ویرایش عکس‌های HDR در دوربین‌های DSLR و بدون آینه به گفته ویکتور الیزاروف

تفاوت ویرایش عکس‌های HDR در دوربین‌های DSLR و بدون آینه( بخش اول)

امروزه پس از سال‌ها پیشرفت عکاسی دیجیتال و نرم‌افزار‌های فرآوری و ویرایش تصاویر، تکنیک‌ها و فن‌آوری‌های زیادی در عکاسی به وجود آمده و گسترش یافته‌اند. یکی از این تکنیک‌ها عکاسی با بازه‌ی دینامیک بالا یا همان HDR است. این تکنیک پس از ورود فن‌آوری دوربین‌های بدون آینه دچار تحولی مثبت شد که جای کار و بحث زیادی دارد.

در  این مقاله‌، عکاس حرفه‌ای و معروف، ویکتور الیزاروف روند کاری خود را در راه فرآوری HDR در عکس‌ دوربین‌های DSLR شرح خواهد داد و   روش‌های این نوع ویرایش را پس از مهاجرت به دنیای بدون آینه‌! بیان می‌کند.

الیزاروف می‌گوید:

وقتی که بیش از ۱۰ سال پیش عکاسی حرفه‌ای را آغاز کردم تنها گزینه‌ی مناسب جهت ویرایش عکس نرم افزار Adobe Photoshop  بود. آن زمان ۱۰۰% ویرایش عکس‌های من با آن برنامه انجام می‌شد. چند سال بعد شرکت ادوب سری “لایتروم” را معرفی کرد، من نیز بخاطر سرعت و نظم موجود در اجزایش با آغوش باز به استقبالش رفتم. سپس سریعا آن را با محیط کاری مد نظر خودم هماهنگ کردم. این اولین مرحله‌‌ی عبور بزرگ من در ارتقاء بسیار مفید ویرایش عکس‌هایم بود.

وی می‌افزاید:

تغییر بزرگ بعدی زمانی اتفاق افتاد که من عکاسی با بازه‌ی داینامیک بالا یا HDR را کشف کردم. به عنوان یک عکاس با پیش‌زمینه‌ی طراحی گرافیک، خیلی زود پتانسیل‌های نهفته‌ی این فناوری جدید را دیدم و آن را نیز وارد روند کاری خود کردم.

در پایان سال۲۰۱۴ پس از ۱۰ سال عکاسی با یک دوربین DSLR  کانن، من روند کاری شخصی خودم را به وجود آورده بودم: روندی که در آن راحت بودم، سبک عکاسی مرا منعکس می‌کرد و برای سبک‌های عکاسی مختلف از جمله عکاسی سفر و منظره مناسب بود. در زیر چهار تکنیک فرآوری عکس در روند ویرایش من را با درصد استفاده از آنها می بینید.

فرآوری HDR در  Photoshop HDR Proو Lightroom در %۵۰ از موارد

بر پایه‌ی سبک عکاسی HDR  من که طبیعی به نظر می‌رسد، این تکنیک بر اساس ادغام عکس‌های براکت ( Bracket )  شده  در Photoshop HDR Pro و سپس ویرایش تصویر HDR  به دست آمده در لایتروم  است. HDR Photography Editingزیبایی این تکنیک در این است که فتوشاپ پیکسل‌ها را ( درخشش،کنتراست و غلظت رنگ را ) تغییر نمی‌دهد. در عوض داده‌های همه‌ی عکس‌ها را ادغام می‌کند و یک عکس فوق‌العاده‌ی ۳۲بیتTIFF  تحویل می‌دهد.

فرآوری HDR  درPhotomatix  در %۳۰ موارد

فتوماتیکس محبوب‌ترین و به بلوغ رسیده‌ترین نرم‌افزار مستقل HDR است. این نرم‌افزار روش کار کاملا متفاوتی نسبت به Photoshop HDR Pro  دارد. HDR Photography Editingدر کنار خصوصیات استاندارد HDR مثل هم‌ترازی تصویر، باز ادغام HDR  و باز روی هم قرار دادن دستی، این نرم‌افزار امکانات اختصاصی‌ای دارد که به من برای خلق نمایی‌ ممتاز از عکس‌هایم کمک می‌کند.

ادغام درخشش در فتوشاپ. %۱۰ از موارد

این تکنیک بر اساس ادغام چند عکس در فتوشاپ با استفاده از ماسک شفافیت (Transparency  Mask) است. HDR Photography Editingاین روش بیشترین انعصاف و کنترل را بر پروسه دارد اما هم‌زمان بیشترین وقت و انرژی را از شما می‌گیرد. من از این روش در پیچیده‌ترین حالت‌ها و زمانی که روش‌های دیگر جواب‌گو نبوده اند استفاده می‌کنم.

فرآوری تک عکس RAW  در Lightroom. در ۱۰ درصد از موارد

HDR Photography Editingوقتی نور به اندازه‌ی کافی داینامیک نیست، من یک عکس RAW را در لایتروم فرآوری می‌کنم.

تفاوت ویرایش عکس‌های HDR در دوربین‌های DSLR و بدون آینه( بخش دوم)

بزرگترین تغییر در عکاسی من در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. زمانی که پس از ۱۰ سال عکاسی با DSLR های کانن، با یک دوربین سونی به دنیای بدون آینه‌ها مهاجرت کردم. این یک سازگاری بزرگ بود. پس از مدت بسیار طولانی کار کردن با فقط یک برند، به طور فوق‌العاده‌ای با آن راحت بودم. در طول این تغییر محبور بودم کار کردن با تنظیمات و روشی کاملا متفاوت را یاد بگیرم. ولی توقع نداشتم که این جابه‌جایی(از DSLR به بدون آینه)  به طور دراماتیکی ویرایش عکس‌های مرا تغییر دهد. اما کاملا در اشتباه بودم! پس از بازگشت از اولین سفر عکاسیم به هاوایی و کالیفرنیا، جایی که همیشه از آن برای تست تجهیزات در دنیای واقعی و سناریو‌های عکسی سفری استفاده‌ می‌کنم، ۳۰۰۰ عکس کاملا جدید با دوربین سونی a6000 داشتم. زمانی که ویرایش عکس‌های جدید را شروع کردم تغییرات کلی را می‌دیدم: تصاویر بسیار شفاف‌تر و با جزئیات بیشتری بودند. این تغییرات خیلی مرا غافلگیر نکردند چون که سونی a6000 از سنسور جدید و پیکسل‌های بیشتری بهره می‌برد. ترکیب این موارد و لنز جدید  زایس-‌ سونی، می‌توانست جزئیات خیره‌کننده‌ای را ثبت کند. چیزی که مرا شگفت‌زده کرد رفتار تصاویر زمانی بود که شروع به ویرایش آنها کردم. به راحتی می‌توانستم ببینم که تصاویر بیشتر واکنش می‌دهد، به این معنی که می‌توانستم آنها را با تنظیمات سنگین‌ بیشتر از پیش تغییر دهم، و البته می‌توانستم هایلایت‌ها و سایه‌های بیشتری را از یک فایل تکی ‌RAW بازیابی کنم. متوجه‌ شدم که اکنون دیگر می‌توانم بدون استفاده از تکنیک HDR برخی از عکس‌ها را فرآوری کنم; چیزی که پیش از این ممکن نبود. این زمانی بود که شروع به بررسی دلیل این رفتار متفاوت کردم. پاسخ سوالم را در سایت DXO  پس از مقایسه‌ی دو حسگر یافتم. بازه‌ی داینامیک سونی ۲ گام و تقریبا %۱۴ بازتر از کانن است (۱۱.۵EV vs. 13.2EV). HDR Editingاین تفاوت برای عکاسان عروسی و عکاسی خیابانی خیلی هم زیاد نیست اما برای من که تخصص در عکاسی سفری و مناظر در حالت HDR دارم بازی را عوض می‌کند. این موضوع برای من فرصتی بود تا یک بار دیگر تکنیک‌های دیجیتال خودم را متفاوت و بهینه‌ کنم. اکنون پس از ۶ ماه روند کاری بهینه شده‌ی من را در زیر مشاهده ‌می‌کنید.

فرآوری یک تک فایل RAW  بر پایه‌ی تنظیمات پیش‌فرض Lightroom در %۵۰ از موارد

یک تغییر جهت بزرگ به سمت ویرایش تک فایل‌ RAW در لایتروم به من فهماند که موقیت خوبی را برای بهینه‌سازی روش کاریم در جهت کاهش زمان فرآوری به دست آورده‌ام. تنظیمات پیش‌فرض خودم را در لایتروم در چهار گروه منظره و HDR ، فرآوری دوگانه، مردم و سیاه‌ و سفید دسته‌بندی کردم. HDR Editingاکنون پروسه‌ی فرآوری و ویرایش خود را با تست و مقایسه‌ی تنظیمات پیش‌فرض مختلف برای یافتن بهترین ظاهر عکس‌هایم آغاز‌ می‌کنم. وقتی بهترینش را پیدا کردم، شروع به استفاده‌ از ابزار استاندارد فتوشاپ و لایتروم کرده و عکس‌ها را تغییراتی جزئی می‌دهم.

فرآوری  HDR در  Photoshop HDR Pro و لایتروم در %۲۰ از موارد

HDR Editingوقتی ادوب ادغام امکانات HDR  را در لایتروم ۶ معرفی کرد خودم را بیشتر و بیشتر در حال استفاده از آنها یافتم اما هنوز از فتوشاپ استفاده می‌کنم.

فرآوری HDR  در Photomatix در %۲۰ از موارد

تصاویر شفاف‌تر به من امکان ارتقاء حتی بیشتر را در فتوماتیکس می‌دهند.

ادغام درخشش در فتوشاپ در %۱۰ از موارد

در این تکنیک مثل زمان DSLR  عمل می‌کنم

نتیجه‌گیری

مهاجرت از دوربین‌های DSLR کانن به دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی عواقب غیر منتظره‌‌ای را برای من همراه داشت که به میزان زیادی باعث تغییر روش ویرایش تصاویر من شد. در پایان این تغییر بسیار مثبت بود. این کار باعث شد زمان کمتری را روی فرآوری و ویرایش عکس‌ها بگذارم. همچنین بازه‌ی داینامیک گسترده‌تر باعث شد عکس‌های کمتری بگیرم. دیگر مجبور نیستم ۵ یا ۷ عکس براکت ‌شده بگیرم. در بیشتر موارد ۳ عکس براکت شده تمام چیزیست که احتیاج دارم.

منبع:Digital Photography School