ایده های ناب برای تبلیغات خلاقانه

 

این روزها همه ی ما در حال تماشای تبلیغ های هستیم که در نشریات ، تلویزیون ، اینترنت و … نمایش داده می شوند .

بررسی ها بیانگر آمار بسیار جالبی هستند که افراد به طور میانگن در حدود ۳۶۲ آگهی روزانه می بینند  ولی از این میان تنها به ۳ درصد از آگهی ها توجه می کنند و این به این معنی است که در هر روز فقط حدود ۱۲ اگهی تبلیغاتی برای افراد جذاب است. پس چطور یک مجموعه می تواند در این میان شاخص شود و جز آگهی های موفق ۳ درصئی به حساب بیاید که مخاطبان آنها را انتخاب کنند . برای ماندگاری در خاطرها اول باید به مفهومی قوی برسید و پس از آن طرحی خلاقانه داشته باشید . دقت به نحوه ارائه و منحصر به فرد بودن طرح بندی موجب برتری در آگهی ها می شود.

که برای نمونه آگهی های خلاقانه و با مفهومی قوی که از طراحی های مناسب هم برخوردار هستند در ادامه معرفی میکنیم.

۱کاری کنید مخاطب‌تان با دقت بیشتری به تصویر نگاه کند

تبلیغ طراحی بنر

هیچ‌کس ترافیک سپربه‌سپر را دوست ندارد، البته به جز موتورسیکلت‌هایی که می‌توانند جاخالی بدهند و از لابه‌لای کامیون‌ها، اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها، مانند مسیری هزارتو عبور کنند. موتورسیکلت هوندا نیز در مجموعه‌ای از آگهی‌های خود از این ایده استفاده کرده و در آنها انواع گوناگون وسایل نقلیه را به صورت مسیری هزارتو نشان داده است

 

۲برای رساندن پیامی مهم، از حیوانات استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

شاید در این تصویر به نظر برسد که سگی در حال سلفی گرفتن است، ولی این‌طور نیست. این آگهی توسط اُگیلوی استانبول (Ogilvy Istanbul) برای دوربین عقب خودروی فورد طراحی شده است و سگی را نشان می‌دهد که مستقیم به دوربین یا در واقع، به مخاطبان این آگهی خیره شده است تا حس این پیام مهم را در آنها ایجاد کند که «با این دوربین، بهتر می‌توانیم دوستان کوچک خود را ببینیم و در نتیجه، کمتر با آنها تصادف می‌کنیم.»

۳با ظاهر مجله بازی کنید

تبلیغ طراحی بنر

این آگهی مربوط به روز آلزایمر در بلژیک نیز مفهومی مبتنی بر از دست دادن حافظه دارد. در اینجا در یک صفحه‌ی مجله، حل شدن یا جارو شدنِ جوهر و حروف چاپی نشان داده می‌شود، درست مانند حافظه‌ی افراد مبتلا به آلزایمر که به تدریج پاک می‌شود. همراه با این تصویر، این پیام به مخاطب منتقل می‌شود که «امروز، ۸۵ هزار بلژیکی آنچه را که در روزنامه‌ها می‌خوانند، به یاد نمی‌آورند. بیایید از آنها حمایت کنیم.»

۴از ستون‌های روزنامه استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی بالا از ستون‌های روزنامه برای معرفی چاقوهای Carulla استفاده شده است و تصویری از ماهی تکه‌تکه شده در میان ستون‌های روزنامه نشان داده شده است

۵اشیا را به صورت بخش‌هایی از بدن انسان نشان بدهید

تبلیغ طراحی بنر

در این آگهی، بخش‌های دوچرخه به صورت بخش‌هایی از بدن نشان داده شده است تا مزایای دوچرخه‌سواری برای سلامتی را یادآوری کند. مفهوم، طراحی و انسجام این آگهی موجب خلق تصویر خلاقانه و جذابی شده است که به راحتی برای مخاطب قابل درک است

۶تفسیر تازه‌ای از تصویری مشهور ارائه بدهید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی بالا که برای معرفی مدادرنگی‌های فابر کاستل طراحی شده است، نقاشی مشهوری با استفاده از هزاران مدادرنگی، بازآفرینی شده است. البته از این مدادرنگی‌ها برای ترسیم نقاشی استفاده نشده و خود مدادرنگی‌ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا نقاشی مشهور بازآفرینی شود. اگر با دقت نگاه کنید، می‌توانید تعداد زیادی مدادرنگی را مشاهده کنید که به دقت در کنار یکدیگر چسبانده شده‌اند تا نقاشی مشهوری بازآفرینی شود.

۷احساسی را به تصویر بکشید که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند

تبلیغ طراحی بنر

این تبلیغات خلاقانه با عنوان «درد کار» که برای معرفی مسکن‌های Aspirina Bayer طراحی شده است، دستگاه منگنه‌ای را نشان می‌دهد که تصویر مردی بر روی آن کشیده شده است که از شدت درد، سر خود را با دو دست نگه داشته است. این تصویر به شکل هوشمندانه‌ای احساسی را که با سردرد ایجاد می‌شود (و مانند این است که سر خود را بر روی میز بکوبید) نشان می‌دهد

۸برای رساندن پیام خود از رنگ‌ها استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

داشتن دندان‌های صدفی و سفید، یکی از اهداف بهداشت دهان و دندان و زیبایی است و در این آگهی خلاقانه که برای یک مرکز سفید کردن دندان‌ها طراحی شده است نیز از شعار تبلیغاتیِ «ما رنگ زرد را دوست نداریم» استفاده شده است. در این آگهی خلاقانه این شعار با استفاده از رنگ سفید برای چیزهای زردرنگ (لیمو، موز، زرده‌ی تخم‌مرغ و عروسک اردک) نشان داده شده است، زیرا همان‌طور که در این آگهی گفته می‌شود، آنها رنگ زرد را دوست ندارند.

۹واقعی باشید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی بالا که برای ماراتُن لندن طراحی شده، کفشی نشان داده شده است که شهر لندن به صورت مینیاتوری در کف آن بازآفرینی شده است و این پیام را می‌رساند که این کفش از تمام قسمت‌های شهر لندن عبور کرده است.

۱۰از جوانه‌های چشایی مخاطبان خود استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

در این آگهی خلاقانه برای سس گوجه‌فرنگی، از جوانه‌های چشایی مخاطبان استفاده شده است. بر اساس این آگهی، استیک و سیب‌زمینی سرخ‌شده بدون این سس گوجه‌فرنگی، مزه‌ای مانند مقوا خواهد داشت.

۱۱از لحظه‌های تکرارنشدنی بهره ببرید

تبلیغ طراحی بنر

شرکت DDB Canada در فرصت مهمی که در آن، روز بزرگداشت قهرمانان جنگ (Remembrance Day) با یازدهمین روز از یازدهمین ماهِ یازدهمین سال مصادف شد، با این آگهی تبلیغاتی ساده ولی بسیار مؤثر، نسبت به زنان و مردان سرباز، ادای احترام کرد. آنها با استفاده از تصویر سربازان به جای اعداد، نمایشی تصویری از روز تاریخی ۱۱/۱۱/۱۱ را ایجاد کردند.

 

۱۲از طنز استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی بالا برای محصول StaSoft، فرد خشنی مانند سیلوستر استالونه به صورت کاریکاتوری پارچه‌ای نمایش داده شده و ترکیبِ شعار  «حتی سخت‌ترین‌ها را هم نرم می‌کند» با پرتره‌ی پارچه‌ای، ترکیبی طنزآمیز و مهم‌تر از همه، جذاب و به یادماندنی را به وجود آورده است.

۱۳تأمل برانگیز باشید

تبلیغ طراحی بنر

در این آگهی خلاقانه از طراحی‌های retro game برای برجسته کردن درجه‌بندی زیست‌محیطی (environmental gradation) استفاده شده است. در این آگهی از طرح‌های نمادین مهاجمان فضایی، پک‌من (Pac-Man) و Arkanoid برای نشان دادنِ کاهش تعداد نهنگ‌ها، درختان، گیاهان و گونه‌های جانوری استفاده شده است. به شکل هوشمندانه‌ای در شعارِ «It’s not a game anymore» (این دیگر یک بازی نیست) از متونی به رنگ خاکستری و سیاه استفاده شده است. متن سیاه رنگِ «It’s not me» (من نیستم) تأمل‌برانگیز است و احتمالا نشان‌دهنده‌ی نبود مسئولیت‌پذیری یا توانایی برای تأثیرگذاری و تغییر این شرایط است.

۱۴نمادی شناخته شده را تغییر بدهید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی بالا از نماد شناخته‌شده‌ی سنجاق در نقشه برای کسب‌و‌کارهای مختلفی مانند گل‌فروشی استفاده شده است. این آگهی برای معرفی دوره‌های کارآفرینی است و در آن از شعار  «کسب‌وکار خود را بر روی نقشه مشخص کنید»، استفاده شده است.

۱۵نگویید، نشان بدهید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی خلاقانه بالا، عکاس با دقت و وسواس بسیار، مواد غذایی، ظروف و تجهیزات آشپزی را برای برند لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه‌ی Eva Solo به نمایش گذاشته است. در مجموعه‌ی این آگهی‌ها، محصولات آشپزی و مواد اولیه در دستور پخت‌های بصری مینیمالیستی به نمایش گذاشته شده است.

۱۶به حروف جان بدهید

تبلیغ طراحی بنر

 

این آگهی طراحی شده برای برند نسکافه، فقط از تعداد زیادی از زیگزاگ تشکیل شده است که در ردیف‌ها و ستون‌هایی در یک صفحه نمایش داده شده‌اند. ولی با شعار «هیچ چیزی مانند نسکافه شما را از خواب بیدار نمی‌کند»، این زیگزاگ‌ها به حروف Z (صدای فرد در هنگام خواب) تبدیل می‌شوند و در نهایت Zها بیدار می‌شوند و به Nهایی برای نسکافه تبدیل می‌شوند.

۱۷از رنگ‌های جسورانه استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

شعارِ «قطع درخت، مرگ یک زندگی است» دقیقا به نکته‌ی اصلی و مهم اشاره می‌کند و گرافیک استفاده شده نیز ساده است و از رنگ‌های جسورانه‌ای هم استفاده شده است. در واقع این آگهی توجه مخاطب را به اثرات ویرانگر جنگل‌زدایی جلب می‌کند. در این تصویر، تنه‌ی درخت قطع شده به شکل حیوانِ در معرض خطر قرار گرفته‌ای درآمده است که خون آن در حال چکیدن است.

۱۸در مورد توانایی‌های محصول، اغراق کنید

تبلیغ طراحی بنر

در این آگهی مربوط به حوله‌ی کاغذیِ Foxy Asso Ultra، کاربرد محصول به شکل اغراق‌آمیزی نمایش داده شده تا بر قابلیت‌های آن تأکید شود.

۱۹مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصول را بزرگ‌تر جلوه بدهید

تبلیغ طراحی بنر

شاید داشتن کوهی از پنیر، آرزوی بعضی‌ها باشد. در این آگهی خلاقانه که برای پرینگلز (Pringles، برندی از چیپس سیب‌زمینی و گندم) طراحی شده، کریس لابروی (Chris Labrooy) برای استفاده از انبوهی از پنیر در آگهی «پنیر با پنیر اضافی و سفارش اضافه‌ای از پنیر»، از فناوری سه‌بعدی استفاده کرده است. فکر می‌کنید که این آگهی به اندازه‌ی کافی پنیری هست؟

۲۰چشم‌ها را فریب بدهید

تبلیغ طراحی بنر

آگهی بالا که برای شرکت فولکس واگن طراحی شده، شاهکاری از ترفندهای بصری است. این تصویر که بر روی سطحی دوبعدی قرار گرفته است، سه بعدی به نظر می‌رسد و با بینایی و دید فرد بازی می‌کند و فیزیک را به چالش می‌کشد.

۲۱از موسیقی الهام بگیرید

تبلیغ طراحی بنر

آژانس  Draft FCB، با الهام از قطعه‌ی مشهور ریمسکی کورساکف (Rimsky-Korsakov) با عنوان «پرواز زنبور عسل»، آگهی‌ای را طراحی کرده است که در آن قدرت حشره‌کش Raid نشان داده می‌شود. این آگهی خلاقانه نوت‌ها و نمادهای موسیقی را به صورتی نشان می‌دهد که در پایین صفحه و روی هم انباشته شده‌اند و در واقع، حشره‌کش Raid زنبورهای عسل را در میانه‌ی پرواز کشته است.

۲۲حسی از طعم و عطر را در مخاطب خود ایجاد کنید

 

تبلیغ طراحی بنر

هر میوه‌‌ای طراوت، عطر و طعم خاص خودش را دارد. این آگهی خلاقانه طراحی شده برای چایی با نام تجاری کورتیس (Curtis)، از حسی بهره برده است که با نگاه کردن به میوه و بو و مزه‌‌ای که در ذهن تداعی می‌شود، شکل می‌گیرد. با اضافه کردن کمی بخار به تصویر، دهان بیننده کم‌کم آب می‌افتد.

۲۳از مقایسه استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی خلاقانه بالا که برای روز جهانی بدون دخانیات طراحی شده است، از مقایسه‌ی جوانی و پیری روی صورت یک زن، برای نشان دادن اثرات ویرانگر دخانیات استفاده شده است. در این تصویر، یک سمت صورت زن، جوان، شاداب و روشن است در حالی‌که سمت دیگر، پیر، تیره و پر از چین‌ و‌ چروک است.

۲۴حسی از حرکت را ایجاد کنید

تبلیغ طراحی بنر

شرکت تبلیغاتی Shanghai J&J Advertising در تبلیغات خلاقانه بالا، به شکل هوشمندانه‌ای از صفحه‌ای شفاف به عنوان بخشی از این آگهی ۲ صفحه‌ای استفاده کرده است که برای شرکت ارسال کالای DHL طراحی شده است. در این تصویر، با ورق زدن صفحه‌ی شفاف، پیک بسته را از فرستنده به دریافت‌کننده می‌رساند که نشان‌دهنده‌ی سرعت خدمات شرکت DHL است.

۲۵حسی از فقدان را ایجاد کنید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی دو صفحه‌ای بالا که برای سازمان غیر‌دولتی مدافع محیط‌ زیستِ صلح سبز (Greenpeace) طراحی شده است، از یک صفحه‌ی کوچک میانی برای نشان دادن اثرات قطع درختان استفاده شده است. در صفحه‌ی اول آگهی، تصویر درخت زیبایی را می‌بینید و با ورق زدن این صفحه، مشاهده می‌کنید که تنها تنه‌ی قطع‌شده‌ی درخت باقی مانده است.

۲۶از صفحه‌ی سفید استفاده کنید

تبلیغ طراحی بنر

با نگاه دقیق‌تر به این آگهی مک‌دونالد برای تبلیغ قهوه‌ی فوق‌العاده بزرگ، متوجه می‌شوید که لکه‌هایی از قهوه در اطراف گوشه‌های صفحه وجود دارد. این تصویر آگهی زیرکانه و مؤثری را ایجاد کرده است که در آن از صفحه‌ای سفید برای معرفی محصول مورد نظر استفاده شده است.

۲۷از طبیعت الهام بگیرید

تبلیغ طراحی بنر

آژانس  Legas Delaney، مجموعه‌ای از آگهی چاپی را با شعارِ کاشت گیاه برای سیاره ایجاد کرده است که در هر کدام، برگی نشان داده شده است که تصویری از صنعت یا حمل‌و‌نقل در آن ایجاد شده است تا توانایی طبیعت را در به دام انداختن گاز دی‌اکسیدکربن نشان بدهد.

۲۸حس‌و‌حالی خاص را در مخاطب ایجاد کنید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی خلاقانه بالا که برای کافه‌های زنجیره‌ای اُلیور براون (Oliver Brown) طراحی شده، از تصویر و رنگ‌هایی آرامش‌بخش استفاده شده است تا حس‌و‌حالی خاص را در مخاطب ایجاد کند. در این آگهی، دو فنجان قهوه نشان داده می‌شود که بر روی آنها پودر شکلات به صورت چشم‌هایی به شدت خسته پاشیده شده است. استفاده از این تصویر کاملا به جاست، زیرا کافه‌های زنجیره‌ای الیور براون «بیش از ساعات معمول، باز هستند.»

۲۹به طرفداران متوسل شوید

تبلیغ طراحی بنر

در این آگهی خلاقانه که توسط شرکت  Publicis طراحی شده، از طرفداران فراوانِ برنامه‌ی تلویزیونی پلیسی‌ای به نام CSI استفاده شده و در آن، از ژانر پلیسی و کارآگاهی این برنامه بهره گرفته شده است. در این آگهی، ردپای غول‌پیکری به شکل مسیر هزارتویی نشان داده شده که به یک جسد منتهی می‌شود.

۳۰به اجسام بی‌جان، جان بدهید

تبلیغ طراحی بنر

در آگهی بالا که توسط جولیانو دی آلمیدا (Juliano de Almeida) طراحی شده، از تصویری روشن و جذاب برای معرفی دانشگاه Cruzeiro do Sol استفاده شده است. جولیانو دی آلمیدا در این تصویر، با استفاده از چهره، لباس و تراشه‌های مدادی که به صورت مو نشان داده شده، به مداد جان داده است.

۳۱فناوری‌ها را با هم مقایسه کنید

تبلیغ طراحی بنر

این آگهی خلاقانه که برای شرکت سونی طراحی شده، با انباشته کردن سی‌دی‌ها به جای واحدهای ذخیره‌سازی میکرو، قابلیت‌های درایو USB را نشان می‌دهد. در این آگهی به شکل هوشمندانه‌ای نشان داده می‌شود که چرا و چگونه فناوری‌های جدید، فناوری‌های قدیمی را منسوخ می‌کنند.

۳۲با محصول، تصویری ایجاد کنید

تبلیغ طراحی بنر

Ariadne Colliard برای طراحی این آگهی  برای چای تازو (Tazo)، ریشه‌ها و خاستگاه چای را به نمایش گذاشته است. در هر چای کیسه‌ای تصویری از معماری نشان داده شده تا خاستگاه و مبدا برگ‌های چای نشان داده شود.

۳۳الگویی را نقض کنید

تبلیغ طراحی بنر

چشم ما به سرعت به نگاه کردن به الگوها و سیستم‌های بصری عادت می‌کند. بنابراین وقتی این الگو یا سیستم نقض می‌شود، عنصر ناسازگار به شکل متمایزی از سایر عناصر مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع این همان مفهوم ساده و مؤثر موجود در پس این تبلیغات خلاقانه برای شرکت فولکس واگن است که در آن، این شعار بیان می‌شود که «یک قطعه‌ی بد، بر کل سیستم اثر می‌گذارد.»

 

 

پس از مشاهده آگهی های بالا آیا متوجه رابطه عمیق بین تصاویر و پیوستگی تبلیغ ها و شعار های آگهی ها شدید؟

این نکته روند درست ساخت یک پیام ماندگار را بیان می کند که در ابتدا باید طراحی های هر آگهی تبلیغاتی باید از مفهوم قدرتمندی برخوردار باشد . به همین دلیل برای اثر گذاری بر مخاطب ، اول در مورد مفهوم و پیام آن فکر کنید و پس از آن به طراحی بپردازید تا در مسیر درست برای ساخت تبلیغاتی قرار بگیرید که مخاطبان شما آن ها را درک می کنند و در خاطر انها ماندگار می شود ، با آنها ارتباط برقرار می کنند و در نتیجه به آن عمل می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *