همه چیز در مورد تبلیغات اینترنتی

چکیده مطالب:

  • چرا تبلیغات آنلاین (اینترنتی) ؟
  • فواید تبلیغات آنلاین
  • معایب تبلیغات آنلاین
  • سطح تبلیغات آنلاین در ایران و جهان!
  • معرفی انواع تبلیغات اینترنتی و تشریح آنها
  • تبلیغات با Google Adwords
  • چند نکته اساسی در تبلیغات آنلاین

دلایل تبلیغات اینترنتی ؟

  • اینترنت هر شخصی با هرنوع سلیقه و سطح علمی و البته بیشترافراد جوان و تحصیل کرده را در خود جای می دهد.
  • آحاد مردم از اقشارمختلف جامعه ؛ به نوعی با اینترنت سر و کار دارند
  • نفوذ بیش از ۳۰% در بازار ایران
  • مقدم بودن اینترنت بر دیگر رسانه ها برای جوانان شهری

 

مزایای تبلیغات اینترنتی

  1. شروع تبلیغات با هزینه کمتر
  2. گسترده ولی با هدف گیری مشخص مخاطبان
  3. دسترسی جهانی و شبانه روزی
  4. ارسال ، به روز رسانی و نگه داری آسان
  5. آماده سازی سریعتر
  6. اطلاع رسانی بیشتر
  7. مشارکت ساده تر مخاطبان
  8. نرخ بازگشت سرمایه بهتر
  9. ایجاد تعامل دوطرفه
  10. قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا
  11. قابلیت فروش آنی
معایب تبلیغات آنلاین در موارد خاص
  1. تبلیغات دروغ
  2. استفاده از تصاویر و شعارهای مستهجن و غیر اخلاقی
  3. بالا بردن ترافیک شبکه
  4. منحرف کردن توجه کاربران بسوی تبلیغات پراکنده
  5. اشغال بخش قابل توجهی از حافظه سِرورها و وقت کارکنان و مدیران .
  6. کاهش قیمت تبلیغات اینترنتی به دلیل ازدیاد سرورها که این امر باعث می شود که تبلیغات اینترنتی برای یک سرور نه تنها مزایایی نداشته باشد  بلکه محدودیتهای جدی نیز ایجاد کند.
  7. عدم وجود یک منبع متمرکز که بر روی تبلیغات در اینترنت کنترل داشته باشد .
سطح تبلیغات اینترنتی در ایران و جهان!

میزان هزینه های تبلیغات اینترنتی در دنیا از ۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۹۵ به ۹۴۰ میلیون طی تنها دوسال بعد و ۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۹ رسید در سال ۲۰۱۲ این هزینه ها به ۱۰۲ میلیارد دلار رسید.

بریتانیا:  سال ۱۹۹۸ در بریتانیا ۱۹ میلیون پوند خرج تبلیغات اینترنتی بوده و در سال ۲۰۰۹ بیش از ۳.۵ میلیارد پوند. مطمعنا امروز این رقم بیشتر شده.

آمار ۶ ماه اول سال ۲۰۰۹:
  • ۲۳.۵% کل هزینه های تبلیغاتی بر روی اینترنت
  • ۲۱.۹% هزینه ها تبلیغاتبی روی تلویزیون

ایران: هرچند آمار دفیفی در دست نیست اما تخمین زده میشود که حجم بازار تبلیغات اینترنتی در ایران سالانه دو میلیارد تومان می‌باشد که در واقع  شرکت‌ها از همان روش‌های سنتی تبلیغات استفاده می‌کنند ( مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بنرهای شهری…)

چرا بازار تبلیغات اینترنتی ایران کوچک است؟ 

  • عدم آگاهی در میان مدیران
  • سوء استفاده از این عدم آگاهی توسط دلال ها
  • عدم شفافیت برخی از وب سایتها
  • محدودیت های داخلی و خارجی
  • مطمعنا به خاطر تعداد کاربران نیست
انواع تبلیغات اینترنتی:
  1. تبلیغات با پست الکترونیک
  2. تبلیغ درشبکه های اجتماعی
  3. تبلیغات مبتنی بر بازی
  4. تبلیغات مبتنی بر حامی گری
  5. تبلیغات بنری
  6. تبلیغات متنی
  7. تبلیغات با پاپ آپ
  8. تبلیغات آویزان
  9. تبلیغات بینابینی
تبلیغ در شبکه های اجتماعی
•با توجه به گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و محبوبیت روز افزون آنها در دنیا و به خصوص ایران توجه به این نوع تبلیغات بسیار مهم و تاثیرگذار است.
•برای شروع تبلیغات در شبکه های اجتماعی ابتدا باید صفحاتی مخصوص برندمان بسازیم و سعی در جلب توجه دیگران و کسب لایک یا فالوهای بیشتر کنیم.
•اما از آنجا که گرفتن فالوهای زیاد برای پیج های شرکتی و برندینگ امری بسیار سخت است، پس بینندگان تبلیغات ما کم خواهند بود و نتیجه مناسبی نمیگیریم.
•ازین رو بهتر است از مدیران صفحاتی که مطالبی آزاد دارند و توانسته اند هزاران یا حتی میلیونها فالوو جذب کنند، در ازای پرداخت وجه یا پورسانت بخواهیم تبلیغات ما را در میان پست های خود به نمایش بگذارند و به این شکل حتی لایک صفحه و بازدید سایتمان بسیار بیشتر خواهد شد.
صفحه فیس بوک ما
تبلیغات مبتنی بر بازی
به دو صورت برای شخص بازی کننده فرستاده می شود:
  1. در این روش که متداولتر است. کاراکترهای بازی با عکس های تبلیغاتی به صورت اینترنتی جایگزین می شود.
  2. در این روش کل بازی به قسمت های مختلفی تقسیم می شود. و بازی کننده باید مابین مراحل تبلیغی را ببیند یا تعاملاتی را انجام دهد تا بتوانند به مراحل بعدی بروند.

توجه داشته باشید که این نوع تبلیغات هزینه بیشتری را نیازمند است. و اگر زیاده روی شود و یا جلوه جذابی نداشته باشد باعث نارضایتی کاربر خواهد شد.

تبلیغات مبتنی بر حامی گری
  • حامی گری به فعالیتی گفته می شود که در آن شرکتی از فعالیت ، رویداد ، واقعه و یا شخص خاصی حمایت کند و در مقابل لوگو یا نام تجاری خود را معرفی کند.
  • در حامی گری اینترنتی ، شرکت حامی ار توجه بازدیدکنندگان به سمت سایت یا موضوعی مطرح شده در اینترنت سود می برد.
  • بهتر است در سایت به حمایت شونده اشاره شود.
  • به عنوان مثال می توان در سایت ها یا پست های ورزشی از ورزشکار خاصی حمایت کرد و طرفداران او را به سمت خود جذب نمود. ویا در سایت ها ، پست ها و یا انجمن های سیاسی از یک رویداد سیاسی با درج لوگوی خود حمایت کرد…
  • تحقیقات انجام گرفته نشان دهنده بسیار تاثیرگذار بودن این نوع تبلیغ است.

 

بنرهای تبلیغاتی

قبل از شروع تبلیغات بنری باید به دو نکته توجه کرد:

  1. در چه سایتی تبلیغ کنم؟
  2. چگونه بنر را طراحی کنم؟

بنرهای اینترنتی

به چه سایتی سفارش قرار دادن بنر دهیم؟
  • بهتر است سایت هدف مرتبط با محصولات یا خدمات ما باشد.
  • مطمعنا سایتهایی که پرشده از بنرهای گوناگون  به کار ما نخواهند آمد و توسیه میشود به این سایت ها هرگز سفارش بنر داده نشود.( معمولا کسانی در این گونه سایت ها بنر قرار می دهند که با بنرهای غیراخلاقی یا دروغین سعی در فریب مخاطب و افزایش بازدید سایت خود دارند)
  • حتما به رتبه سایت در الکسا و گوگل و همچنین میزان بازدیدهای روزانه آن توجه کنیم ( از Google Analytic کمک بگیرید ).
  • بهتر است بنر خود را در اختیار آژانس های تبلیغاتی قرار دهیم تا آنها در ازای دریافت وجه ( براساس تعداد کلیک بر روی بنر یا مدت نمایش و رتبه ی سایتی که بنر ما در آن قرار می گیرد) بنر ما را به سوی سایت های مناسب هدایت کنند. آنها بنرهای ما را با هزینه های پایینتر در سایت های مناسب تر قرار می دهند.
  • معرفی بهترین آژانس های تبلیغاتی ایران
چگونه بنر طراحی کنیم؟

۱.  ابتدا هدف را مشخص کنید ؟

  • می خواهید  تخفیفی بدهید؟
  • می خواهید  محصولات خود را معرفی کنید؟
  • می خواهید  برند خود را معرفی کنید یا جلو چشم مردم باشد؟
  • می خواهید  محصول جدیدی ارائه دهید؟

 

۲. بازار هدف خود را مشخص کنید.

اگر شما بخواهید برای همه سخنرانی کنید مانند این است که برای هیچکس سخنی نگفته اید. و اگر محصول شما توسط اقشار مختلف مردم استفاده می شود باید برای هر گروه از مردم  پیام جداگانه ای ایجاد کنید.

۳. بنر شما نباید با توجه به ویژگی های محصول طراحی شود بلکه باید با توجه ویژه به مخاطب طراحی شود.

شما محصول یا خدمتی را جهت استفاده بخشی از جامه ارائه می دهید حال اگر با زبان خودشان با آنها صحبت کنید به شما گوش خواهند داد اما اگر تخصصی صحبت کنید ممکن است به راحتی از شما رد شوند بدون آنکه متوجه شوند شما همان چیزی را ارائه می دهید که آنها نیاز دارند.

درواقع باید از منافع و کاربردها صحبت شود نه ویژگی های محصول.

 

۴. کوتاه بگویید

توجه داشته باشید که مخاطبان شما بنر را نمیخوانند بلکه می بینند پس باید در یک نگاه پیام شما را متوجه شوند.

 

۵. از کلمات جذاب استفاده کنید

استفاده از کلماتی چون کسب درآمد ، درآمد خود را ۱۰۰ برابر افزایش دهید ، ۹۰% تخفیف و… با توجه به اینکه بسیار تکراری  و کلیشه ای شده دیگر جذابیت ندارند، پس از آنها اجتناب کنید.

کلمه رایگان همیشه موثر است اما شما باید چیز با ارزشی را رایگان ارائه کنید.

کلمات جذاب دیگر : فروش محدود ، نکات ، رازها ، چرا ، چگونه و…

 

۶. انتخاب فونت:

فونتهای نازنین و یکان برای فارسی sans seif  برای انگلیسی و ترافیک برای اعداد مناسبترین به نظر میرسند.

فونتهای مشابه دست نوشته هم جذابیت دارند.

 

۷. رنگ مناسب

•استفاده از رنگها تنها یک بحث هنری نیست بلکه باید از جنبه بازاریابی و روانشناختی هم به آن توجه کرد.
•حتما به رنگ زمینه وبسایتی که در آن بنر قرار می دهید توجه کنید . همرنگ کردن بنر با زمینه سایت می تواند باعث فریب مخاطب شود تا بنر را جزو مطالب سایت ببیند و آن را بخواند.
•از تغییر باسرعت رنگها جدا اجتناب کنید چون اینکار باعث آزار چشم بازدیدکننده می شود.
•می توانید از سایت های kuler و colorrlovers جهت انتخاب رنگ کمک بگیرید.

۸. اهمیت تصویر

گفته میشود یک عکس می تواند ارزش هزار کلمه را داشته باشد.

البته توجه داشته باشید وجود تصاویر گرافیکی و بالا رفتن حجم بنر ممکن است باعث عدم نمایش بنر شما در شرایطی شود.

حجم بنر شما نباید بیشتر از ۴۰KB شود

 

۹. بنر خود را زنده کنید

  • بنرهای ثابت از نوع فایل jpg،  png، gif هستد. حسن این گونه بنرها حجم کم و آذار ندادن بیننده است.
  • بنرهای متحرک از نوع فایل فلش swf یا gif متحرک می باشد.
  • بنرهای متحرک فلش توسط نرم افزار Adobe Flash تولید میشوند و فیلم های متحرک ارائه می دهند
  • Gif  متحرک نیر توسط نرم افزارهایی از قبیل Adobe Image Ready تولید و برای اسلایدهای بسیار یاده به کار میرود.
  • بنرهای متحرک میتوانند جلب توجه بیشتری کنند و پیام بیشتری انتقال دهند ولی طراحی بد آن ها می تواند نتیجه معکوس دهد.( حرکت ها و تغییر رنگهای سریع ممنوع)

۱۰. بنرهای تعاملی:

  • نوعی از بنر فلش می باشد با ترکیب صدا ، تصویر ، متن ، ویدئو و… که امکان تعامل با بیننده دارد. بیننده می توتند صدا را قطع و وصل و یا آیتمی را دانلود کند و ….
  • از تکنلوژی جاوا اسکریپت ، جاوا ، HTML5 استفاده میکنند .
  • این نوع بنرها بشدت پرطرفدار و در حال گسترش هستند
  • نتیجه بهتری را در پی خواهند داشت.
  • تنها مشکلش پرهزینه و زمان بر بودن طراحی آن است.

 

۱۱. اهمیت صفحات مقصد

  • اگر بیننده بنر، بر روی آن کلیک کند ، نیمی از مسیر طی شده حال شما باید بازدید کننده را با صفحه ای که وارد آن می شود نگه دارید
  • حتما بازدیدکننده باید تصویر و کلماتی را که در بنر دیده در صفحه ای که به آن هدایت شده نیز به وضوح ببیند تا احساس سردرگرمی  نکند.
  • بنر باید مستقیما به صفحه محصول معرفی شده لینک شود نه صفحه اصلی سایت شما.
  • کاری نکنید که بازدید کننده از خود بپرسد من کجا هستم؟

۱۲. درپایان از نظرات و ایده های دیگران در مورد بنری که ساختید استفاده کنید.

 

تبلیغات متنی
  • این نوع تبلیغات همانند تبلیغات بنری ممکن است در نوار کناری سایت تبلیغ کننده فرار بگیرد با این تفاوت که تنها از متنی  کوتاه همراه لینک سایت استفاده می شود .
  • مزیت آن کم هزینه تر بودن و کم حجم بودن آن میباشد .

تبلیغات با پاپ آپ Pop-up

  • صفحات ناخواسته‌ای که در هنگام باز کردن یک صفحه‌ی وب همراه آن باز شده و آگهی نمایش می‌دهند تبلیغات «پاپ.آپ» یا «پاپ.آندر» هستند.
  • این نوع تبلیغ را به عنوان بدترین نوع تبلیغات اینترنتی معرفی می کنیم.
  • چون هم بسیاری از مرورگران اینترتت قادر به فیلتر کردن پاپ آپ هستند و هم تمام کاربران از رویت آنها متنفرند و بلافاصله آن را می بندند.
  • متاسفانه امروز از پاپ آپ ها بسار استفاده می شود. آن هم جهت افزایش بازدیدهای  بی هدف سایتهای سفارش دهنده.
  • معرفی بهترین آژانس برای تبلیغ با پاپ آپ

پاپ آپ

تبلیغات آویزان Hover Ads

  • تبلیغات پاپ.آپ معمولا از طریق کد «جاوا اسکریپت» با دستور باز شدن یک صفحه‏ جدید HTML همراه صفحه‏ی اصلی صادر می‏شد.
  • ممانعت از نمایش تبلیغات پاپ.آپ از طرف برخی مرورگرهای اینترنتی  باعث شد راه جدیدی برای نمایش آگهی‏های‏شان پیدا کنند.
  • تبلیغات آویزان نوع دیگری از تبلیغات پاپ آپ است که با استفاده از تکنولوژی صفحات HTML دینامیک (DHTML) نمایش داده می‏شوند.
  • در قالب کادری بصورت آویزان و شناور روی صفحه قرار می‌گیرند و بخشی از آن را می‌پوشانند.
  • آگهی‌های شناور  (Floating Ads)همانند مورد قبل هستند با این تفاوت که در مدت زمان معینی معمولا بین ۵ تا ۳۰ ثانیه خود به‌خود بسته می‌شوند.

Hover ADS


تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)

در این حالت صفحه‌ی آگهی بین صفحه مخاطب  و صفحه‌ی هدف قرار می‌گیرد و حتما به رویت او خواهد رسید. هرچند ممکن است این واسطه برای او خوشایند نباشد.
چرا تبلیغات Google Adwords؟
۱. تقریباً تمام کاربران در زمان استفاده از اینترنت به Google  و یا وب سایتهایی که با Google  همکاری می کنند، مراجعه می کنند.
آمار استفاده از گوگل

۲. تبلیغات شما درست زمانی که برای محصولات یا خدماتتان جستجو می شود نمایش داده می شود. “یک لحظه جادویی برای شما”

تبلیغات با گوگل ادوردز

 

۳. گوگل توسط سیستمی هوشمند تبلیغات مارا در صفحاتی مرتبط با محصول ما قرار میدهد و به صورت آنلاین تغییرتبلیغات می کنند.

تبلیغات google adwords

 

اما چرا تبلیغات گوگل Adwords را در سایت خود قرار دهیم؟

  • تبلیغات متناسب با مطالب ما در صفحاتمان قرار میدهد
  • پورسانت های بالایی حتی تا کلیکی ۴۰ دلار دارد!
  • درآمد خود را به دلار دریافت میکنید.
  • هرچند میتوان در سایتهای فارسی هم تبلیغات گوگل ادوردز را گرفت اما اگر به فکر یک درآمد فوق العاده هستید باید سایتتان متن های انگلیسی داشته باشد تا تبلیغات گران قیمت خارجی را دریافت کنید.
هرگز به فکر تقلب در این کار نباشید.(گوگل بسیار هوشیار است) مثلا اگر خودتان بر روی تبلیغ خود کلیک کنید گوگل در مرحله آخر دلاری به حساب شما واریز نخواهد کرد.
  • از تحریم بودن ایران نترسید
  • همانطور که بسیاری از شرکتهای معتبرایران تحریم ها را دور زده اند و با گوگل ادوردز همکاری میکنند شما نیز میتوانید به راحتی این کار را انجام دهید.
  • در انتقال عرض نیز شرکت های واسط بسیاری در ایران میتوانند این کار را برایتان انجام دهند.
  • وب سایت هایی ایرانی جهت رابطه شما باگوگل ادوردز وجود دارند.بعوان مثال سایت برتینا.

 

نکاتی دیگر درمورد تبلیغات اینترنتی

  1. اولین گام  راه اندازی وب سایت حرفه ای با هدف اطلاع رسانی است.
  2. گام دوم بهینه سازی سایت در موتورهای جستجوگر معتبر دنیا می باشد.
  3. گام سوم تبلیغات به تمام شیوه هاست نه یک نوع تبلیغ.
  4. توجه داشته باشید که تحقیقات نشان داده خانم ها تمایلی به خرید اینترنتی ندارند و خرید سنتی را ترجیح می دهند. پس خانم ها را هدف قرار ندهید.
  5. درمورد بن های تخفیفی و بن های تخفیف خرید گروهی خانها تمایل بیشتری به استفاده دارند.
  6. توجه: کاربران ایرانی در اینترنت چکار می کنند؟

آمار استفاده کاربران ایرانی در اینترنت

 

درپایان برای کسب و کار اینترنتی شما آرزوی موفقیت داریم