لگو

بازاریابی اینترنتی

Bazaryabi interneti

تاثیرات اینترنت بر بازاریابی

بازاریابی اینترنتی دو تاثیر مهم در زندگی انسان دارد:

۱ -اینترنت تکنیک ها و روشهای جدیدی برای بازاریابی و فروش محصولات به وجود آورده و تغییرات زیادی را در عملیات بازاریابی ایجادنموده
۲ -اینترنت باعث تغییرات اساسی در نقشهای استرتژیک بازاریابی شده

 

مزیت رقابتی 

شامل مجموعه عوامل یا توانمندی هایی است که همواره شرکت را به نشان دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می سازد.

ارزش پنهان:
بنگاه از اینترنت به عنوان یک ابزار استفاده میکند
ارزش مازاد:
بنگاه با استفاده از اینترنت به خلق مزیت رقابتی پرداخته

 

شرایط کاربردی کردن اینترنت به عنوان منبع استراتژیک و استفاده از آن در بازاریابی اینترنتی

شرط اول: اینترنت باید ظرفیت ایجاد ارزش داشته باشد یعنی یا هزینه های قبلی شرکت را کاهش دهد یا درآمد را افزایش دهد
{ شرط دوم: عنصری که شرکت می خواهد از آن بعنوان مزیت رقابتی بهره ببرد باید کمیاب وتقریباً غیر قابل دسترسی باشد(کمیابی نسبی)
{ شرط سوم: به مدت زمانی بر می گردد که رقبا بتوانند در آن مدت منبع با ارزش را به دست آورند یا عنصری دیگر جایگزین نمایند.
{ شرط چهارم: اینترنت به عنوان منبعی استراتژیک باید بتواند در مزیت رقابتی بطور مستمر بهبود ایجاد کند و بتواند با سایرعناصر یا منابع سازمان سازگاری داشته ومکمل آنها باشد.

تکنولوژی اطلاعات از سه طریق در قانون رقابت تغییر ایجاد کرده است

۱ -ایجاد تغییر در ساختار صنعت
۲ -شرکت ها میتوانند با استفاده ازآن مزیت رقابتی ایجاد کنند
۳ -انقلاب اطلاعات درهرکسب وکارجدید تاثیرگذار است

 

اینترنت و مزیت رقابتی و بازاریابی اینترنتی

اینترنت و مزیت رقابتی از دیدگاه پورتر:

برای سود دهی شرکتهای متاثر از اینترنت رسیدن به یک مزیت رقابتی پایدار به وسیله تولید با هزینه پایین و قیمت گذاری بالاتر مهم است.

اینترنت ومزیت رقابتی از دیدگاه یان چاستان:
با تبیین تئوری نیازهای جایگزین امکان نیاز به تجارت الکترونیک فراهم می آید بر این اساس پاسخ صحیح وبه موقع به این نیازها باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود.

 

نیازهای مشتری از دیدگاه یا چاستان

  • نیازهای مشتری با گرایش مبادله ای محافظه کارانه
  • نیازهای مشتری با گرایش رابطه ای محافظه کارانه
  • نیازهای مشتری با گرایش مبادله ای کارآفرینانه
  • نیازهای مشتری با گرایش رابطه ای کارآفرینانه

شرکت ها با استفاده از اینترنت دو شایستگی به دست می‌آورند و بازاریابی اینتنتی را گسترش می دهند

شایستگی ارتباطی: به استفاده ازتکنولوژی اینترنت برای راه اندازی ، حفظ و مدیریت روابط مشتری مربوط می گردد که می تواند از طریق ارتباط بلند مدت وفاداری مشتری و… ایجاد شود

شایستگی اطلاعاتی: مربوط به کاربرد اینترنت برای جمع آوری اطلاعات درباره مشتری ایجادپروفایل وبانک داده های مشتری ومدیریت دانش مشتری می باشد

 

مدیریت CRM

CRM

  • قابلیت های اینترنت به عنوان مسیر ارتباطی
  • دسترسی تمام وقت ۲۴.۷
  • ایجاد ارتباط در هر مکان و فاصله
  • دسترسی سریع و ارزان به اطلاعات
  • تعامل ارزان واختصاصی شده با افراد

 

مزیت مدیریت CRM

الف: فواید ملموس

ب: فواید ناملموس

 

فواید ملموس CRM

  • افزایش درآمد وسودآوری
  • اجرای سریع تر
  • کاهش هرینه های داخلی
  • بهره وری بالاتر نیروی انسانی
  • کاهش هزینه های بهره وری
  • بالا بردن نرخ جذب مشتری
  • حفاطت از سرمایه گذاری در بازاریابی به همراه بازده حداکثر

 

فواید ناملموس CRM

  • افزایش رضایت مشتری
  • ایجاد تبلیغات دهان به دهان
  • بهبود ارایه خدمات به مشتری
  • هم راستا کردن فرآیندهای کسب وکار
  • مدیریت تماس نزدیکتر
  • افزایش اثر بخشی بخش بندی مشتری
  • دقیق ترسازی هدف بندی وتعیین مشتریان هدف
  • درک بهتر نیازمندی ها و الزامات مشتری

 

ویژگی های عام مدیریت CRM

  • سفارشی سازی سایت
  • کانالهای جایگزین
  • موتور جستجو
  • عضویت ودادن رمز عبور
  • امکان گشت وگذار در سایت
  • داشتن امکان گفتگو
  • امکان مشاهده تصاویر کالا قبل از خرید
  • ارائه پاسخ به سوالات متفاوت
  • ارائه اطلاعات شرایط خرید
  • داشتن دکمه های برگشت
  • ایمیل
  • امکان سفارش قطعات یدکی
  • امکان ارتباط تلفنی
  • سهولت وارسی
  • امکان پیگیری وضعیت سفارش
  • ارائه اطلاعات حسابها

 

تاثیر بازاریابی اینترنتی بر شیوه های سازمان

  • بازاریابی معکوس در برابر بازاریابی سنتی
  • بازاریابی مشتری محور در برابر بازاریابی انبوه
  • اثر- بخشی کارآیی در برابر کارآیی
  • فردی کردن در برابر استاندارد سازی در برابر پذیرش (سازگاری)
  • مدیریت انتظارات در برابر رضایت مشتری
  • فرآیندهای بازاریابی در برابر وظایف بازاریابی
  • هزینه های ثابت در برابر هزینه های متغیر

 

تاثیر بازاریابی اینترنتی بر رفتار مشتریان 

  • تولید مبتنی بر همکاری
  • دسترسی جهانی در برابر دسترسی جغرافیایی
  • خود دسترسی در برابر واسطه گری اطلاعات
  • زمانهای منعطف در برابر زمانهای ثابت
  • قیمت گذاری باز در برابر قیمت گذاری بسته
  • غیر الکترونیکی در برابر نیمه الکترونیکی

 

اعتماد در فضای الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی

  • مشتری باید این احساس را داشته باشد محصول یا خدمتی را که بدست می آورد برای او منابع قابل توجهی را به همراه دارد.
  • کانال خرید امن بوده ودر نتیجه ازاطلاعات مشتری در دسترس افراد غیر عضو شرکت قرار نخواهد گرفت.