اشتباهات عکاسی منظره جلوگیری از آنها به گفته مایکل لگرو
مایکل لگرو یک عکاس حرفهای طبیعت است که ۲۰ سال در این زمینه سابقه کار دارد. او به عنوان یک عکاس تجاری، قصد دارد در زمینه فاین آرت کارش را گسترش دهد. همچنین مایکل در زمینه آموزش عکاسی نیز فعالیت دارد و مسئولیت هدایت کارگاههای عکاسی بسیاری را در سراسر دنیا عهدهدار است. حال او تعدادی از اشتباهات عکاسی منظره را بیان کرده است.
اشتباهات عکاسی منظره و چگونگی جلوگیری از آنها
چه چیزی یک عکس را خوب میکند؟ این سوالی است که میتوان در موردش روزها بحث کرد اما چه چیزی عکس را بد میکند؟ این به مراتب مهمتر است! مایکل لگرو در این رابطه میگوید:
در این فهرست، من اصلیترین اشتباهات عکاسی منظره را که در طول ۲۰ سال آموختهام، بیان میکنم؛ اشتباهاتی که من، خود بارها مرتکب شدم و بعد از سالها آنها را فهمیدم. امیدوارم این توصیهها برای گرفتن عکسهای بهتر به شما کمک کند، به خصوص اگر عکاسی منظره را تازه شروع کردهاید. البته، بدانید که هنر ذهنی است؛ اشتباه من ممکن است شاهکار شما باشد، پس طور دیگر به این موضوع بنگرید. همیشه به یاد داشته باشد که شکستن قوانین، به ایجاد خلاقیت بیشتر منجر خواهد شد.
۱- افق کج
هیچ چیز بدتر از خط افقی کج در عکس نیست! دوربین را صاف نگه دارید. به همین منظور اغلب دوربینها، دارای خطوط راهنمای مشبک هستند که به وسیله آن میتوان مرتکب این اشتباه نشد و یا عکسهایی که دارای افقی کج هستند، میشود در بخش پایانی ویرایش عکس، آن را تصحیح کرد. البته در این روش، باید بخشی از تصویر را کراپ کنید که ممکن است با حذف برخی از جزئیات همراه شود، پس بهتر است از همان ابتدای عکاسی، حواستان به افق کج باشد تا در پایان مجبور نشوید عکس را ویرایش کنید.
۲- استفاده از لنز نامناسب
اغلب مردم فکر میکنند عدسیهایی با زاویه عریض برای عکاسی بسیار مناسب هستند اما هیچگاه به این موضوع فکر هم نکنید! در واقع لنزهای با فاصله کانونی ثابت به هیچ وجه مناسب نیستند؛ چرا که همهی ما به زوم کردن علاقه داریم و تعویض لنز نیز کار آزار دهندهای است. در واقع، شما باید تصویر مورد نظر خود را پیدا کرده، آن را ترکیببندی کنید و سپس با دقت به آن بنگرید. اغلب در ۹۰ درصد موارد، یک عنصر وجود دارد که اگر بر روی آن زوم کنید، قادر هستید یک پانورامای عریض را به عکسی خاص و با هویت تبدیل کنید. برای مثال، در عکس زیر، این غازهای برفی به صورت نقطههای ریزی دیده میشدند که با زوم کردن، آنها برجستهتر به نمایش در آمدند.
۳- جزئیات مثلثی شکل در گوشه و کنار تصاویر
جزئیات مثلث شکل در تصاویر را میشود به بوسه به مرگ تشبیه کرد! جایی که یک تخته سنگ یا بخشی از آب و ابر در گوشهی تصویر، بخشی مثلثی شکل ایجاد کردهاند، شما میتوانید تفسیر خودتان را داشته باشید اما اگر افراد ماهر در عکاسی آن را ببینند، شما را به این دلیل سرزنش میکنند. بر فرض مثال عکس زیر در یک مسابقه بوده است اما کارشناسان، از این قضیه بر علیه عکس استفاده کردهاند و به همین دلیل، عکاس سرزنش شده است. پس اگر میخواهید عکسهایی مناسب برای یک مسابقه بگیرید، حتماً توجه کنید که جزئیات مثلثی شکل در گوشه و کنار تصاویر نباشد.
۴- عکاسی از آسمان صاف و خالی
هیچ چیز خسته کنندهتر از آسمان خالی در عکس نیست. چرا که در آسمان، این ابرها هستند که باعث ایجاد احساس و هیجان در عکسها میشوند. ما به ابر یا خورشید و ماه برای عکاسی از آسمان نیاز داریم. آسمان آبی تنها، حواس پرتکن بوده و خصوصیات یک عکس را زیر سوال میبرد. اگر چارهای ندارید، عکس را بگیرید ولی بعدا دوباره به همان محل برگردید و در روزی که ابر است نیز عکاسی کنید و سپس به مقایسه دو عکس بپردازید! خب، مشخص است که خیلی ساده به تفاوتهای دو عکس پی خواهید برد.
۵- عبور از کنار سوژه عکاسی و گفتن جملهی «در راه برگشت از آن عکس خواهم گرفت»
تقریباً همهی افراد دچار چنین اشتباهی میشوند. همیشه این قانون را برای عکاسی رعایت کنید: هیچوقت عکاسی را برای برگشت، برنامهریزی نکنید. ماشین را کنار بزنید، و از سوژه مورد نظر همان لحظه عکس بگیرید. در واقع، برخی از اتفاقات به طور ناگهانی رخ میدهند و اگر همان لحظه نتوانید از آنها عکس بگیرید، دیگر قابل برگشت نیستند.
مثلاً در تصاویر زیر نیز از قانون فوق بهره برده شده است. در تصویر اول، موقع رفتن صدها گوزن شمالی در کنار جاده قابل مشاهده بودند اما موقع برگشت، تقریباً هیچ یک از آنها در آن محل نبودند. یا در تصویر دوم، یک بوفالو در کنار دریاچه است که این اتفاق خیلی کم رخ میدهد و در صورتی که همان موقع سوژه را شکار نکنید، دیگر قادر به شکار مجدد نخواهید بود.
۶- نور بد
نور بد هر عکسی را خراب میکند. گاهی اوقات مجبور هستید در هر صورت از منظره مقابل حتی اگر تاریک و گرفته باشد، عکس بگیرید. باید تصمیم بگیرید که از حیوانی که در عکس با ISO ۱۶۰۰ عکاسی کنید یا یک عکس مات داشته باشید.
یک قانون مهم در عکاسی است که طبق آن، یک عکس نویز دار به علت ایزوی بالا، بسیار بهتر از عکس نگرفتن است. البته دوربینهای امروزی نتایج مناسبی را حتی در ایزوهای بیشتر از ۱۰۰۰ در اختیار شما خواهند گذاشت.
پس اگر شرایط نوری مناسب باشد، یک عکس خوب را میتوانید شکار کنید و در غیر این صورت این شما خواهید بود که با خلاقیت باید بر نور بد غلبه کنید.
۷- گاهی دوربین را پایین نگه دارید و به پرسپکتیوهای مختلف نیز توجه کنید
اشتباه زمانی رخ میدهد که موج بعدی به دوربین شما برخورد کند اما اگر مراقب باشید، ارزش ریسک کردن دارد. چرا که تصاویر بینظیری همچون عکس زیر را میتوانید ثبت کنید.
۸- در نظر نگرفتن یک عنصر اضافی در عکسها
بسیاری از عکسهایی که ما روزانه ثبت میکنیم، دارای یک پازل گم شده هستند. برای بیان آن، میتوانید به تصاویر زیر بنگرید. عکس اصلی، عکس اول است که قایق دارد و در عکس بعدی، شما میبینید که چقدر بدون آن عکس کسل کننده میشود.
۹- سفر به محل عکاسی در زمان بد
قبل از سفر به محل مورد نظر خود، حتما در مورد آنجا تحقیق کنید و در زمان مناسبی از سال به آنجا سفر کنید. آب و هوا در عکاسی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. در بهار درختان شکوفه میزنند، درختان در تابستان سبز میشوند، برگها در پاییز تغییر رنگ میدهند، در زمستان برف همه جا رو میپوشاند. پس قبل از سفر، ابتدا فکرهای خود را بکنید و باید بدانید که چه جور آب و هوایی برای عکسهایتان مناسب است. در زیر نیز میتوانید عکسی از یک منطقه در بازههای زمانی متفاوت ببینید.
یک توصیه بسیار مهم: همیشه با خود دوربین داشته باشید! چرا که ثبت لحظهها از هر چیزی میتواند لذتبخشتر باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!