طراحی بیلبورد یا تابلوی تبلیغاتی (بخش اول)
یک تبلیغ خوب یک تاثیر مثبت در ذهن برجای میگذارد و کاملا در یادها میماند و میتوان امیدوار بود به هنگام خرید در ذهن بیننده نقش بسته باشد. یک تبلیغی که اثر منفی ایجاد مینماید باز هم در یاد میماند. برای مثال چنانچه یک تابلویی را دیده باشید که از آن خوشتان نیامده باشد یا به نظرتان مسخره بیاید ، باز هم در ذهن شما نقش میبندد ولی با دید منفی. پس اهمیت طراحی بیش از پیش آشکار میشود.
طراحی بیلبورد با طراحی سایر انواع تبلیغات کاملا متفاوت بوده و شیوه و نکات مخصوص به خود دارد همانطور که دلیل نمیشود کسی که یک دوچرخه سوار ماهر است قهرمان مسابقات فرمول یک نیز بشود. امکان ندارد که یک تبلیغ موفق روزنامهای حتما یک تبلیغ موفق بیلبوردی نیز باشد ، زیرا این دو مقوله کاملا دارای شرایط مجزایی میباشد.
در خصوص طراحی بیلبورد به اولین نکتهای که باید توجه شود ، مدت زمانی است که یک تابلو در مخروط بینایی مخاطب قرار میگیرد که بطور معمول هر تابلو حدود هفت ثانیه دیده میشود. این مدت زمانی است که شما فرصت دارید توجه مخاطب را به سمت خود جلب نمایید ، پیام خود را انتقال دهید ، نام و مشخصات خود را برای او بیان کنید و در نهایت پس از عبور از کنار تابلوی شما در ضمیر او نقشی برجای بگذارید.
آیا امکان پذیر است؟
اولین هدف تابلو ، جلب توجه مخاطب است. این مهمترین کاری است که تابلوی شما باید انجام دهد شما میتوانید به شیوههای مختلف این کار را انجام دهید اما بهترین نصیحت خلاقیت است برخلاف کارهای رایج کاری انجام دهید.
برای انجام این کار شما سه ابزار عمده در اختیار دارید: کلمات ، تصاویر و رنگ.
مهارت شما در بکارگیری این سه ابزار و شیوه بکارگیری آنهاست که یک تبلیغ را تبدیل به یک اثر عالی و به یاد ماندنی مینماید. در ذیل ما قصد داریم به نکاتی پایهای در خصوص شیوه استفاده از هر یک آنها بپردازیم.
کلمات
نکته اولی که باید به آن توجه خاصی داشت نوشتههای بیلبورد است. با توجه به مدت زمان رویت یک تابلو میتوان از هشت تا ده کلمه در یک تابلو استفاده نمود تا در مدت زمان قید شده قابل رویت باشد. نوشتههای بیلبوردها باید تاثیرگذار ، کوتاه ، جالب و ساده باشد تا به راحتی توسط رانندگانی که با سرعتی حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت از کنار آن عبور مینمایند ، خوانده شود. به همین دلیل اطلاعاتی که شما بر روی بیلبرد ارایه میدهید ، بسیار مهم است. این اطلاعات معمولا شامل نکاتی همچون نام تجاری شما و اطلاعات مربوط به آدرس و یا شماره تلفن یا وب سایت اختصاصی شما میشود.
چنانچه قصد دارید از آدرس در تابلوی خود استفاده کنید ، سعی کنید به سادهترین شیوه این کار را انجام دهید. میتوانید از امکان شناخته شده در آدرس خود استفاده نمایید. مثلا جنب رستوران X . اگر تابلوی شما در نزدیکی محل کار شما واقع شده است ، سعی کنید از علاماتی جهت نشان دادن محل خود استفاده نمایید.
اطلاعات کوتاه و مفید که بتواند اشخاص را از تابلو به مراکز خرید سوق دهد. این اطلاعات یکی از مهمترین بخشهای یک تابلو میباشند که باید با دقت و وسواس هر چه تمامتر کار شود. نوشتن آگهی تبلیغاتی یک دانش و فن است که متاسفانه در ایران کمتر به آن توجه میشود.
متن تبلیغاتی باید بتوانید ایجاد علاقه برای خرید محصول و یا سرویس مورد نظر نماید. قصد اصلی در اینجا این است که به دور از رقابتهای موجود فواید محصول را بیان نمایید تا به بازار خرید بگویید به چه دلیلی باید نام شما را انتخاب نمایند.
حوصله بیننده را با واقعیتها سر نبرید. نه زمان کافی است و نه این کار جوابگو است به جای آنکه به خصوصیات محصول بپردازید ، فواید آنرا بیان نمایید.
بعنوان مثال به جای آنکه بگویید یک محصول تا چه حد در برابر نفوذ آب مقاوم است ، به سادگی بگویید سقف شما هرگز چکه نخواهد کرد.
به مخاطب وعدهای بدهید که به ازای خرید محصول به آن دست خواهد یافت: جوانتر ، زیباتر ، محبوبتر ، مورد توجه بیشتر ، آرامش ، آسایش ، سرگرمی ، سهولت در کار ، صرفهجویی در وقت و زمان.
اطلاعاتی که شما در این بخش ارایه میدهید میتواند شامل نکات زیر باشد:
الف. یک توصیف کوتاه در مورد شرکت شما
ب. یک شعار. سعی کنید شعار شما قابل فهم ، مطمئن ، به یاد ماندنی و ساده باشد
ج. مزایای محصول شما. محصول شما چه مزیتی دارد که محصول شرکت رقیب فاقد آن است؟ به نظر شما اصلا به چه دلیلی خریدار باید نام شما را از میان دهها نام دیگر انتخاب نماید؟
پاسخ به این سوالات بهترین مزایایی است که شما میتوانید به آنها برای مطرح کردن نام خود تکیه نمایید. بدانید همیشه یک متن ساده که فواید محصول شما را بیان کرده باشد بهتر از متن پیچیدهای که خواننده را گیج نماید ، جواب خواهد داد. باور داشته باشید گاهی یک جمله مناسب و یا یک تصویر از ساعتها سخنرانی و بحث تاثیرگذارتر است.
فراموش نکنید تا حد امکان از کلمات کمتر استفاده کنید.
واقع شدن در یک محل مناسب به همراه یک طراحی ساده قابل درک که به آسانی قابل خواندن باشد تا مدتها میتواند یک نام را در یادها زنده نگه دارد. بیلبوردها امکان دسترسی به مخاطب را بصورت ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز در سال دارند و میتوانند بازار خاصی را هدف بگیرند پس لازم است بازار هدف را به خوبی بشناسید.