آشنایی با انواع لنز دوربین و مشخصاتشان
معرفی انواع لنز دوربین:
عملکرد لنز دوربین بستگی به نوع استفاده و فعالیتی دارند که ما از آنها می خواهیم.
لنزها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند .
در ادامه می خواهیم با شما نگاهی به چند تا از مهمترین و پرکاربردترین انواع لنزها بی اندازیم و کارکردها و مشخصات اصلی آنها را در قالب عملکرد آن برایتان توضیح دهیم.
لنز سوپر واید؟
به لنزی گفته میشود که فاصله کانونی آن از عرض فیلم یا سنسور کوتاهتر باشد.
با این اوصاف، اصطلاح لنز سوپر واید نشان دهنده طیف وسیعی از لنزها، نسبت به اندازه سطح حساس عکاسی در دوربینهای مورد استفاده میباشد.
یک لنز ۳۵ میلی متری در یک دوربین قطع کوچک، جزو لنزهای واید، و لنزی با همان فاصله کانونی در یک دوربین قطع متوسط ۶۴۵ جزو لنزهای سوپر واید و در دوربین قطع متوسط ۶۷، جزو لنزهای چشم ماهی است.
لنز واید ؟
به لنز هایی گفته میشود که آنها از قطر سطح حساس عکاسی (نگاتیو یا سنسور) کوتاهتر باشد.
این لنزها زاویه دید بازی را در اختیار عکاس قرار میدهد و از پرمصرفترین لنزها نزد عکاسان هستند و برای عکاسی منظره و عکاسی معماری استفاده میشود.
از این لنز در مکانهایی که امکان عقب رفتن عکاس برای قرارگرفتن تمام سوژه موردنظر در کادر نباشد کاربرد مناسبی دارد.
و با استفاده از این لنز میتوان فضای بیشتری را در عکس جای داد. این لنز، ارتباط حسی زیادی بین موضوع و بیننده ایجاد میکند.
یک لنز واید، دید وسیعتر از چشم انسان است. به عبارت دیگر، میدان دید، وسیعتر از یک لنز نرمال است.
که دارای یک فاصله کانونی جایی بین ۴۰ تا ۵۸ میلیمتر در یک دوربین کامل است.
لنزهای واید بر روی یک سنسور دوربین، با فاصله کانونی حدود ۲۴ میلی متر شروع می شوند و از همانجا به پایین می روند. لنزهای فوق العاده واید از نزدیک به ۱۶ میلی متر شروع میشوند.
لنز نرمال چیست؟
لنز نرمال لنزی است که به بهترین شکل خصوصیات نوری چشم انسان را تقریب میزند. به عبارت دیگر تصاویری که با لنزهای نرمال گرفته میشود بیشترین شباهت را به آنچه که در دنیای واقعی میبینیم دارد.
این موضوع هیچ ربطی به دیافراگم ندارد، بلکه کاملاً وابسته به فاصلهی کانونی لنزها است.
مقایسهی درست چشم انسان با دوربین دشوار است چون نحوهی عملکرد آنها بسیار متفاوت میباشد. چشم ما مشابه هیچ لنزی نیست.
اما بازهای از فاصلههای کانونی وجود دارد که تصاویر مشابه دنیای واقعی میسازند.
البته همیشه تفاوتهایی وجود دارد، ولی تصویر نهایی آن مثل تصاویری که با لنزهای با زاویهی عریض یا تله فوتو گرفته شده نیست.
لنز نرمال در دوربینهای فول فریم ۵۰ میلی متر فاصلهی کانونی دارد.
این فاصله توسط سازندهی سیستم تصویربرداری Leica، یعنی اسکار بارنک (Oskar Barnack)، تعیین شده و بیشتر قراردادی است.
در دنیای واقعی، هر لنزی که فاصلهی کانونی بین ۴۰ تا ۵۸ میلی متر باشد تقریباً مشابه چشم انسان عمل میکند.
لنز نرمال در دوربینهای کراپ سنسور معمولاً ۳۵ میلی متر است، هرچند همهی لنزهایی که فاصلهی کانونی شان بین ۲۸ تا ۳۶ میلی متر باشد جزو همین دسته به حساب میآیند.
این لنزها خیلی انعطاف دارند و استفاده از آنها آسان است.
هرچند با این لنزها نمیتوان تصاویر عریض یا کلوزآپهای ورزشی گرفت، اما کاربرد آنها آن قدر زیاد است که تقریباً به درد هر کاری میخورند.
کانن
- فول فریم: Canon EF 50mm f/1.8 STM
- کراپ سنسور: Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM
نیکون
- فول فریم: Nikon AF-S FX NIKKOR 50mm f/1.8G
- کراپ سنسور: Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
لنز تله فوتو چیست؟
لنز تله فوتو نوعی از لنز است که از آن برای بزرگنمایی اشیاء و افرادی استفاده میشود که در دوردست قرار دارند.
درواقع عکاس با استفاده از لنز تله فوتو در هنگام عکاسی میتواند به بزرگنمایی منظرهای که در فاصلهی دور قرار دارد، بپردازد.
لنزهای تله فوتوی معمول دارای فاصلهی کانونی از ۷۰ تا ۲۰۰ میلیمتر هستند. لنزهایی که فاصلهی کانونی آنها بیشتر از ۳۰۰ میلیمتر باشد با عنوان لنز سوپر تله فوتو شناخته میشوند.
در دوربینهایی که حسگر آنها فول فریم نیست و کوچکتر (دوربینهای مجهز به حسگر کراپ ) است.
لنز های با فاصلهی کانونی بیش از ۴۰ میلیمتر با عنوان لنز های تله فوتو شناخته میشوند؛ هرچند بزرگنمایی تا فاصلهی کانونی ۵۰ میلیمتر بسیار جزئی خواهد بود.
برای اینکه بهترین خروجی ممکن را در زمان استفاده از یک لنز تله فوتو به دست آوریم، باید فاصله ی مناسبی از سوژه داشته باشیم.
لنز زوم؟
به لنزی گفته میشود که برخلاف لنز های ثابت دارای فاصله کانونی متغیر باشند.
به عنوان مثال از ۲۴ تا ۱۲۰ میلیمتر یا ۸۰ تا ۲۰۰ میلیمتر. تنظیم مقدار زوم لنز از طریق حلقهای که بر روی استوانهٔ لنز قرار دارد انجام میشود.
که با چرخاندن آن فاصله کانونی لنز هم تغییر میکند.
هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد،لنز زاویه دید بازتری دارد و برای عکاسی از مناظر یا عکاسی معماری مناسب است.
و هرچقدر فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کوتاهتر خواهد بود و جهت عکسبرداری از سوژههای دور مورد استفاده قرار میگیرد
این لنزها بگونهای ساخته شدهاند که هنگام استفاده، کاربر قابلیت تغییر فاصله کانونی در محدوده طراحی شده را دارد.
به عنوان مثال لنز ۲۸–۳۰۰ با f 3.5-5.6، تنوع این لنزها بیشتر در دوربین قطع کوچک میباشد و در دوربین قطع متوسط بسیار کمتر است.
مشکلی که استفادهکنندگان این گونه لنزها با آن روبرو بودند افت کیفیتی بود که به علت تعدد عدسیهای بکار رفته ایجاد میشد.
همچنین امکان داشتن دیافراگمهای باز در این لنزها نبود؛ ولی امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی مشکل افت کیفیت تا حد زیادی حل شده است.
همچنین امروزه لنزهای با محدوده فاصله کانونی نسبتاً زیادی با دیافراگمهای باز ساخته شده است. مانند لنز ۲۴–۷۰ یا f 2.8، یا لنز ۷۰–۲۰۰ با f 2.8.
جمع بندی:
نباید کتمان کرد که اهمیت لنزها درست به اندازه ی اهمیت دوربینی است که تهیه می کنید .
در عکاسان غیر حرفه ای بسیاری دیده شده که دوربینی با کیفیت با قابلیت تعویض لنز می خرند ولی هیچگاه لنز آن را تغییر نمی دهند .
باید بدانید که دوام لنزها به مراتب بیشتر از دوام بدنه دوربین است.
به همین دلیل است که عکاسان حرفه ای حتی پول بیشتری را برای خرید یک لنز عالی هزینه می کنند تا بدنه دوربین عالی.
خدمات کانون آگهی و تبلیغات هنر برتر:
ساخت تیزر ویژه اینستاگرام
طراحی پیج اینستاگرام
خدمات دیجیتال مارکتینگ
طراحی کاتالوگ ، لوگو و ست اداری
فیلمبرداری و ساخت کلیپ
تلفن:۳۲۶۸۷۷۳۰ _ ۳۲۶۶۲۱۸۹
همراه: ۰۹۳۵۴۱۳۶۰۳۰ _ ۰۹۱۳۲۱۳۳۰۲۲
(دارای مجوز رسمی)
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!