روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

Image result for ‫تاثیر رنگ ها در طراحی وبسایت‬‎

روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

از نقش رنگ ها در میزان تاثیرگذار بودن سایت بر روی بازدید کننده و کاربران سایت نمی توان براحتی گذشت. رنگ ها در طراحی وب سایت می توانند نشان دهنده شخصیت و قدرت عملکرد شما باشد.

این روز ها شاهد رنگ های بسیار زیبا در طراحی سایت ها بوده ایم, اما در اکثر مواقع این رنگ ها هیچ همخوانی با هم ندارند, در این مطلب در خصوص وانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت و همچنین تاثیرگذار بودن آن بر روی کاربران سایت کمی صحبت می کنیم…

همانطور که گفته شد نقش رنگ ها در طراحی وب سایت یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین بخش های است که معمولاً مورد توجه طراح سایت و یا کارفرما مورد توجه قرار نمی گیرد.

روانشناسی رنگ ها به ما می آموزد که با توجه به نوع کار خود و نوع عملکرد وب سایت چه رنگبندی را در نظر بگیریم.

هر کدام از رنگهای موجود در طبیعت ویژگی ها و  خصوصیات خاص خود را دارند که در این قسمت به بررسی تمام آن ها می پردازیم:

سفید:

اشاره به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن دارد. سفید بهترین رنگ برای پس زمینه وب است. در تجارت سفید رنگی برای رفع خستگی و انرژی بخش می باشد.

سیاه:

اشاره به قدرت، ظرافت، دلیری، شهامت ، شیطان، مهارت و باستان دارد.  رنگ سیاه برای رنگ متن روی پس زمینه روشنیک سایت  مناسب می باشد.اگر از این رنگ برای پس زمینه سایت استفاده شود چشم را خسته می کند.

قرمز:

نشانگر هیجان، توانایی و انرژی و عشق، احساسات شدید، سرعت، شتا، تهاجم و خطر احساساتی است که رنگ قرمز در انسان القا می کند. این رنگ از بیننده توجه را طلب میکند.همچنین باعث افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس میشود  ، اتومبیل های قرمز برای دزد ها جذاب تر است و جال است بدانید که مردم روسیه نسبت به رنگ قرمز احساس بدی دارند زیرا نماد کمونیست می باشد و استفاده از آن ممکن است در این کشور باعث بی اعتمادی به شما شود. در تجارت به معنی وام و بدهی می باشد. رنگ قرمز شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را سریع می نماید.

 آبی:

رنک آسمان ها و زمین از محبوب ترین رنگ هاست و مخالف رنگ قرمز است همجنین نشانه صلح و آرامش است و باعث می شود تا بدن مواد شیمیایی آرامش دهنده تولید کند و در اتاق استراحت و خواب به کار می رود. مشاوران برای انجام مصاحبه استفاده از لباس آبی را پیشنهاد می کنند زیرا نشانه وفاداری است همچنین افراد در تاق های آبی کارایی بیشتری دارند و مطالعات نشان می دهد که وزنه برداران در سالن های آبی وزنه های سنگین تری را تحمل میکنند.

رنگ آبی به وفاداری، امنیت و اعتماد، مسئولیت پذیری،صداقت ,قدرت ، هوش, سرما، ایمان، وابستگی وجاه و جلال اشاره دارد. آبی دومین رنگ عوام پسند می باشد و رنگ آرامش بخشی است. در تجارت آبی به معنای ضمانت مالی است.

سبز:

رنگ سبز نماد طبیعت و در تزئین محبوب ترین رنگ می باشد. این رنگ ساده ترین رنگ برای چشم است و می تواند بینایی را بهبود ببخشد ودر چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.سبز رنگ خونسردی و آرامش بخش ,تندرستی ,امید ، رشد ، تازگی ، تعادل ، اطمینان ، بهبودی، فراوانی، پیشرفت، حاصلخیزی، آزادی و باعث طراوت است ، افراد برای اجرای زنده برنامه های تلویزیونی در اتاق های سبز رنگ منتظر می مانند . سبز تیره مردانه نماد محافظه کاری و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.

قهوه ای:

متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن و تاثیر گزاری احساساتی است که با دیدن این رنگ در انسان به وجود می آید. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان می باشد.

خاکستری:

اشاره به صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن دارد و در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

طلایی :

نشانگر گران بودن و پرستیژ است .

نقره ای :

سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .

صورتی:

ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، پاکی و بی گناهی و پرورش کودک احساساتی است که با تماشای این رنگ در انسان به وجود می آید.

بنفش:

رنگ بنفش نمایانگر ثروت ، پیجیدگی و سلطنت است و اشاره به وقار، خلاقیت ,شخصیت ,کیفیت ,معنویت، نعمت و دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری , مهارت و همچنین رمانتیک دارد. در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن می باشد. بنفش طرفداری از سبک های هنری می باشد.

نارنجی:

رنگ تعادل گرمایی است. و سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی را در انسان القا می کند.

زرد:

زرد رنگ نور خورشید است و نشانگر گرما، شادی و خوشی ،خوش بینی ,اعتماد, دوستی, اشتیاق, ترسویی و حسادت است. در حالی که رنگ خوشبینانه است اغلب مردم احساس خوبی در اتاق های زرد ندارند و بچه ها در اتاق های زرد بیشتر گریه می کنند در تجارت به معنی درخواست از نوع روشنفکرانه بوده و برای تاکید نیز مناسب است.  زرد باعث افزایش تمرکز میشود، سوخت و ساز را افزایش می دهد و سخت ترین رنگ برای چشم می باشد.

 

بنابراین دانستیم که  هر کدام از رنگها احساسات و عواطف خاصی را در انسان و در طراحی سایت در بازدیدکنندگان سایت شما زنده خواهند نمود. به طور مثال برای طراحی سایت های بیمه و پزشکی از رنگ آبی ، برای سایت های سرگرمی از رنگ نارنجی ،برای طراحی سایت مجلات از رنگ قرمز و  برای سایت های ارائه خدمات به بانوان صورتی ، برای سایت های گردشگری از رنگ سبز و برای وب سایت های های فنی و مهندسی از پس زمینه سفید استفاده نمایید.

هارمونی رنگها (دایره رنگ ها)

هارمونی رنگ دایره ای است که هماهنگی رنگها ی مختلف را برای شما نمایش می گزارد. اگر تخصصی تر بخواهیم بگوییم هارمونی رنگ به معنی هماهنگی رنگ ها در کنار هم در صورتی که حس خوبی به فرد انتقال دهد و بیننده نظم و تعادل را احساس نماید.

 رنگهای سرد و گرم

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن نشان آب روان و دریا هستند و قرار گیری آنها احساس سرما را به فرد بازدید کننده می دهد انتقال می دهد. رنگ قرمز و رنگ های مجاور آن تداعی کننده خورشید بوده و به فرد احساس گرما می دهد. به همین دلیل است که به طور مثال یک تولید کننده آب معدنی هیچ گاه از رنگ قرمز در طراحی سایت خود استفاده نمی کند..

رنگ های سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش

رنگ های گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد

 هارمونی رنگ ها بر اساس هم جواری رنگ ها

رنگ های هم جوار ( (Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ ها گفته می شود که در دایره رنگ کنار همدیگر قرار گرفته باشند. مثل زرد – سبز، زرد و زرد نارنجی. در چنین ترکیب رنگ هایی معمولا یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.

 هارمونی رنگ ها بر اساس رنگ های مکمل

رنگ های مکمل آنهایی هستند که در دایره رنگ، دقیقا رو به روی هم  قرارگرفته اند. مثل قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد – سبز. رنگ های مکمل به وجود آورنده  بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات می باشند.

با بازدید از سایت گوگل می بینید که برای شبکه اجتماعی خود از رنگ قرمز و برای سایت اصلی خود از رنگ آبی استفاده کرده. شما هم با استفاده از علم روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت و با توجه به سلایق و خصوصیات افراد و متناسب با موضوع وب سایت خود رنگبندی وبسایت خود را تغییر دهید.

۵ نکته مهم در رنگبندی سایت

۱. تاثیر رنگ ها در ۹۰ ثانیه اول روی احساسات کاربر
۲. تاثیر مستقیم رنگ برای فروش در سایت های فروشگاهی
۳. رنگ های می توانند تاثیر زیادی در رفتار ما داشته باشند
۴. اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است
۵. هر رنگ می توانند پیام خاصی را به چشم کاربر و بازدیدکننده سایت ارسال کنند