انواع بیلبورد و تکنیک های تصویری بکاررفته در آن

 

Related image

بیلبورد شامل تابلوهای بزرگ تبلیغاتی که برای رویت از فواصل دور (معمولا بیش از ۲۰ متر) طراحی شده اند و به انواع عمومی زیر تقسیم می شوند:

بیلبوردهای قابل جابجایی – تابلوهای متحرک با توجه به اندازه ای که دارند، این قابلیت را فراهم می کنند که در قسمت های مختلف بازار هدف جا به جا شده و به مکان های منتقل شوند. این تابلوها هر ۶۰ تا ۹۰ روز یک بار جا به جا می شوند.

بیلبورد های ثابت یا دائمی – این نوع تابلوها متحرک نیستند و سفارش دهنده آگهی مکان خاص آن را تعییین می کند و تصویر آگهی تا پایان مدت قرار داد روی آن باقی می ماند. ابعاد بیلبوردهای دائمی غالبا متغیر است و معمولا برای دوره های زمانی طولانی اجاره داده یا ساخته می شوند.

می توان تزئینات متفاوتی را از قبیل سازه های سه بعدی لامپ های نئون یاقسمت های متحرک مکانیکی به تابلوهای تبلیغات محیطی اضافه کرد وتاثیر پیام  را دوچندان کرد.

تابلوهای ۱۸ متری – این بیلبوردها «اسب باری» تبلیغات محیطی نام گرفته اند و معمولا کنار خیابان ها، بزرگراه ها و گذرگاه ها خرید نصب می شوند و پیام های تبلیغاتی را به طور گسترده و پیوسته منعکس می سازند.

تابلوهای شش متری – عموما این تابلوها را در نزدیکی پیاده روها و نزدیک به سطح زمین نصب می کنند تا علاوه بر رانندگان برای عابر پیاده هم قابل رویت باشد. از آنجا که این نوع بیلبورد ابعاد مناسبی دارد برای افزایش تبلیغات محیطی در نواحی مرکزی شهر نصب می شود.

نما  آگهی – این نوع تابلوها اغلب تبدیل به نشانه های خاص شهری می شوند. آنها تصاویر بسیار بزرگی هستند که یا مستقیما روی دیواره ی کناره ی ساختمان ها نقاشی، یا روی آنها نصب می شوند. برای بسیاری از شرکت های تبلیغاتی نما–آگهی حکم ستاره درخشانی را دارد که مجموعه تبلیغات محیطی مورد نظر آنان را کامل می کند. به خاطر چشم انداز ویژه این نوع آگهی اغلب برای دوره های بسیار طولانی (حتی مدت چند سال) به فروش می رسند.

بیلبورد با پوشش ورقه وینیل – در واقع همان تابلوهای ۱۸ متری هستند که با پوشش وینیل تزیین شده و جلوه جذاب تری را ارئه می کنند. گاهی اوقات ارتفاع این تابلوها را دو برابر می کنند.

گروهی از بیلبوردها با هدف نصب در بزرگراه ها طراحی می شوند که مستطیل کادر آن ها باید افقی باشد تا ناظری که با سرعت از مقابل آن ها عبور می کند، مجال کافی برای درک تصویر و پیام تصویر داشته باشد. نوشته این گونه بیلبوردها نباید زیاد و یا طولانی باشد و اندازه حروف باید بزرگ و خوانا انتخاب شود. تدابیری مانند افزایش سطح بیلبورد، مختصر بودن پیام نوشتاری و گویایی تصویر برای این گروه از بیلبوردها ضروری است.

گروه دیگری از بیلبوردها برای نصب در میدان مشخص یا مکانی خاص در نظر گرفته شده اند و مشخص است که ناظر می تواند در زمان نسبتاً کافی به آن ها نگاه کند. در این حالت، در صورتی که طراح صلاح بداند از سادگی و صراحت پیام می کاهد و یا از واژگان بیشتری در طرح استفاده می کند.

گروه دیگر، بیلبوردهای سه بعدی هستند و برای جلب توجه بیننده علاوه بر طرحی که به صورت دو بعدی در زمینه آمده است، بخشی از ایده به صورت حجمی و سه بعدی ساخته می شود که از طرح بیرون می زند و چشم را به خود جلب می کند. استفاده از حجم های بزرگ و اغراق شده می تواند جذابیت موثرتری داشته باشد و بدیهی است که هر عامل غیر عادی همیشه توجه انسان را جلب می کند در این نوع بیلبوردها گاهی تمام شکل ها برجسته اند.

گروه دیگر بیلبوردهای مکانیکی اند که نوع «سه نمایه» و «اسکرولینگ» متداول تر هستند. بیلبورد سه نمایه از تعدادی منشور سه وجهی تشکیل شده است که حول محور عمودی خود می گردند و روی هر یک از سطوح این منشورها یک طرح جداگانه از جنس وینیل چسبانده می شود. این منشورها هر چند ثانیه یک بار می چرخند و یک وجه آنها در معرض دید قرار می گیرند. تصاویر بیلبوردها نیز هر چند ثانیه یک بار می چرخند و یک وجه آنها در معرض دید قرار می گیرند. تصاویر بیلبوردهای اسکرولینگ روی سطوح مخصوصی که پشت آن ها منبع نور قرار دارد پشت سر هم به  صورت طومار چاپ می شوند و دور یک غلطک می پیچند. به طور کلی بیلبوردها یا توسط پروژکتور روشن می شوند و یا شفاف اند و از پشت به آن ها نور می تابد.

محل نصب یک بیلبورد باید از نظر جامعه شناسی الگوی مصرف خریدار و قدرت خرید مخاطبان مناسب باشد و در مورد آن مطالعه کافی صورت گرفته باشد.­­

Image result for ‫تصویرسازی بیلبورد‬‎

انواع تکنیک های تصویری به کار رفته در بیلبورد

۱) عکس (تصاویر واقعی): توسط عکاس مجرب تهیه شده و یا از تصاویر موجود در مجلات و کتب استفاده می شود. مثلا تصویر یک آب میوه گیری، صورت یک بچه.

۲) تصویرسازی: توسط هنرمند طراح طراحی و رنگ آمیزی می شود (بر اساس ایده ذهنی خودش و یا الهام از تصویر(عکس واقعی). در این روش، استفاده از رنگ های تخت و قوی دیده می شود.

۳) تصاویر کارتونی: هنرمند یا از تصاویر خلق شده چون پلنگ صورتی و غیره استفاده می کند و یا خود شخصا به خلق یک شخصیت کارتونی می پردازد .نمونه موفق این کار در ایران بیلبورد شیر روزانه با کاراکتر گاوفرز و چابک اش می باشد.

۴) نام محصول: در این نوع آگهی تصویر و تصویرسازی وجود ندارد. تنها با نام محصول در ابعاد بزرگ به همراه نشانه اش وگاه شعار تبلیغاتی مواجه هستیم. غالبا زمینه کار رنگی تخت و قوی دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *