نکاتی در طراحی ساده گرا (مینیمالیست)
در تعریفی ساده مینیمالیسم یا کمینه گرایی سبکی است که در آن هنرمند از به کار بردن عناصر، رنگ ها، اشکال و بافت های زائد اجتناب کرده و با بهره جستن از ذکاوت، خلاقیت و تکنیک های مخصوص به این سبک با کمترین اجزا و در عین سادگی اثری تاثیرگذار را خلق می کند. فلسفه مینیمالیسم این مسئله را بیان می کند که معدود نیاز های انسانی برای زندگی کافی است و شعار معروف این سبک جمله ی کم زیاد است می باشد. این سبک به ای بی سی نیز شناخته می شود. استفاده از سبک مینیمال و بهره جستن از فضاهای خالی یکی از روند های مهم طراحی به شمار می آیند. گر چه تکنیک های به کار رفته در آثار مینیمال در نگاه اول ساده به نظر می آیند اما در حقیقت ایجاد طرحی قدرتمند در فضای خالی بسیار به همراه عناصر کم کاری دشوار به شمار می رود.
با این وجود بسیاری از طراحان از این چالش استفاده کرده تا خلاقیت خود را بیش از پیش در معرض نمایش بگذارند. با وجود گذشت سال ها از پیدایش این سبک همچنان آثار بهره گرفته از آن را در زمینه های مختلف هنری مشاهده می کنیم. یکی از زمینه های که می توان از کمینه گرایی در آن بهترین استفاده را نمود زمینه طراحی گرافیک و تبلیغات می باشد. برای موفقیت در طراحی گرافیک به این سبک باید با اصول پایه طراحی آشنا بوده و قادر بود تا از اجزای یک طرح همچون تایپوگرافی،رنگ ها، گرید ها، اشکال، خطوط و فضا های خالی را به بهترین طریق استفاده کرد تا به سادگی هر چه تمام تر پیام را به مخاطب انتقال داد. در این مقاله کوشش شده تا با برخی از تکنیک های مهم این سبک آشنایی پیدا کرده و به عنوان مثال برخی از آثار موفق این سبک به خصوص در زمینه تبلیغات را مشاهده کنیم.
هیچ فرمول خاصی برای مینیمال کردن یک طرح وجود ندارد اما برخی ویژگی های رایج که هنرمندان عقیده دارند که مربوط به آثار مینیمال می باشد عبارت اند از:
- اثری است که به عناصر پایه تنزل می یابد
- اثری ساده است که با کاربر تعامل خوبی برقرار می کند
- اثری است که در آن از فضاهای خالی بسیار استفاده می شود
- از تعداد رنگ های کم تری استفاده می شود و برای به کار بردن هر رنگ دلیل و ضرورتی وجود دارد
- تنها از یک یا دو طرح حروف بهره می برد
- محتوای آن مفهوم و نه چندان پیچیده است
مدت زمانی است که در طراحی مفهوم سادگی مطرح شده است و امروزه به نظر می رسد که جایگزینی برای وب سایت ها، پوسترها، تبلیغات و لوگوهای بسیار شلوغ با داده های غیر لازم و در هم شده است. برای افرادی که جدیدا با این شکل هنر کار می کنند مفهوم ساده گرایی عمدتا مرتبط با کنار زدن داده های مازاد و قرار دادن بقیه عناصر به صورتی سازماندهی شده است. نتیجه می تواند آرام بخش باشد و در عین حال با شکلی قدرتمند که به سادگی پیام خود را می رساند. شما ساده گرایی را می توانید در تمامی شکل های هنر پیدا کنید از معماری تاطراحی لباس و طراحی لوگو.
برای حداکثر استفاده از یک طراحی ساده گرا ، چه برای چیزی به کوچکی یک لوگو باشد یا به بزرگی یک بیلبورد، اطمینان حاصل کنید که از عناصر درستی استفاده می کنید. رنگ، طرح بندی، ناحیه سفید، گرافیک و تایپوگرافی همه نقش مهمی در ساده گرایی ایفا می کنند. در زیر به این اصول طراحی و چگونگی ارتباط آنها با مینیمالیسم نگاهی می اندازیم.
انتخاب رنگ در طراحی ساده گرا
در طراحی ساده گرا ، انتخاب رنگ بسیار راهبردی است و مجموع رنگ هایی که استفاده می شود، باید در حداقل نگه داشته شوند. مشکی، طوسی و سفید قدرتمند ترین رنگ ها هستند و با تاکید یک تک رنگ اثر گذاری بیشتری خواهد داشت.
تمام رنگ ها اگر به درستی استفاده شوند قابل قبول هستند. به هر رو، معمولا رنگ های با تضاد بیشتر با هم استفاده می شوند. بنابراین، بسیاری از طراحان رنگ های اولیه زنده و درخشان را برای طراحی ساده گرا استفاده می کنند.
ترکیب بندی در طراحی ساده گرا ی موثر
یک ترکیب بندی طرح ساده گرا بسیار چالش برانگیز است، چون هر عنصری که شما با آن کار می کنید، ضروری است. محتوا برای وب سایت و پوستر ها باید به گونه ای ترکیب بندی شوند که بیننده بدون جستجو و تفکر زیاد بتواند چیزی که می خواهد را بیابد. به بیان دیگر، صفحه باید قابل فهم باشد.
فضای سفید
فضای نگاتیو برای قدرت دادن به بخش کوچکی از اطلاعات که احاطه کرده است به کار می آید هر چه فضای خالی بزرگتر باشد، شی درون آن قدرت بیشتری کسب می کند. فضای نگاتیو همچنین برای تشکیل یک گروه از عناصر و ایجاد تعادل استفاده می شود.
نگاره سازی ها
استفاده از تصاویر در طراحی ساده گرا یی عمدی است. طراحان برای تاثیر گذاری از گرافیک استفاده می کنند و در طراحی ساده گرا یی (مینیمالیست) زمانی از آن استفاده می کنند که تاثیر آن تصویر از یک پیام بیشتر باشد. نگاره باید به میزان کم و راهبردی استفاده شود و باید با موضوع مرتبط باشد.
تایپوگرافی
تایپوگرافی در طراحی ساده گرا یی باید به اندازه تمامی عناصر دیگر راهبردی باشد. در تمام طراحی ساده گرا بیشتر از دو یا سه مدل فونت نباید به کار رود. در بسیاری از طرح ها یک فونت برای عناوین، یکی برای متن و احتمالا یک فونت برای جلب توجه در وب سایتها یا برای متنی خاص یا سرفصلها به کار می رود. معمولا استفاده بیشتر از سه مدل فونت طرح را به هم ریخته نشان داده و درک آن را سخت می کند.
ساده گرایی در وب
طی ده سال گذشته، طراحی ساده گرا یی در وبسایت کاملا مرسوم شده است. متاسفانه بعضی طراحان ایده پشت ساده گرایی را به اشتباه درک کرده اند و صفحات وبی طراحی کرده اند خالی از محتوا که هیچ معنی و مفهومی ندارد. به هر حال، در جنبش ساده گرایی، طراحان بزرگی وب سایت های خیره کننده ای ایجاد کرده اند که نه تنها ظاهر آن زیباست بلکه به راحتی قابل جستجو و قابل فهم است. با اینکه طراحی ساده گرا برای تمامی سایت ها چه از نظر عملی و چه نظری کاربرد ندارد، اما وبسایت هایی که امکان استفاده از آن را دارند از مزایایش استفاده می کنند.
ساده گرایی در رسانه
بروشورها، بسته بندی ها و کمپین های تبلیغاتی همه سهم خود را در طراحی ساده گرا دیده اند. به هر رو، در پوستر ها و لوگو ها است که این موضوع تحت کنترل قرار می گیرد. بسیاری از طراحان استفاده از طراحی های ساده را برای همه چیز مثل پوستر فیلم ها، گروه های موسیقی و تبلیغاتی انتخاب کرده اند. دلیلش رساندن موثر یک پیام قوی به سرعت و به صورت واضح است. پوسترهایی که در آنها به طور درستی از ساده گرایی استفاده شده است به این منظور طراحی شده اند که تک تک عناصر داخل آن یک پیغام را برسانند. نتیجه معمولا یک پوستر است که نه تنها کاربردیست بلکه زیبا و دلنشین است.
ساده گرایی در لوگوها
ساده گرایی در لوگو یک مفهوم بسیار مهم است. چون هدف یک لوگو این است که به سادگی در خاطر بماند و وابسته به شرکت باشد. در نتیجه لوگوهای ساده معمولا محبوب ترین نوع لوگو می باشند چون آن را به میزان لازم ساده نگه داشته تا در خاطر بماند. بخش قابل توجه یکلوگوی ساده گرا طراحی ای است که به راحتی معرف شرکتی که نماینده آن است باشد و همچنین هدف نام تجاری را نیز منعکس کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!