تبلیغات چیست
فکر میکنید عنصر سازنده تبلیغات چیست ؟ اساس کار تبلیغات بسیار ساده است؛ جلب توجه! تبلیغات در تلاش هستند تا توجه جمعی را به یک محصول عرضه شده جلب نمایند. ایدهی تبلیغات این است که مردم را برای به دست آوردن اقلامی که اصلا ممکن نبود به فکر خریدش باشند یا نیازی به آنها نمیبینند، متقاعد سازند. تبلیغات همچنین به حفظ بازار محصول و تضمین تداوم خرید مجدد مصرفکنندگان موجود تاکید دارد. نکتهی کلیدی تبلیغات، به یقین برقراری ارتباط است. تبلیغات پیامهای مهندسیشده و هوشمندانهای هستند که با منظور تحت تاثیر قرار دادن رفتار خرید ما شکل میگیرند.
این اصل یکی از مهمترین ویژگیهای تبلیغات محسوب میشود و از زمانهای دور بر همین اصل متکی بوده است. مفهوم تبلیغات توسط تجار قرن ۱۷ میلادی شکل گرفت که در آن زمان آنها برای مجاب کردن مردم به خرید دانههای قهوه برای درست کردن نوشیدنیهای خوشطعم به تبلیغات میپرداختند. به همین شکل، شرکتهای مدرن، همان تجار امروز، برای مجاب ساختن ما مثلا به اینکه قهوههای فوری به تمامی اشکال خود یعنی دون کافئین، اسپرسو، کاپوچینو، موکا و نعنایی که خوشطعمتر و بهصرفهتر از قهوههای سنتی هستند به تبلیغ میپردازند.
برای تبلیغات تعاریف مختلفی وجود دارد. برای مثال وبسایت Businessdictionary.com، تبلیغات را این گونه تعریف کردهاست:
هرگونه حرفه یا فعالیت و اقدامی که به وسیله تولید اطلاعات، سعی در افزایش فروش یک کالا یا محصول کنیم.
اما در تعریفی جامعتر و دقیق تر از تبلیغات میخوانیم که:
تبلیغات یعنی ابلاغ یک پیام از طریق یک رسانه به گروهی معین، با صرف هزینه و در یک رابطه غیر شخصی.
۱. ابلاغ یک پیام: ممکن است تجاری (مثلا محصول من را بخر، با برند من آشنا شو و…)، سیاسی (از حزب الف دفاع کنید، در انتخابات شرکت کنید و…)، فرهنگی (شهر ما خانه ماست، بین خطوط برانید و…) و یا در دستههای دیگر باشد.
۲. از طریق یک رسانه: تلوزیون، یک کانال پربازدید تلگرام، وب سایتهای پرمخاطب، جشن ها، نمایشگاهها و… که خود بر دو نوع ATL و BTL است
۳. به گروهی معین: با چه سنی، چه جنسیتی، چه سطح درآمدی، در کدام شهر یا کشوری و…
۴. با صرف هزینه: تبلیغات هزینه دارد و غالبا زیاد است!!
۵. در یک رابطه غیر شخصی: این که من در چشمان شما نگاه کنم و بگویم “نوشابه کوکا کولا خوب است و حتما استفاده کن! ” تبلیغ نیست! بلکه نوع دیگری از ترویج است.
از نظر علم تبلیغات، پیام باید در یک رابطه غیر شخصی باشد؛ مثلا تبلیغ در بیلبورد یا یک کانال پربازدید تلگرام در یک رابطه غیر شخصیست، اما تماس تلفنی با مشتریان بالقوه این طور نیست!
هر کدام از این ۵ مورد را که حذف کنید، کار شما دیگر “تبلیغات” نیست.
تبلیغات یک نوع ارتباط است!
تقریبا هر نوع ارتباطی که میشناسیم (من جمله تبلیغات) از یک الگوی مشخص پیروی میکند:
فرستنده ← پیام ← رسانه ← گیرنده ← دریافت ← درک ← پاسخ
برای مثال: کوکاکولا (فرستنده)، میگوید نوشابه من خوشمزهترین است (پیام)، و این پیام را در تلوزیون (رسانه) پخش میکند و مخاطبان تلویزیون (گیرنده) آن آگهی را میبینند (دریافت)، به آن توجه میکنند (درک) و میروند تا از یک فروشگاه نوشابه کوکا کولا بخرند (پاسخ).
در مثالی دیگر: هواپیمایی امارات (با شعار Fly Emirates)، لوگوی خود را (پیامش این است که من را بشناسید؛ من را ببینید)، بر روی تیشرت تیمهای رئال مادرید، آرسنال، پاری سن ژرمن و… (رسانه) درج میکند؛ میلیونها نفر (گیرنده) آن را میبینند (دریافت)؛ به آن توجه میکنند (درک) و شعار مخصوص هواپیمایی امارات (Fly Emirates) در ذهنشان حک میشود (پاسخ).
شعار تبلیغاتی هواپیمایی امارات (Fly Emirates) بر روی پیراهن رئال مادرید، که میلیونها نفر آن را میبینند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!