اصول فیلم برداری

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی

هرچند آشنایی با اصول فیلم‌برداری برای خودش دوره‌ای مفصل خواهد شد، اما با رعایت و به‌کار بستن برخی نکته‌ها می‌توانیم تصویر با کیفیت‌ تر و مناسب‌تری را در تاریخ زندگی‌مان به ثبت برسانیم.

حرکت های دوربین به طور کلی سه دسته هستند:

۱ – اپتیکی

۲  – انتقالی

۳ – حرکت روی دست

اپتیکی:

همان حرکت زوم این  zoom in و زوم بک zoom back است.

در حرکت اپتیکی دوربین در جای خود ثابت است و از طریق لنز زوم دوربین تصویر به عقب و جلو می رود

مهم‌ترین مزیت منظره‌ یاب اپتیکی و دلیل بسیاری از عکاسان که O V F را ترجیح می‌دهند این است که منظره‌ یاب اپتیکی دید بدون فیلتر و تغییر از صحنه مقابل دوربین به ما می‌دهد.

نگاه کردن از طریق منظره‌ یاب اپتیکی ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏(O V F) هیچ تفاوتی با نگاه کردن از پشت شیشه ندارد.

این مزیت به شما اجازه می‌دهد دقیقا هر آنچه در عکس خواهید داشت را در منظره‌ یاب ببینید و منظره تحت تاثیر هیچ تکنولوژی قرار نمی‌گیرد.

همان طور که دوربین دوچشمی و تلسکوپ نیاز به باتری ندارند منظره‌ یاب اپتیکی نیز هنگام خاموش بودن دوربین بدون نیاز به باتری کار می‌کند.

 

انتقالی:

حرکت انتقالی بر دو نوع است:

۱- بر روی محور ثابت

۲- بر روی محور متحرک

 

حرکت انتقالی بر روی محور ثابت

۱- حرکت در راستای محور عمودی tilt تیلت.

۲- حرکت در راستای محور افقی pan پن.

پرکاربردترین محور ثابت سه پایه است زمانی که دوربین را به طرف بالا و پایین حرکت می دهیم عمل تیلت را انجام می دهیم.

و زمانی که دوربین به سمت چپ و راست حرکت کند به آن پن می گوییم.

پن pen بر چهار نوع دسته بندی می شود:

پن مروری  : 

دوربین از نقطه ای شروع به حرکت می کند و با سرعت ثابت به حرکت ادامه می دهد و در نقطه پایانی ثابت می شود این حرکت برای آشنایی بیننده با محیط کاربرد دارد.

پن تعقیبی  : 

 در این حرکت سوژه مورد نظر شما به هر طرفی حرکت کند دوربین آن ها را همراهی می کند و  هم زمان با آن حرکت کرده و آن را تعقیب خواهد کرد.

پن کنکاشی: 

 در پن کنکاشی هر اتفاقی که برای بیننده مهم تر و جذاب تر است دنبال می شود.

سویچ پن  : 

 دوربین بین دو سوژه به طوری حرکت می کند که فاصله بین دو سوژه به خاطر سرعت دوربین محو و نامشخص می شود مثل زمانی که

می خواهیم از گفت و گوی دو نفر با یک دوربین تصویر بگیریم.

حرکت انتقالی بر روی محور متحرک

 

دالی dolly:

حرکت به طرف جلو (دالی این) و حرکت به طرف عقب (دالی بک) است یعنی در این حرکت دوربین به سوژه نزدیک می شود یا از آن دور می شود برای این کار دوربین روی سه پایه متحرک ( بیشتر در استودیو) یا ریل قرار می گیرد و بخاطر وسیله ای به نام دالی که دوربین را حرکت می دهد به این نام معروف شده است.

 

 

 

تراولینگ:

حرکت در راستای افقی سوژه است مثل زمانی که شخصی در حال راه رفتن است و دوربین در کنارش آن را همراهی می کند.

و در سوژه های ثابت مثلا یک ساختمان می توان از سمت چپ به سمت راست آن یا برعکس تراولینگ را انجام داد. این حرکت هم نیازمند ریل است.

 

 

 

 

 

 

بوم boom:

حرکت انتقالی دوربین در راستای عمودی است مثل زمانی که دوربین طول یک ساختمان را بالا می رود و به پشت بام می رسد.

در این حرکت دوربین روی اهرم و یا مینی کرین نصب می شود.

 

 

 

 

آرک arcing:

حرکت قوسی شکل و نیم دایره است یعنی دوربین دور سوژه می چرخد یا نیم دایره ای حرکت می کند.

 

 

 

 

کرین آزاد c r i n e:

حرکت پویا و فعال به تمامی جهات که صحنه های جذابی خلق می کند و با وسیله ای به نام کرین که نوع کوچکش مینی کرین است انجام می شود.

 

 

 

 قانون سه گانه:

دانستن قانون تقسیمات سه گانه، ضروری است. تصور کنید، تصویر شما با دو خط موازی افقی و عمودی به گونه ای مساوی تقسیم شود (۹ مستطیل).

برای ایجاد تعادل در کشمکش عناصر بصری در نمای خود، بکوشید موضوع یا عنصر بصری خود را در محل برخورد خطوط جای دهید.

یا آنکه دست کم، موضوع یا عنصر تصویری بر روی این خطوط که به نسبت ۱.۳ و ۲.۳ تقسیم شده اند، جای گیرند.

زوم ناگهانی:

اگر می خواهید بیش تر نوآوری کنید، می توانید آن چه به عنوان زوم ناگهانی نام برده می شود را به کار گیرید.

یعنی هنگامی که از زوم پیش یا زوم پس به تندی به کار گرفته شود، برای با آب و تاب نشان دادن فیلم شما، تأثیر شگفت انگیزی دارد.

 

 

 

عکاسی سایه روشن:

عکاسی سایه روشن قبل تر برای عکس های سیاه سفید انجام می شد اما امروزه به صورت رنگی هم انجام می شود.

در این روش از نور مصنوعی در فضای آتلیه استفاده می شود که منبع نور یا فلاش چترها را با زاویه ۴۰ درجه نسبت به سوژه قرار می دهند.

بیشتر برای عکس های پرتره استفاده می شود اما امروزه در تبلیغات هم مورد توجه قرار گرفته است.

البته هر نورپردازی چهره هنر نیست. نور پردازی باید طوری باشد که در تصویر سایه و روشن و عمق ایجاد کند.

نباید نصف صورت کاملا مشکی شود بلکه میزان نور کمتر باشد که این با زاویه ۴۰ درجه انجام پذیر است.

زاویه:

چگونگی زاویه در عکاسی برای موفقیت شما در عکاسی بسیار مهم است.

وقتی شما به مخاطبتان یک چشم انداز متفاوت ارائه می‌دهید، احساساتی را‌ ایجاد می‌کند که باعث می‌شود آنها بهتر با کار شما ارتباط برقرار کنند.

 

رنگ مایه:

معمولاً روشن تر ین نقاط یک صحنه، نقطه تأکیدی در آن صحنه است.

همچنین نقطه ای در تصویر و یا بخشی از تصویر که دارای رنگ مایه ای متمایز از سایر اجزاء می باشد دارای کشش دیدی بیشتر می باشد.

وجود رنگ مایه های روشن در گوشه های کادر معمولاً چشم را از صحنه اصلی منحرف می کند.

حال آن که رنگ مایه های تیره در گوشه های کادر، با افزایش فشردگی آن چشم را به طرف نقطه ی تأکید تصویر جذب می کند.

رنگ مایه های تاریک تر که در نزدیک قاعده قرار بگیرند ترکیب مثلثی مطلوبی را ایجاد نموده.

و نقطه تأکید تصویر که در رأس مثلث قرار گرفته بیشتر جلب توجه می کند.

باید در تصویر برداری های رنگی دقت داشت که برش در تصویر باید به گونه ای باشد که رنگ های زمینه به شدت تغییر نکند.

 

 

۳۰ درجه (۳۰ درصد):

هنگامی که بین نماها تنوع کافی وجود ندارد، شما قانون ۳۰ درجه (۳۰ درصد) را می شکنید.

پس اطمینان حاصل کنید، هنگامی که دوربین را حرکت می دهید، دست کم ۳۰ درجه این کار را بکنید.

یا اگر قاب بندی خود را دگرگون می کنید (به وسیله زوم)، دست کم ۳۰ درصد دگرگون کنید.

 

 وضوح قیاسی:

هر گاه تصویری را با دوربینی قاب بندی کنیم که از عدسی زاویه باریک تر یا هر عدسی که درجه F (کانونی) آن کاملاً باز شده است بهره مند باشد.

زمینه عقب تقریباً به طور قطع از عمق تصویری صحنه بیرون مانده و دارای وضوح نخواهد بود.

در نتیجه نقطه تأکید تصویر در وضوح مشخّص بوده که حاصل آن افزایش عمق در صحنه می باشد.

گذشته از افزایش عمق در تصویر، وضوح قیاسی، به تمرکز حواس بیننده بر روی موضوع اصلی کمک می کند.

این متدی است بسیار مفید که اغلب فیلم برداران از آن استفاده می برند

 

 

خدمات کانون آگهی و تبلیغات هنر برتر:

تولید فیلم های صنعتی

تولید موشن گرافیک

ساخت تیزر تبلیغاتی

خدمات اینستاگرام

ساخت تیزر ویژه اینستاگرام
طراحی پیج اینستاگرام

خدمات دیجیتال مارکتینگ

طراحی کاتالوگ

لوگو و ست اداری

فیلمبرداری و ساخت کلیپ

 

تلفن:۳۲۶۸۷۷۳۰  _ ۳۲۶۶۲۱۸۹

همراه: ۰۹۳۵۴۱۳۶۰۳۰ _  ۰۹۱۳۲۱۳۳۰۲۲

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *