازوی آن به صورت هیدرولیکی می تواند با سرعت زیاد و به نرمی کوتاه و بلند شود و در جهات مختلف بچرخد.

هلی شات:

هلی شات از دو کلمه هلی (به معنای هلیکوپتر) و شات (به معنای عکاسی و تصویر برداری) تشکیل شده است ، به نوع جدیدی از تصویر برداری هوایی و از نگاهی نوین هلی شات گفته می شود.

در زمانهای دورتر برای تصویر برداری هوایی از هلیکوپترهای بزرگ استفاده می کردند.

به این ترتیب که یک پرنده مثل هواپیما یا هلیکوپتر با خلبان به همراه یک تیم تصویر برداری و دوربین بر فراز محیطی که قصد تصویر برداری داشتند پرواز کرده و اقدام به تصویر برداری می نمودند.

که طبیعتا این نوع از تصویر برداری هزینه های بسیار زیادی داشت که مقرون به صرفه نبود.

همچنین کیفیت مطلوب و مورد قبول نیز حاصل نمی شد ، در نتیجه در حال حاضر از این روش تصویر برداری هوایی یا هلی شات کمتر استفاده می کنند.

 

اجاره بیلبورد در اصفهان

خدمات کانون آگهی و تبلیغات هنر برتر:

تولید فیلم های صنعتی

تولید موشن گرافیک

ساخت تیزر تبلیغاتی

خدمات اینستاگرام

ساخت تیزر ویژه اینستاگرام
طراحی پیج اینستاگرام

خدمات دیجیتال مارکتینگ

طراحی کاتالوگ ، لوگو و ست اداری
فیلمبرداری و ساخت کلیپ

 

تلفن:۳۲۶۸۷۷۳۰  _ ۳۲۶۶۲۱۸۹

همراه: ۰۹۳۵۴۱۳۶۰۳۰ _  ۰۹۱۳۲۱۳۳۰۲۲

(دارای مجوز رسمی)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *