ساخت یک شعار تبلیغاتی
گام های اولیه برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی:
۱- لیستی از کلمات مرتبط را تهیه کنید:
طوفان فکری یا همان Brain Storming در این مرحله کاربرد دارد. شما باید لیستی از کلماتی که به نوعی با محصول
یا خدمت شما مرتبط هستند، را بنویسید. در این مرحله هرچه به ذهن خطور می کند، را بنویسید. سوالاتی چون :
محصول ما برای چه کسانی مناسب است؟
مزیت اصلی محصول ما چیست؟
تفاوت محصول ما با رقبا در چیست؟ …
مزیت اصلی محصول ما چیست؟
تفاوت محصول ما با رقبا در چیست؟ …
۲- لیست خود را گسترش دهید.
برای هرکدام از کلماتی که در لیستتان دارید، یک مترادف بنویسید(می توانید از لغت نامه استفاده کنید).
مطمئن: آرمیده، آرام، آسوده خاطر یا پیشرو: پیش رونده، راهنما، پیشوا یا اعتماد: تکیه کردن یا زیبا: نیکو، خوبرو، فریبنده
مطمئن: آرمیده، آرام، آسوده خاطر یا پیشرو: پیش رونده، راهنما، پیشوا یا اعتماد: تکیه کردن یا زیبا: نیکو، خوبرو، فریبنده
۳- از کلمات استفاده کنید.
از لیست خود کلماتی که اولویت بیشتری دارند را تعیین کنید. آنهایی که احتمالاً با محصول ارتباط بیشتری دارند، در
ذهن می مانند و یا برای مشتری مهم ترند.
ذهن می مانند و یا برای مشتری مهم ترند.
۴- شعار تبلیغاتی را کوتاه برگزینید.
لزومی ندارد از برند خود در شعار استفاده کنید. بهترین شعارهای دنیا ۵کلمه بیشتر نیستند. شعارهای کوتاه تاثیرگذاری
بیشتری بر مخاطب دارند و بهتر در یاد می مانند.
بیشتری بر مخاطب دارند و بهتر در یاد می مانند.
۵- از کلمات تخصصی، صنعتی یا مفاهیمی که نیاز به تفکر و محاسبه برای ادراک دارند، استفاده نکنید.
شعار باید قابل فهم باشد. شعار باید برانگیزاننده احساسات باشد، نه محاسبات ریاضی یا کلمات مشکل و تخصصی.
برخی تکنیک های تنظیم شعار تبلیغاتی
۱. همگونی آوایی در ابتدای کلمات:
همگونی آوایی به معنی آغاز چند کلمه پیاپی با یک حرف متشابه الصوت است.
همگونی آوایی در ابتدای کلمات شعار، جملاتی با ضرباهنگ خوشایند ایجاد می کند. بطوریکه این جملات خود شعار گونه می گردند و مخاطبان به راحتی آنرا به یاد می آورند.
گام بزرگGrayhound: Grayhound going great
اصولی،شیک،نیروزاFila: Functional…Fashionable…Formidable
۲. جناس:
یک جناس خوب در شعار می تواند معجزه باشد. با استفاده از این تکنیک شعار به گونه ای طراحی می شود که مفاهیم متعددی از کلمات آن یا کل عبارت استنباط شود.
مثال: شعار بانک سرمایه «بانک خوب سرمایه است»
مثال: شعار بانک سرمایه «بانک خوب سرمایه است»
در این شعار کلمه سرمایه جناس دارد و دو مفهوم از آن قابل برداشت است. یک این که بانک خوب، بانک سرمایه است و دیگر اینکه بانک خوب سرمایه ای برای یک ملت و کشور است
۳. قافیه بندی:
با خلق یک شعار تبلیغاتی که لغات آن هم قافیه باشند (دارای ریتم هنگام تلفظ باشند) می توان یک شعار تبلیغاتی زیبا و در عین حال راحت برای به خاطر سپردن خلق کرد. که به دو طریق اجرا می شود:
نام برند در شعار ذکر شود
نام برند در شعار ذکر شود
در این مدل سعی بر این است که از کلمات هم قافیه با نام برند در شعار استفاده شود که از این طریق می توان شعار شرکت را متمایز نمود. شعارهای بسیاری از این تکنیک استفاده کرده اند که تا حدی آنها را از رقبا متمایز کرده است. مانند:
گام به گام با کفش گام
دلند همیشه سربلند
همیشه تمیز همیشه ساویز
با دایتی همیشه پر نشاطی
زندگی درخشان با رخشان
نام برند در شعار ذکر نشود
دلند همیشه سربلند
همیشه تمیز همیشه ساویز
با دایتی همیشه پر نشاطی
زندگی درخشان با رخشان
نام برند در شعار ذکر نشود
در این روش از کلمات هم قافیه برای خلق یک جمله آهنگین استفاده می شود ولی نام برند در آن ذکر نمی شود و حالت خاص بودن را ندارد و ممکن است برندها و نام های دیگر را نیز در ذهن تداعی کند.
مانند شعار تبلیغاتی نوشابه زمزم : ذائقه ایرانی نوشابه ایرانی
Everyday, Everywhere هر روز، هرجا
Everyday, Everywhere هر روز، هرجا
۴. استفاده از سوال
این تکنیک تنظیم شعار تبلیغاتی که توسط معدودی از سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است، با یک سوال مخاطب را ترغیب به فکر کردن درباره ی یک محصول و یا کل سازمان می نماید.
-از جمله نمونه های معروف شعار تبلیغاتی در ایران می توان به شعار معروف اپراتور دوم تلفن همراه”شرکت ایرانسل” اشاره کرد که از این تکنیک در آن استقاده شده است: « از کی تا حالا؟»
– شعار شرکت تولیدکننده نوت بوک «کجا بهترین افکارتان را عملی می کنید؟
– استفاده از یک کلمه
گاه می توان برای طراحی شعار تبلیغاتی فقط از یک کلمه استفاده کرد. انتخاب این کلمه بسیار اهمیت دارد زیرا باید بتواند کل پیام تبلیغاتی را منتقل کند.
از جمله شعارهای موفق در این زمینه می توان به شعارشرکت تولیدکننده نوت بوک، اشاره کرد: IBM
بیندیش (Think)
۵. ترجمه یا برگردان پیام تبلیغ
ترجمه نسخه یا متن نوشته شده تبلیغات از مباحث مهم در دنیای تبلیغات است. در این مواقع، فیلم تبلیغاتی بهتر است نسبتا کوتاه، عاری از شعار یا اصطلاحات عامیانه باشد، چون که در برگردان آنها به سایر زبانها مشکل ایجاد میشود. بنابراین از تصاویر و نمایش باید استفاده بیشتری به عمل آید.
از طرف دیگر، زمانی که فیلم تبلیغاتی باید به زبان محلی ترجمه شود، شعارهای تبلیغاتی، بیشترین اشکال را در ترجمه به وجود میآورند.
یک شعار تبلیغاتی که در یک زبان و یا یک فرهنگ ممکن است معنی دار و قابل فهم باشد، احتمال دارد در زبان و فرهنگ دیگر به همان شکل و ترتیب و تنها با یک ترجمه ساده، غیرقابل درک و بی معنی باشد و استفاده از آن، ممکن است خطای جبران ناپذیری به وجود آورد.
به عنوان مثال، کنتاکی از شعار “Finger – lickin good” (انگشتتان را هم لیس میزنید) استفاده میکرد و این شعار در چین به معنی انگشت بریده خود را بخورید، تعبیر شد.
یا نوع تعبیر آسیایی شعار “COME ALIVE” که پپسی استفاده میکند، به معنی فردی که از قبر باز میگردد، تعبیر شد.
از طرف دیگر، زمانی که فیلم تبلیغاتی باید به زبان محلی ترجمه شود، شعارهای تبلیغاتی، بیشترین اشکال را در ترجمه به وجود میآورند.
یک شعار تبلیغاتی که در یک زبان و یا یک فرهنگ ممکن است معنی دار و قابل فهم باشد، احتمال دارد در زبان و فرهنگ دیگر به همان شکل و ترتیب و تنها با یک ترجمه ساده، غیرقابل درک و بی معنی باشد و استفاده از آن، ممکن است خطای جبران ناپذیری به وجود آورد.
به عنوان مثال، کنتاکی از شعار “Finger – lickin good” (انگشتتان را هم لیس میزنید) استفاده میکرد و این شعار در چین به معنی انگشت بریده خود را بخورید، تعبیر شد.
یا نوع تعبیر آسیایی شعار “COME ALIVE” که پپسی استفاده میکند، به معنی فردی که از قبر باز میگردد، تعبیر شد.
۶. بازار جهانی
بسیاری از محصولات مانند ساعتهای الماس، پوشک بچه، شامپو، کفشهای ورزشی، نوشابههای غیرالکلی، ساعتهای ساخت سوییس و لباسها، نمونهای از محصولاتی است که بازار آنها واقعا جهانی است، زیرا آنها جهت برطرف کردن نیازهای یکسان در سطح جهان میتوانند از تبلیغات یکسان و استاندارد در سطح جهان به موفقیت و افزایش سهم بازار دست یابند.
– – شرکت ژیلت با شعار تبلیغی این شرکت :
– – شرکت ژیلت با شعار تبلیغی این شرکت :
– «ژیلت بهترین تیغ برای مرد است»، از مرزهای کشورها گذشت و محبوبیت جهانی یافت.
پیتر هافمن، مدیر بازاریابی این شرکت میگوید: “خوش شانسی ما به خاطر عرضه محصولی است که در سطح جهان نیاز یکسانی را برآورده میکند.”
نمونه هایی از شعارهای تبلیغاتی موفق و مهم دنیا:
Best Buy که یک فروشنده آنلاین است:
Thousands of Possibilities, Get Yours هزاران حالت ممکن، مال خود را بردارید.
ویژگی ها: ساده است- تمام مفاهیم در ۵کلمه انتقال پیدا کرده- در ذهن می ماند- به وضوح بر مزیت اصلی
و مزیت رقابتی شرکت اشاره می کند.
FedEx که یک شرکت حمل ونقل بین المللی است.
Relax; It’s FedEx آرامش داشته باشید، این فیدکس است.
ویژگی ها: ۴کلمه دارد- از نام برند استفاده شده است- یک احساس دوست داشتنی را انتقال می دهد.
جنرال موتور (بخش خدمات تعمیراتی و قطعات یدکی) No one knows your GM car better. No one
هیچکس بهتر از ما اتومبیل جی ام شما را نمی شناسد،هیچکس
کانن See what we mean ببین آن چه معنا می دهد
پلی استیشن Live in your world, play in our در دنیای خودتان زندگی کنید،در ما بازی کنید
نیکونAt the heart of the image در قلب تصویر
ای بیbuy it ,sell it ,love it بخرید.بفروشید.دوست داشته باشید
نوکیاConnecting people ارتباط مردمی
سونی Make believe بسازید، باور کنید
دیکشنری وبسترز بیشتر افراد در ما به دنبال واژه ها می گردند
دکتر شولز(تولیدکننده لوازم بهداشتی برای پا و کفشهای راحتی) Your Foot Specialist کارشناس پای شما
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!