تاثیر تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی یا همان تبلیغات شهری یکی از اثر گذارترین روش ها برای تجارت های محلی به شمار می رود. تبلیغات محیطی شامل نصب بنر ، بیلبورد های تبلیغاتی و یا حتی تراکت های دیواری یا هر روش دیگری برای جلب توجه عابران در کوچه و خیابان می شود.این گونه تبلیغات بیشتر در مکان های پرتردد که انسان های زیادی به صورت مداوم با آن ها سر وکار دارند دارای اثر بخشی فوق العاده است.
به عنوان نمونه تبلیغات در نقاط اصلی شهر از مکان هایی است که روزانه میلیون ها چشم به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه آن را دنبال می کنند و این ذوق یک طراح حرفه ای است که نگاه ها را با خلاقیت خود شکار می کند.این روش تبلیغی تا حالا بسیار کارساز بوده است زیرا به کمک آن توان راه ورود برندها و نام های تجاری را به مکان هایی که قبلا رسانه های سنتی از دستیابی به آنها محروم بوده اند نظیر خیابان ها ، محل کار افراد، مدارس باز کرد. هزینه تبلیغات محیطی در مواردی بسیار سنگین بوده و تجارت های محلی و کوچک توان انجام آن را ندارند ولی می توان با استفاده از خلاقیت ، هزینه تبلیغات محیطی را تا حد زیادی کاهش داده و اثرگذاری آن را افزایش داد.
تبلیغات تلاشی است برای ایجاد یک ارتباط دو سویه غیر مستقیم با مخاطبان به عبارتی دیگر تبلیغات به معنای رساندن پیام به دیگران از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد و تغییر نگرش و دگرگونی در رفتار و دانش مخاطبان است.
ضرورت تبلیغات
در عصر تکنولوژی و عرضه کالا و خدمات داشتن مدیریت صحیح در امور بازاریابی و تبلیغات برای موفقیت در بین رقبای تجاری بسیار مهم است. تبلیغات محیطی از جمله عوامل موفقیت یک کالا و یا عرضه خدمات است که به واسطه تبلیغات میتوان آنها را به همگان معرفی کرد.
امروزه تبلیغات به یک صنعت و تکنیک تبدیل شده است و هر شرکت و یا سازمانی که بتواند در آن موفق تر عمل کند صاحب سهم بیشتری از بازار خواهد شد.امروزه تبلیغات محیطی شکل بین المللی به خود گرفته است و شرکتها بیش از گذشته به فکر عبور از مرز کشورهای خود و رسیدن به بازارهای جهانی هستند. شیوههای صحیح حمل و نقل، رشد شرکتهای چند ملیتی،افزایش سطح درآمدهای شخصی و… باعث تشویق و تحرک تجارت در میان کشورها شده است.از آنجایی که شرکتها به دنبال بازارهای جدید هستند و محصولات خود را در مناطق وسیع از جهان به فروش میرسانند، لذا مجبورند تا کالاهای خود را در این مناطق تبلیغ کنند.
تبلیغات در روابط اجتماعی بین مردم نیز تاثیر بسزایی دارد در واقع تبلیغ نوعی ارتباط است ارتباطی همه جانبه که حتی میتواند در ساختار اجتماعی مردم نیز تاثیر گذاشته و از نظر فرهنگی موجب نزدیکی یا دوری آنها از یکدیگر شود.
تاثیرات تبلیغات بر مخاطبان را می توان به این شرح بیان کرد:
- ایجاد آگاهی :تبلیغات میتواند موجب شناخت و آگاهی نسبت به محصول و خدمات شود.به طور کلی مردم به سرو کار داشتن با مواردی که تاکنون نشنیده اند یا ندیده اند تمایلی نشان نمیدهند.
- ایجاد نگرش مثبت :تبلیغات میتواند موجب ایجاد نگرش مثبت و مطلوب نسبت به کالا یا خدمتی شود.
ایجاد هویت برای نام تجاری و ایجاد یک تصویر ذهنی برای کالا و خدمات. - جایگاه سازی محصول در بازار:در جایی که بازار بخش بندی شده است تبلیغات می تواند به جایگاه سازی محصول در بخش خاصی از بازار کمک کند.
- حفظ روابط :تبلیغات نیرویی است که در طول زمان موجب ایجاد و تقویت رابطه بین مشتری و عرضه کننده محصول میشود.
- اقناع :تبلیغات میتواند مشتریان را به استفاده از یک کالا یا خدمتی خاص قانع کند.
- مقابله با فعالیت رقبا :یکی از ویژگیهای عصر حاضر توسعه مفاهیم بازار و نام تجاری است و همزمان با گسترش این بازار،رقابت بیشتر و بیشتر میشود. تبلیغات می تواند به حفظ جایگاه شرکت ارایه کننده محصول و یا ارتقای آن در میان مشتریان کمک کند.
از این رو بسیاری از سازمانها سعی دارند تا با انجام تبلیغات از طریق رسانههای مختلف از جمله رادیو، تلویزیون، مطبوعات، تلفن همراه و… علاوه بر معرفی خدمات و محصولات خود به مشتریان به حفظ و تحکیم این جایگاه در جامعه بپردازند.
شرایط تأثیر تبلیغات
هر تبلیغی برای تأثیر گذاری بر مخاطب، شرایط ویژه و خاصی را میطلبد که عبارتند از:
- اعتقاد به موضوع تبلیغ و مشخص بودن انگیزه و هدف آن: اگر شخص حقیقی یا حقوقی به موضوع تبلیغ اعتقاد نداشته باشد، در عرضه آن، ابتکار عمل ندارد و در راه آن تلاش نمیکند و اگر فعالیتی هم انجام دهد از روی ترس و انجام وظیفه یا تکلیف و در نهایت اجبار است، در حالیکه اگر به آن معتقد باشد، با اشتیاق و علاقه، برنامه ریزی و فعالیت میکند.
- هماهنگی رفتار مبلغ با هدف تبلیغ : تبلیغ کننده برای تأثیرگذاری تبلیغات خود در بین مردم، باید خود عامل به گفتهها ویا آنچه معرفی میکند باشد. اگر قرار است که مصرف کالایی خاص در داخل کشور تبلیغ شود قبلا”مبلغ و مسئول امور تبلیغی باید از همان کالا بهره جوید تا تأثیر تبلیغ بیشتر شود.
- فداکاری و دفاع از تبلیغ : افرادی که به رأس هر جامعه نزدیکتر هستند، باید فداکاری بیشتری برای اثبات حقانیت موضوع تبلیغ و باورپذیری آن در نزد مردم از خود نشان بدهند.
- تعیین زمان مناسب و تمدید اجرای طرح تبلیغاتی : زمانبندی مناسب در اجرای تبلیغات محیطی می تواند باعث ایجاد تفاوت بین یک نتیجه موثر و یک نتیجه محدود شود. تمدید مدت زمان اجرای یک طرح تبلیغاتی می تواند بر هزینه رسانه ها، نحوه تاثیرگذاری رسانه ها و الگوهای خرید مصرف کنندگان و در نتیجه فروش هرچه بهتر محصولات تاثیر بگذارد.
نهادینه کردن فرهنگ تبلیغات
امروز ما به دلیل عدمشناخت و آگاهی در زمینه مقوله تبلیغات از سوی افکار عمومی، این واژه بار منفی بر خود گرفته است.سازمانها “تبلیغات” را معادل “هزینه” ارزیابی میکنند. حال آنکه تبلیغات چنانچه در مسیر واقعی خود وبر مبنای اصول علمی حرکت کند، به نوعی سرمایه گذاری تبدیل میشود. اما چگونه میتوان فرهنگتبلیغات را نهادینه کرد؟
این موضوع نه تنها باید به عنوان طرح هایی بلند مدت و میان مدت برای سیاست گذارانمحسوب شود، بلکه کلیه دستگاههای فرهنگ ساز و مجریان آنها نیز باید استراتژیهای شفاف و روشنیبرای تبیین این مطلب داشته باشند. از جمله موانعی که به راحتی قابل گذشت نیست و به صورت غیرمحسوس و نامرئی عمل میکند همان موانع غیر فرهنگی بر سر راه تبلیغات است. حتی واژههای بهکار گرفته شده در عرصه تبلیغات طی دهههای اخیر به گونهای است که دست اندرکاران اجرایی تبلیغاترا “سوادگر” و عمل آنان را “سوداگرانه” تعبیر کردهاند. این در حالی است که میدانیم صنعت تبلیغات یکصنعت استراتژیک در توسعه اقتصادی میباشد. آیا این ترمزی بر سر راه تبلیغات نیست؟
در یک کلام برای نهادینه کردن فرهنگ تبلیغات باید به افکار عمومی تفهیم کنیم که دستاندرکاران عرصه تبلیغات جزیی از فرهنگ سازان این مرز و بوم هستند و از سوی دیگر از دست اندرکارانعرصه تبلیغات بخوایم که فرهنگ این عرصه را رعایت کنند و با رفتارهای حرفهای در جهت نهادینهکردن فرهنگ حرفهای خود کوشا باشند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!