درباره طراحی تعامل
طراحی تعاملی در حقیقت نگاه جامعی به رابطه بین طراحی مصنوعات و مفاد اجتماعی فرهنگی و اقتصادی ان دارد . مفهوم طراحی تعاملی حول محور طراحی شکل مصنوعات , محصولات و خدمات برای ارائه هر چه بهتر تجربه کاربر می چرخد. یک فرصت برای ایجاد یک رشته طرح های جدید و راه حل های تخیلی و جذاب در یک دنیای مجازی است که که در آن می توان رفتارها، انیمیشن، همچنین اشکال وصداها را طراحی کرد
طراحی تعامل است در مورد شکل دادن به سیستم های دیجیتالی برای استفاده روزمره مردم
طراحی تعامل (به انگلیسی: Interaction Design و به اختصار: IxD) عبارت است از طراحی سامانههای محاورهای (Interactive) برای پشتیبانی از شیوههایی که مردم در زندگی روزمرهٔ خود برای ارتباط و تعامل به کار میگیرند. به جز این، طراحی تعامل را «طراحی فضاهایی برای تعاملات و ارتباطات انسانی»و «چیستی و چگونگی تعاملات روزانهٔ ما با رایانهها» نیز تعریف کردهاند.
طراحی تعامل میکوشد با در نظر گرفتن کاربردپذیری، محصولات را طوری طراحی کند که استفاده از آنها – از دیدگاه کاربر – راحت، کارا، و دلپذیر باشد. هدف طراحی تعامل، ارتقای کیفیت تجربهٔ کاربری است.
اصطلاح «طراحی تعامل» یک واژهٔ چتری است که جنبههای گوناگونی از طراحی را پوشش میدهد، از جمله: طراحی واسط کاربر، طراحی نرمافزار، طراحی کاربر-محور، طراحی محصول،طراحی وب، و طراحی سامانههای محاورهای. از آنجا که طراحی تعامل، یک مهارت میانرشتهای است، متخصصین این حوزه باید با علوم گوناگونی آشنایی داشته باشند؛ از جمله: روانشناسی، ارگونومی، طراحی صنعتی، علوم کتابداری و اطلاعرسانی، گرافیک، انفورماتیک، و غیره
تعامل انسان و کامپیوتر رشته ای است در رابطه با طراحی، ارزیابی و اجرای محاسبات تعاملی سیستم برای استفاده انسان به وسیله ی مطالعه پدیده های بزرگ پیرامون. تعامل انسان و کامپیوتر همچنین به عنوان قابلیت استفاده از رابط تعریف می شود
پروتوتایپ
اسکچ : یک نقاشی استاتیک می باشد که به صورت دستی انجام می شود و طرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن در سطح پایین / متوسط است.
قاب سازی : یک تشریح ساختاری است که به صورت دستی یا نرم افزاری انجام می شود وطرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن در سطح پایین است.
پروتوتایپ کاغذی : یک نمونه ی اولیه مبتنی بر کاغذ است که به صورت دستی انجام می شود و طرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن می تواند در سطح پایین یا بالا باشد.
نمونه سازی : تمرکز این سطح بر طراحی بصری می باشد و به صورت دستی انجام می شود.طرح ان از لحاظ راحتی و کاربر پسند بودن می تواند در سطح بالا باشد.
فرایند طراحی تعامل
فرایند طراحی تعامل، از چهار فعالیت اصلی تشکیل میشود:
- شناسایی نیازها (Needs) و تعیین ضروریات (Requirements) برای محققکردن یک تجربهٔ کاربری؛
- تهیه چند طرح مختلف (Alternative Designs) که توانایی برآوردهساختن ضروریات فوق را داشته باشند؛
- ساخت نسخههای محاورهای از طرحها، به گونهای که بتوان آنها را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داد؛
- ارزیابی آنچه که در دست ساخت است، و بررسی تجربهٔ کاربری که از طریق آن حاصل میشود؛
مراحل طراحی تعامل
- ایجاد شرایط
- طراحی جایگزین ها
- پروتوتایپ
- ارزیابی