عکاسی از برف

عکاسی تبلیغاتی

 

عکس برداری از برف کار بسیار جذاب و هیجان انگیزی است. روزهای برفی فرصت های محدود و کم تکراری هستند که باید به خوبی از آن ها استفاده کرد. عکاسی در این روزها نیاز به مهارت خاصی دارد، مثلا توانایی کنترل بازتاب های تابش خورشید که از برف به سوی دوربین تابیده می شود و یا تنظیم سرعت شاتر. با خواندن این مقاله می توانید مطالب جدیدی در مورد نحوه عکس برداری در روزهای برفی یاد بگیرید.

۱. فاصله کانونی مناسب
فاصله کانونی که برای لنز بکار می برید تاثیر خود را در نتیجه نهایی کار نشان می دهد. هر چه این فاصله بیشتر باشد، صحنه را بیشتر متراکم می کند و افکت های پرسپکتیو را کاهش می دهد. این در هنگام عکس برداری از پولک های برف کارایی خوبی دارد و در تصویر شما حس لایه لایه ایجاد می کند. اگر شدت بارش برف خیلی زیاد نیست و می خواهید این حس را در عکس ایجاد کنید که شدت بارش زیاد است، یک فاصله کانونی زیاد می تواند پولک های برفی را نمایش دهد که ۵۰ یا ۱۰۰ فوت دورتر به زمین می ریزند. البته این به توانایی و قدرت دستگاه دوربین شما بستگی دارد. فاصله کانونی بیشتر، باعث ایجاد لایه های برف بیشتر می شود. به یاد داشته باشید که وقتی از فاصله کانونی زیاد استفاده می کنید باید depth of field یا عمق میدان را کاهش دهید. به عبارت دیگر شما لایه ای از پولک های برف را در فوکوس تند و شدید، با لایه هایی که در جلو و پشت به طور متناوب و خارج از فوکوس یا وضوح می بارند را بدست می آورید، که این گاهی باعث ایجاد افکت bokeh می شود. از سوی دیگر، یک زاویه فراج باعث اغراق آمیز شدن فواصل می شود، اما در همین زمان میزان depth of field یا عمق میدان را افزایش می دهد. اگر برای عکس برداری از پولک های برف از یک زاویه فراخ و و کاملا باز استفاده کنید و سرعت شاتر نیز کم باشد، شما می توانید یک لایه زیبا از پولک های برف را در عمق بدست آورید. در نهایت این تمرین است که باعث افزایش کنترل شما در هنگام عکس برداری می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم به تنظیمات و نحوه کار با دوربین توجه بیشتری داشته باشید تا ببینید چطور می توانید از آن به نحو احسن استاده کنید.

۲. دریچه دیافراگم مناسب
هنگام عکس برداری از برف مثل عکس برداری از هر سوژه دیگر، تنظیمات دریچه دیافراگم نقش مهمی بازی می کند. هر چه دریچه دیافراگم بزرگتر باشد در نتیجه عمق میدان کم عمق تر و سطحی تر است. به عبارت دیگر، اگر دوست دارید عکسی با افکت bokeh داشته باشید دریچه دیافراگم را بزرگ کنید. برعکس، اگر می خواهید عمق میدان بیشتر باشد از دریچه دیافراگم کوچک مثل f/11 استفاده کنید. همان طور که در بالا گفته شد یک لنز پهن به آن اضافه کنید.

دریچه دیافراگم کوچک برای وضعیت های خاص مثل یک کولاک کارایی خوبی دارد. به هر حال باید این نکته را به یاد بسپارید که استفاده از دریچه دیافراگم کوچک می تواند به این معنی باشد که شما به یک سرعت شاتر کم و یا ISO بالا برای نور دهی مناسب نیازمندید.

۳. سرعت شاتر مناسب
هنگام عکس برداری از ریزش برف سرعت شاتر تاثیر بسزایی روی تصویر شما خواهد داشت. سرعت کم شاتر باعث می شود پولک های برف مات تر به نظر برسند. شما می توانید با استفاده از یک نوردهی طولانی و دریچه دیافراگم کوچک برای ایجاد رگه هایی در پولک های برف، این افکت را عمدا ایجاد کنید. از سوی دیگر اگر بخواهید دانه های برف واضح و شفاف دیده شوند سرعت شاتر را زیاد کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *