روش کامل عکاسی پرتره و صنعتی

 

همانطور که طبخ یک خوراک خوش طعم ، دوخت یک لباس زیبا و ساخت یک وسیله کار آمد مراحل و نکات مهمی دارد که در صورت عدم رعایت آن ها نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد ، عکاسی صنعتی و پرتره نیز از جزییات کوچکی تشکیل شده است که اگرچه ساده به نظر می رسند ، اما غفلت از هریک از آن ها ما را از دستیابی به نتیجه مطلوب باز خواهد داشت .

عکاسی در واقع هنر و علم تصویر برداری از مدل است . مدل می تواند یک مانکن ، یک کودک ، یک محصول خاص ، یک حیوان ، یک گیاه و … باشد .

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره در حقیقت یکی از انواع تصویر برداری است که در آن سوژه عکاس چهره انسان ها می باشد . عکاسی پرتره می تواند از چهره دوستان ، اعضای خانواده ، رخ هنرمندان و … صورت گیرد . در این نوع عکاسی ، فرد عکاس با بهره گیری از نور و با شناخت صحیح از زوایای صورت اشخاص تصاویری با کیفیت ثبت می نماید .

در عکاسی پرتره نکاتی نظیر وضعیت قرار گیری دوربین نسبت به سوژه ، لنز دوربین ، نورپردازی ، حالت سوژه ، پس زمینه و بسیاری موارد دیگر حائز اهمیت می باشد .

از دیگر نکات مهم به هنگام عکاسی پرتره آن است که سوژه شما حالت طبیعی داشته باشد . بنابر این از گریم و آرایش زیاد سوژه خود داری نموده و توجه کنید که چهره سوژه براق نباشد .

در عکاسی پرتره نورپردازی یکنواخت صورت می گیرد . بهتر است در این نوع تصویر برداری از نورپردازی از گوشه ، یا تاریک نمودن تصویر و امثال این موارد خود داری نمایید. همچنین هیچگاه از فلاش مستقی استفاده نکنید .

زاویه در تصویر برداری پرتره بسیار حائز اهمیت است و ممکن است با توجه به سوژه ای که از آن تصویر برداری می نمایید ، این زاوه تغییر کند . به طور رایج عکاس کمی بالاتر یا پایین تر از سوژه قرار گرفته و سر سوژه به سمت نور قرار می گیرد . به خاطر داشته باشید تصویر برداری از پایین حس تسلط سوژه را به مخاطب القا می نماید.

در پایان عکاسی پرتره ، به مرحله ویرایش تصویر خواهید رسید . تصویری که ثبت شده است معمولا باید به قدری مناسب باشد تا به کمترین تغییرات نیاز داشته باشد . به عنوان مثال می توانید موهای پراکنده مدل یا نقاط درخشان روی صورت وی را حذف نمایید .

عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی نیز نوع دیگری از تصویر برداری ، با هدف به نمایش گذاردن واضح و مناسب یک محصول می باشد . معمولا تصویر بردار بسته به میزان خلاقیت خود ، در هنگام عکاسی صنعتی از یک محصول ، آن را در محیطی مناسب که تا حدی نشانگر کاربردهای آن محصول باشد قرار می دهد . یکی از کاربردهای مهم و متداول عکاسی صنعتی ، تبلیغات است و در این حالت عکاس باید به خوبی جزییات یک محصول را در تصویر نشان داده و به گونه ای عمل نماید که حواشی  و پس زمینه مانع از توجه بیننده به محصول اصلی نگردد .

یکی از مواردی که اخیرا در عکاسی صنعتی به آن توجه بیشتری می گردد مبحث نورپردازی است . زیرا با کمک نورپردازی می توان تصویر یک محصول را به شکلی هنری به نمایش درآورد .

 

اگرچه امروزه انواع دوربین های دیجیتال با قابلیت زوم خودکار ، تنظیم خودکار نور ، لرزش گیر دست و … کار عکاسی را برای افراد مبتدی آسان نموده است ، اما عکاسی حرفه ای کاری بسیار دقیق و پیچیده می باشد و نیازمند سال ها آموزش و تمرین است . پس برای ثبت تصاویر مهم از لحظات تکرار نشدنی زندگی ، یا تصاویری که نیازمند کیفیت بالا بودهو برای امور مهم کاربرد دارند ، بهترین کار مراجعه به عکاسان حرفه ای و کارآموزده می باشد .

منبع http://neginpop.ir/:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *