روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

 روانشناسی رنگ ها

در طراحی کاتالوگ روانشناسی رنگ ها بسیار حائز اهمیت است.

نارنجی
مثبت: تحرک ،غذا، اشتها اور ، گرما، امنیت، اشتیاق، فراوانی، سرگرم کننده.
منفی: محرومیت، سرخوردگی، ناامیدی، عدم بلوغ.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

از آنجا که ترکیبی از قرمز و زرد است، نارنجی انرژی زا و محرک است و واکنش  آن ترکیبی از فیزیکی و عاطفی است. این تمرکز ما بر مسائل اسایش فیزیکی – اشتها، گرما،هیجان و صمیمیت است. این یک رنگ سرگرم کننده است.زمانیکه نارنجی با رنگ سیاه استفاده شود ممکن است بر خلاف تصور تمرکز را ازبین ببرد.به همین ترتیب، نارنجی نقایص و فقدان ارزش های فکری را بیش از حد نشان میدهد .

صورتی

مثبت: آرامش فیزیکی، پرورش، ملایمت، زنانه بودن، عشق،احساسات ، نشاط .
منفی: مهار، کشش احساسی، تخریب، ضعف فیزیکی ، کم انرژی .

رنگ (قرمز کم رنگ) صورتی نیز از لحاظ جسمی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، اما آنها را آرام می کند، نه تحریک. (جالب توجه است که رنگ قرمز تنها نامی است که به طور جداگانه برای رنگ آن مشخص شده است. رنگهای آبی، سبز، زرد و غیره به سادگی به نام آبی روشن، نور سبز و غیره نامیده می شود.) صورتی یک رنگ قدرتمند و روان شناختی است که باعث پرورش و تسکین دهنده جسمی میشود. استفاده بیش از حد صورتی از لحاظ فیزیکی تخلیه و موجب کسالت میشود.

خاکستری

مثبت: بیطرفی روانی ،خنثی ،پذیرای افکار جدید، وقار، اقتدار .
منفی: عدم اطمینان، رطوبت، افسردگی، خواب زمستانی، کمبود انرژی ، ترس ،فقدان احساسات .

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

خاکستری خالص تنها رنگی است که خواص روانشناختی مستقیم ندارد. با این حال، کاملا سرکوبگر است. فقدان مجازی رنگ ناراحت کننده است و زمانی که جهان خاکستری می شود، ما به طور غریزی شرایط را برای آماده شدن خواب زمستانی آماده می کنیم. خاکستری اثر متفاوتی روی رنگ های دیگر دارد. استفاده از خاکستری معمولا عدم اطمینان ، ترس ، فقدان احساس ،عدم مشارکت و تنبلی را نشان می دهد.

سیاه

مثبت: پیچیدگی، امنیت،قاطعیت، ایمنی احساسی، افزایش تمرکز ،وزین ،رمزالود .
منفی: سرکوب، سردی، تهدید،بدبینی ، لجاجت، سنگین بودن.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

در روانشناسی رنگ ها سیاه ترکیب همه رنگها با هم است، نور را کاملا جذب میکند.  این رنگ موانع محافظتی ایجاد می کند، زیرا که تمام انرژی ها را که به سوی افراد می رود را جذب می کند و شخصیت را میپوشاند. سیاه در اصل عدم وجود نور است، چرا که هیچ طول موجی منعکس نمی شود و بنابراین می تواند تهدید کننده باشد و ترس را القا کند؛ سیاه درک وزن و جدیت را ایجاد می کند.سیاه  ابهت،رسمی بودن، عمق، هیبت و وقار را القا میکند.

 

سفید

مثبت: بهداشت، شفافیت، خلوص، پاک،دلگشا، سادگی،صلح ،پیچیدگی، بهره وری.
منفی: ناباروری، سرما، عدم دوستی.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

همانطور که سیاه جاذب همه رنگهاست،  سفید بازتاب رنگهاست . در واقع، تمام طیفها را در چشم ما نشان می دهد. از این رو، موانع ایجاد می کند. سفید خالص ،پاک، بهداشتی و استریل است. مفهوم ناپایداری و ناباروری هم در بر دارد. از نظر بصری، سفید، درک فزاینده ای از فضا را می دهد و فضا بزرگتر نشان داده میشود.
رنگ قهوه ای.
مثبت: جدی، گرم، طبیعت، زمین، خنثی ، اسایش ،قابل اطمینان، پشتیبانی.
منفی: عدم طنز، سنگین بودن، کمبود پیچیدگیبهانه جویی ،لجبازی.

قهوه ای معمولا ترکیبی از قرمز و زرد و سیاه است. در نتیجه، به اندازه سیاه بسیار جدی  بنظر میرسد اما گرم تر و نرم تر از سیاه. این رنگ ویژگی های قرمز و زرد را داراست. قهوه ای، زمین و کوه و جهان طبیعی را القا میکند. جامد و قابل اعتماد است و در بین اکثر مردم محبوب است .این رنگ حمایت کننده  است، نه سرکوبگر.

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *