نقش بیلبورد در تبلیغات چیست
بیلبورد خبر میدهد، آگاه میکند، کالا را میفروشد، مردم را به شرکت در مسائل سیاسی،اجتماعی و … ترغیب میکند؛ و …
در بسیاری از کشورها، تختههای آگهی به مردم کمک میکنند تا جایی برای غذا خوردن، خوابیدن یا تهیه بنزین پیدا کنند، به خصوص در جایی مانند آمریکا، با بزرگراههای متعدد و مسافتهای طولانی و خالی از سکنه بین شهری، وجود چنین تابلوهایی برای مسافرین غریب و خسته، نعمتی است. از طرفی تابلوهای آگهی، به بسیاری از شرکتها و دارندگان صنایع مختلف کمک میکنند و وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکتها و تجارتهای نوپایی که قادر به پرداخت هزینهٔ تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامهها، بیلبورد، میتواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.
تابلوهای آگهیدهنده چند نوعند: یکی آنهایی که در مکانهای بزرگ مثل بزرگراهها نصب میشوند که عمدتاً مستطیلی هستند. دوم آنهایی که در پیادهروها نصب میشوند که چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است و سوم تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و… نصب شده است. باید توجه داشت که قطع کار در نوع طراحی میتواند اثر داشته باشد. مثلاً در تابلوهای بزرگ که به آنها بیلبورد هم میگویند احتیاج نیست که حتماً رنگهایی با کنتراست (تضاد) زیاد داشته باشیم. نکته دیگر این است که ما در میادین یا پارکها تابلوهایی میبینیم که خیلی حساب شده هم هستند ولی متاسفانه استفادهٔ نادرست از قطعهای متفاوت و هم استفاده از داربستهایی نامناسبتر باعث سردرگمی بیننده و از بین رفتن سلامت بصری آنها میشوند. نکتهٔ بعدی این است که رساندن پیام در زمان کم، ارزش زیادی دارد. بخاطر همین موضوع نباید در پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی از عناصر تصویری زیادی استفاده کرد، مخصوصا در بزرگراهها و مکانهای شلوغ، چون کسی که سوار ماشین است تا بیاید مفهوم تابلو را در آن شلوغی درک کند، عبور کرده و رفته است.
بیلبوردها تبلیغات بزرگی هستند که نزدیک بزرگراهها و خیابانها نصب و توسط سرنشینان وسایل نقلیه و عابران دیده میشوند. بیلبورد، تبلیغات محیطی هم نامیده میشود؛ همچنین بیلبوردها در میدانها ورزشی، پیستهای اسبسواری روی بالونها نصب میشوند. بنرهایی که توسط هواپیماها کشیده میشوند، هم نوعی بیلبورد هستند.
بیلبوردها واسطههای دیداری هستند و تصویر باید واضح، جلبتوجه کننده و بهیادماندنی باشد. بهجز در موقعیتهای ترافیکی، بیشتر بیلبوردها باید در مدت ۷ تا ۱۲ ثانیه دیده شوند، ازاینرو باید اساساً ساده باشند. بهتر است که بیش از ۷ کلمه روی بیلبورد نباشد، بهطوریکه نام و لوگوی شمارا هم در برگیرد؛ یک کلمه حتی بدون کلمه بهتر است. بگذارید تصویر پیام را منتقل کند و محصول خود را با لوگو روی بسته نمایش دهید.
امروزه قانون “یک آگهی، یک ایده ” حاکم است. بیلبوردها از کوچک تا بزرگ، از چاپی (معمولاً روی وینیل) تا رسم دستی (گاهی اوقات در طرفین ساختمانها)، از تخت تا چهارگوش تا سهبعدی با اشکالی که فراتر از محدوده بیلبورد هستند، دیده میشوند بیلبوردها میتوانند در شب روشن شوند، عناصر متحرک داشته باشند (مانند اشیایی که با باد حرکت میکنند یا حرکتهای هنری)، یا الکترونیکی باشند مانند تلویزیونهای بزرگ (پخش آگهیهای متعدد با تصویر متحرک).
بیلبوردها با مقدار ترافیک عبوری سنجش میشوند. هرچه بیلبورد بزرگتر باشند، ویژگیهای بیشتری دارد و طولانیتر باقی میمانند (بیلبوردها معمولاً ماهیانه خریداری میشوند) و هرچه بیننده بیشتر باشد، قیمت بیلبوردها بیشتر است.
بیلبوردها برای محصولاتی که شناخت آنها آسان است و پیام سادهای دارند که بهصورت دیداری با حداقل کلمات منتقل میشوند، بسیار مناسب هستند. بیلبوردها برای رسیدن به اهداف عبوری و کسانی که در محدوده آن زندگی میکنند، واسطه خوبی هستند. بیلبوردها برای افزایش شناخت نام برند (با یک جمله ساده “نام ما را به خاطر بسپارید “) و یادآوری (عبوریهای روزانه از کنار بیلبورد) بسیار خوب هستند.
بیلبوردها میتوانند پیش از پخش کامل تبلیغات در تلویزیون، رادیو یا روزنامه به کار روند. بیلبوردها در موارد بسیاری در خروجی بزرگراهها برای جهتدهی به خودروهای عبوری به سمت رستورانها و جاذبههای تفریحی به کار میروند. مردم هنگام حرکت خیلی کمچیزی را یادداشت میکنند، اینرو مکانها و جهتهای حرکت، اطلاعات مفیدی روی بیلبورد هستند.
میتوان آنها را در بخشهایی نصب کرد که یک سری تیزر تبلیغی یا تشویقی را در پایان راه ارائه کنند. مجموعهای از بیلبوردها در یک مسیر ثابت میتوانند برای ایجاد مجموعهای از پیامها از بیلبوردی به نام بیلبورد دیگر به کار روند. برخی از مکانهای پرتردد چنان عالی هستند که از ماهها قبل رزرو میشوند. بیلبوردها راهی عالی برای ادعا یا تحت مالکیت درآوردن یک منطقه جغرافیایی بانام برند شماست.