مایا بهتر است یا تری دی مکس؟

 

مایا بهتر است یا تری دی مکس؟

Max یا Maya کدامیک بهتر است؟

من تا به حال به فور از علاقه مندان زیادی این خواهش را شنیده ام که یک نفر برای تصمیم گیری آنها در انتخاب این که کدام یک از نرم افزارهای ۳ds Max یا Maya را یاد بگیرند به آنها کمک کند، هنوز بسیاری از طرفدارن این نرم افزارها تمایل به طعنه زدن و معاف کردن خود از جواب دادن به این سوال دارند. من برای پیدا کردن یک جواب قاطع به این سوال تلاشهای زیادی کردم بعد از برخی تحقیقات و تجربیات به این نتیجه رسیدم که Maya خیلی بیشتر از ۳ds Max جامع و وسیعتر است در حالی که ۳ds Max خیلی بیشتر حسی و ذاتی می­باشد و شیب منحنی یادگیری کمتری دارد. اما مطلب عمیق تر از این حرفها است. شاید شما هم اکنون شگفت زده هستید ” چرا و چگونه”. برای ساده کردن مطلب من مشاهدات خود را به اشتراک با شما می­گذارم.

قبل از اینکه من وارد جزییات بشوم یاد آور می کنم که هم اکنون ۳ds Max و Maya هر دو زیرمجموعه سری نرم افزارهایAutodesk می باشند. ۳ds Max سالهای طولانی است که یکی از برندهای Autodesk می باشد در حالی که Maya به تازگی زیر مجموعه این سری از نرم افزارها شده است. هر دوی این نرم افزارها از استانداردهای صنعتی برای Modeling، Animation وRendering استفاده می کنند. Autodesk در صدد این برنیامد که این دو نرم افزار رقیب را در هم ادغام کند عمدتا به این دلیل که حرفه ای های این نرم افزارها اصلی ترین مهارت خود را در یک تولید بی نقص تنها با یکی از این نرم افزارها دارند.

در بسیاری از زمینه ها Maya و ۳ds Max شبیه هم هستند. در ۳ds Max برای جابه جا کردن، چرخاندن و تغییر ابعاد از gizmoاستفاده می شود، Maya هم ابزار مشابه آن را دارد. ۳ds Max هنوز اشکال ظاهری مفرح و با حس تری برای استفاده دارد از طرف دیگرMaya تابع پذیری باطروات و بهبود یافته تری از آنچه ۳ds Max ارائه داده است را به نمایش گذاشته است. هم Maya و هم ۳ds Max در موتور دوم Rendering خود از Mental Ray استفاده می­کنند تا به هنرمند ۳D توانایی ایجاد ظاهر واقعی تر و طبیعی تر دهند.

۳ds Max همواره تمرکز خود را بر روی طراحان Game گذاشته است. بر خلاف آن Maya تمرکز خود را بر روی CG Film Animation گذاشته است. در یک نگاه کلی هر دوی این نرم افزارها وظایف یکسان انجام می دهند: Model، Render و Animate . با این وجود اگر در مورد تفاوتها صحبت شود حرفهایی از این نوع مطرح می شود: اگر این دو نرم افزار خیلی مشابه هستند تفاوت برجسته در چیست؟ خوب … تفاوت در ضعف و قدرت آنهاست.

Autodesk

Maya 2011

Autodesk

۳ds Max 2011

نقاط قدرت
  • طراحی اشیاء سه بعدی ویژه
  • با آزادی کامل هر Vertex مستقل را دستکاری می کند که به حس بزرگ کنترل و انعطاف پذیری می دهد.
  • تنظیمات Lighting و ابزار Texture شما را قادر می سازد که اشیاء را واقعی تر نمایید.
  • به راحتی کاراکترهای چند تایی را ایجاد می کند.
  • با تابع “Bi-Ped” شما می توانید اسکلت مجازی انسان را ایجاد کرده و به سرعت کاراکترهای خود را با دادن حرکتهای انسان Animate کنید.
  • به راحتی کاراکترهای چند تایی را ایجاد می کند.
نقاط ضعف
  • فاقد تابع “Bi-Ped” می باشد بنابراین ایجاد استخوان بندی به صورت دستی انجام می گیرد برای ایجاد یک فیلم یا ویدو گیم زمان بر خواهد بود.
  • برای کاربر تازه کار در ابتدا محیط نرم افزار پیچیده و گیج کننده است.
  • توانایی ایجاد صحنه های واقع گرایانه زمان بر و خسته کننده است.
  • مشکلات در خلق صحنه های نما باز به خاطر دوربین به ویژه هنگامی که اشیاء بزرگ مورد نیاز باشد.
  • توانایی ایجاد صحنه های واقع گرایانه زمان بر و خسته کننده است.
  • مشکلات در خلق صحنه های نما باز به خاطر دوربین به ویژه هنگامی که اشیاء بزرگ مورد نیاز باشد.

برای کارهای معماری و تجسمی ۳ds Max به شدت مناسب می باشد. در گیم و TV/Broadcast هرد دو نرم افزار برتری یکسان دارند. با این وجود Maya در صنعت فیلم سازی از ۳ds Max پیشی گرفته است.

اگر شما طراح گیم باشید، ۳ds Max عمدتا گزینه مناسبی خواهد بود چون ابزار کنترل کاراکتر، هندل کردن فیلمبرداری متحرک و لایه بندی متحرک سازی بهتری دارد. برعکس Maya به خاطر افکتهای سیالش معروف است. بنابراین زمانی که شما نیاز به کار با تکنیکهایی به مانند آتش، انفجار، انجار هسته ای ابر، بخار، گردوخاک، مه، ریختن مذاب، لجن و گل دارید Maya گزینه مناسبتری خواهد بود. یک متحرک ساز فیلم نتیجه بهتری با Maya بدست خواهد آورد.

بعد از اینکه من اندکی با Maya آشنا شدم تمایل پیدا کردم به سمت آن بروم به ویژه به مدلینگ NURBS آن. برای آنهایی که باNURBS آشنا نیستند این توضیح لازم است که NURBS سطوح پیچیده با تعداد وجه کم می­باشد. به عنوان مثال اگر شما نیاز به ساخت یک کره با استفاده از polygons داشته باشید کار شما ممکن است با ۱۰۰ وجه به پایان برسد در حالی که مدلینگ NURB نرم افزارMaya شما همین کار را به یک وجه منفرد می توانید انجام دهید. هیچ محدودیتی برای قوه خلاقیت شما وجود ندارد. انیمیشن ریزش آب از میان صخره ها را تصور کنید و انجامش دهید بله این Maya است و می تواند تصور شما را به تصویر بکشد.

مقایسه بین این دو نرم افزار نیاز به دانش پرتاب موشک ندارد. در زیر جدول مقایسه ای تهیه شده است که به تصمیم گیری شما کمک خواهد کرد.

Autodesk

۳ds Max 2011

Autodesk

Maya 2011

تمرکز بازارگیم هافیلم
بهره وری یادگیریکمتر از دو ماهکمتر از سه ماه
محیط نرم افزارسبک CAD ، ساده و قدرتمند، اندکی حسی ترشبیه اهنگری، انعطاف پذیر و قدرتمند،

نسبت به ۳ds Max از جنبه حسی کمتری برخوردار است

Rendering کیفیتعالیعالی
کیفیت w/pluginعالیعالی
ابزار متحرک سازیخیلی خوبعالی
ابزار UV (Unwrap, Pelt…)خیلی خوبعالی
رنگ آمیزیابداخیلی خوب
مدلینگعالیخیلی خوب
NURBSضعیفخیلی خوب
مشخصه منحصر بفردParticlesFlowPaintFX  Fluids Nucleus
بزرگترینNo new featuresLearning Curve
پکیج کامل برای تولید گیمعالیخیلی خوب
پکیج کامل برای تولید فیلمخوبعالی

خوب به سوال اصلی خود برگردیم، کدامیک را باید انتخاب کنم Maya یا ۳ds Max ؟ من ابزار رنگ آمیزی، افکتهای سیال و NURBSمدلینگ را در Maya فوق العاده دیدم. با این وجود سوال این نیست که کدامیک ارجحیت دارد، اما چه استفاده ای از نرم افزار خواهیم کرد.

من با صراحت می گویم شما اگر آشنا به Maya نباشید در صنعت فیلم سازی موفق نخواهید شد. در حالی که ۳ds Max و Maya به صورت یکسان در ویدو گیم ها قابل استفاده اند ولی این مطلب را نباید فراموش کرد که ۳ds Max استاندارد صنعت گیم سازی را مد نظر گرفته است.

قبل از شروع به کار ضروری است که نرم افزار خود را معین کنید. برخی از کاربران تمایل به پریدن از یک نرم افزار به نرم افزار دیگر دارند، اما وقتی شما در یکی از نرم افزارها استاد شوید بهتر است به همان بچسبید.

من هیچ چیز خاصی در سویچ کردن بین این دو نرم افزار پیدا نکردم. زمانی که شما در کار با یکی از نرم افزارها مهارت کامل به دست می آورید تقریبا هیچ اختلافی در آنچه می توانید به وجود آورید نیست این تنها به شما بستگی دارد که چگونه از ابزار صحیح استفاده می کنید.