راهکارهای ساخت تیزرتبلیغاتی موفق
راهکارهای ساخت تیزرتبلیغاتی موفق
از همان بدو ورود تلویزیون به خانههای مردم، استفاده از این رسانه جمعی برای امور تبلیغاتی آغاز شد. تلویزیون به دلیل ویژگی منحصربهفردی که در ارسال پیام به دورترین نقاط دارد، یکی از پرمخاطبترین وسایل ارتباط جمعی به شمار میآید. ضمن اینکه به دلیل امکان پخش هم زمان صوت و تصویر جذابیت زیادی برای مخاطبان خود ایجاد کرده است. سطح پوشش این رسانه در مقایسه با رسانههای دیگر بسیار زیاد است. از اینرو همواره به عنوان یکی از مناسبترین رسانهها برای نمایش تبلیغات مربوط به کالاهای مصرفی مطرح بوده است.
۱- در تیزرتان از اشخاص حقیقی استفاده کنید .
اگر نمی خواهید تیزر شما همانند عکس های ثابت و بی جان باشد، از انسانها برای زنده کردن آن استفاده کنید. از آنجائیکه انسانها باهم در ارتباط هستند و نسبت به حس های یکدیگر واکنش نشان می دهند؛ از این رو در شرایطی که اشخاص حقیقی در تیزر شما باشند، بینندگان با آنها همسو می شوند و احساس هم ذات پنداری خواهند کرد.
ساخت یک تیزر تبلیغاتی با اشخاص حقیقی، بسیار مؤثرتر از نشان دادن فضاهای خالی و خارجی مرکز تولید کالای شماست.
۲- تیزر شما باید برنامه ریزی درستی داشته باشد.
فرض را براین بگیریم که کار شما فروش مبلمان است و در فروشگاه تان حداقل ۱۰ مدل مختلف مبلمان و سرویس خواب دارید، با توجه به اینکه زمان تیزر محدود است، نشان دادن تک تک اینها در یک زمان محدود، بیننده را دچار سردرگمی خواهد کرد. شما می توانید یک نمای کلی (Long Shot) از فروشگاه تان را برای این کار انتخاب کنید و در عین حال چند محصول منحصر به فرد خود را به صورت مجزا معرفی نمایید. پیشنهاد ما این است که بینندگان خود را با تصاویر متعدد محصولاتتان بمباران نکنید. تیزر شما بهتر است داستان لطیفی از ایده های شما در رابطه با کالاها و محصولاتتان باشد که از طریق تصاویر به بیننده القاء می شود.
۳- متن (فیلمنامه) تیزر شما بسیار مهم است.
در ابتدا مطمئن شوید که متن (فیلمنامه) شما با مدت زمان تیزر مطابقت دارد. جملات کوتاه پربار تأثیر بیشتری را برروی بیننده می گذارد. فراموش نکنید که باید از زمان، نهایت استفاده را ببرید. هدف شما باید این باشد که پیامتان را در کوتاه ترین زمان ممکن با بیشترین تأثیر به بیننده برسانید. بنابراین از جملات پیچیده، نامفهوم و طولانی استفاده نکنید. پیام شما باید به گونه ای باشد که اگر بیننده در اتاق دیگری قراردارد و قادر به دیدن تلویزیون نیست تنها از راه شنیدن، پیام شما را دریافت نماید.
۴- رعایت هماهنگی بین صدا و تصویر در تیزر شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در متن (فیلمنامه) باید بین صدایی که شنیده می شود و تصویری که دیده می شود انسجام خاصی وجود داشته باشد. بطور مثال اگر باب صحبت در رابطه با تولید اتومبیل جدیدی از یک کمپانی است، تصویر نباید مربوط به اتومبیل های قبلی آن کمپانی باشد. تیزری موفق است که ترکیب قوی ای از صدا و تصویر هم زمان را داشته باشد.
۵- در تیزرمان ترغیب بیننده را فراموش نکنید.
یکی از وظایف تیزر شما دعوت هرچه سریعتر بیننده به خرید یا مشارکت باید باشد. در تیزرتان بیننده را تشویق به خرید کنید و در عین حال یادتان نرود که راه ارتباط خود را به او نشان بدهید. دادن شماره تلفن، ایمیل و نشانی صریح پستی، بیننده را به سوی شما هدایت میکند.
۶- مدت زمان تیزر را از یاد نبرید.
یادآور شدن محدودیت زمانی یک تیزر باعث میشود فراموش نکنیم که در کوتاهترین زمان با قویترین ذره بینهای روانشناسی انسانی و با مختصرترین در عین حال مفیدترین کلام و تصویر باید تیزر ما ساخته شود.
۷- هرگز خود را بی نیاز از مشاوره با کارشناسان فن ندانید.
قطعاً شما می خواهید تیزری حرفه ای داشته باشید و این میسر نمی شود مگر اینکه کار را به اهل فن (کارشناسان) واگذار کنید. شرکتهایی وجود دارند که تخصصشان ساخت تیزرهای تلویزیونی است. آنها میتوانند تمام خواسته های شما را برآورده کنند. از نوشتن متن (فیلمنامه) گرفته تا فیلمبرداری و آماده کردن آن برای پخش. این شرکتها آرشیوی از عکسها و فیلمهای فوق العاده دارند که استفاده از آنها، هزینه های شما را بسیار کاهش میدهد. مطمئن باشید که همکاری با آنها نه تنها هزینه های اضافی ندارد، بلکه در بسیاری از موارد جلوی ضررهای بیهوده را میگیرد.
۸- به یاد داشته باشید در هر زمانی نمیشود هر تیزری را پخش کرد.
زمان پخش تیزر شما را نوع محصول و نیز مشتریان بالقوه شما تعیین می کنند. همیشه پر بیننده ترین زمان روز مناسب ترین زمان برای پخش تیزر نیست. در هر زمان از روز گروه خاصی از بینندگان به تماشای تلویزیون می پردازند. به طور مثال زمان پخش تیزری در رابطه با ظروف آشپزخانه بین یک مسابقه کشتی نیست. مشتریان خود را بشناسید و بدانید چه زمانی را به دیدن برنامه های تلویزیون اختصاص میدهند.
۹- تیزر شما باید به دفعات تکرار شود تا تأثیرگذار باشد.
اگرچه تکرار یک تیزر برای شما هزینه زیادی در بر دارد، اما با اینکار شما در ذهن بیننده حک خواهید شد. سعی کنید بیننده، تیزر شما را حداقل دو مرتبه ببیند. هرچه دفعات تکرار تیزر شما بیشتر باشد، بیننده بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرد. البته این را هم نباید فراموش کرد که افراط و زیاده روی در هر کاری نتیجه عکس میدهد.
۱۰- در تیزرهای یک محصول/شرکت عناصر کلیدی را ثابت نگه دارید.
سعی کنید همیشه از گوینده ثابت، رنگ ثابت، نوشتار ثابت و موزیک متن ثابت استفاده کنید. اینکار باعث میشود بیننده با هر بار دیدن تیزر، احساس یگانگی اش با شما بیشتر شود و با آن بیگانه نباشد. مثلاً به محض اینکه موزیک متن چنین تیزری نواخته میشود، مغز بیننده، به او نام محصول، نام شرکت و حتی شعار تبلیغاتی آن را یادآور میشود و او با گوینده متن، هم صدا میگردد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!