طراحی بیلبورد یا تابلوی تبلیغاتی (بخش سوم)

 

Related image

رنگ‌ها
رنگ‌های استفاده شده بر روی بیلبورد باید بادقت و توجه انتخاب شود. بسته به محصولی که قصد تبلیغ آن را دارید و حالتی که می‌خواهید در بیننده القا نمایید رنگ‌های خود را انتخاب نمایید. هر رنگی مفهوم خاص خود را دارد و حالت خاصی را القا می‌نماید و نکته جالب این است که هر رنگی در فرهنگ‌های مختلف مفهوم مختلفی دارد. برای مثال سفید که در اکثر کشورها نشان شادی است ، در برخی کشورها مانند چین و ژاپن نشانه عزاست. پس چنانچه طراحی تابلوی شما قرار است در کشور دیگری نیز استفاده شود باید این نکات را مدنظر داشته باشید ولی بدانید هر رنگی (اگر چه ممکن است در تبلیغات روی کاغذ جالب بوده باشد) در تبلیغ بیلبردی قابل استفاده نیست. نکته‌ای که در این زمینه باید حتما به آن توجه ویژه‌ای شود ، تفاوت کنتراست رنگ‌های استفاده شده می‌باشد. برای مثال مشکی و زرد و یا قرمز و زرد یا سفید و قرمز نتایج خوبی را ایجاد می‌نماید. چنانچه در بک گراند تابلو از رنگ‌های تیره استفاده نموده‌اید ، حتما نوشته‌های خود را با رنگ‌های روشن کار کنید. ممکن است ترکیب قرمز و مشکی در تبلیغات کاغذی جالب به نظر بیاید ولی در بیلبردها وقتی بیننده با سرعت بالا از کنار آن عبور می‌نماید رنگ قرمز با زمینه تیره مخلوط می‌شود و خواندن آن غیرممکن می‌گردد. در تبلیغ بیلبردی قرمز یک رنگ تیره محسوب می‌شود و باید با رنگ‌های روشن ترکیب گردد. یک نوشته قرمز بر روی یک زمینه نارنجی و یا نوشته آبی بر روی زمینه بنفش به هیچ وجه مناسب نیست زیرا شباهت این رنگ‌ها مانع از خواندن و یا دیدن آن می‌شود. استفاده از رنگ‌های آبی و سفید در بک گراند باعث می‌شود از فاصله دور تابلوی شما با آسمان مخلوط شده و یک شکل شبیه به آسمان بوجود آورد. البته این مساله در مورد تابلوهایی که بر روی دیوار نصب می‌شوند صدق نمی‌کند.
کار دیگری که می‌توان انجام داد استفاده از دو رنگ بر روی یک رنگ زمینه است برای مثال چنانچه شما از بک گراند مشکی استفاده می‌کنید می‌توانید از رنگ‌های سفید و زرد برای نوشتن خطوط استفاده نمایید این باعث افزایش توجه بیننده و راحتی خواندن متن می‌شود.
در تبلیغات محیطی که هر روزه می‌بینیم شاهد از این قبیل ضعف‌ها هستیم. نمونه‌ای از آن تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری بود که چندی پیش بر گزار شد. در تبلیغات یکی از نامزدها که به وفور هم دیده می‌شد رنگ آبی روشن بعنوان رنگ نوشته بر روی رنگ لاجوردی بک گراند استفاده شده بود که اگر چه ممکن است این ترکیب در یک بروشور زیبا به نظر برسد ولی به هیچ وجه ترکیب مناسبی جهت تابلویی که قرار است در محل عبور وسایل نقلیه قرار گیرد ، نیست.

سعی کنید در زمینه استفاده از رنگ‌ها خلاق باشید.Related image

از رنگ‌ها خطهای دور نوشته و علامات خیلی زیاد استفاده ننمایید زیرا این موضوع خواندن تابلوی تبلیغاتی شما را مشکل می‌نماید.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی باید به آن توجه کرد پرهیز از در هم ریختگی دید است. چنانچه تابلوی شما درهم و برهم باشد و از نظم خاصی پیروی ننماید ، بیننده را وادار می‌کند جای دیگری را نگاه کند. اگر قصد دارید تابلوی شما یک تاثیر مثبت ایجاد نماید باید از یک جریان ملایم تبعیت نماید. زمانی که کسی به تبلیغ شما می‌نگرد می‌خواهید اول به چه چیزی توجه نماید و سپس آیتم‌های بعدی را به ترتیب به نحوی بچینید که چشم مخاطب را به آرامی به مسیر مورد نظر خود سوق دهید. اگر مخاطب در طرح شما گم شود به راحتی راه فرار را پیدا می‌کند و به تابلوی شما نگاه نمی‌کند.

در انتها نکته‌ای که لازم است به آن اشاره شود و طراح باید در تمامی مراحل به آن توجه نماید این است که حتما مخاطب خود را بشناسید ، علایق او را بسنجید و دلایل او را برای خرید بررسی نمایید و نکاتی را که دوست دارد در مورد محصول بداند بیان نمایید. برای مثال اگر یک خانم خانه‌دار می‌خواهد یک جارو برقی بخرد ببینید دوست دارد چه چیزی در مورد محصول شما بداند ، مثلا مطالبی در مورد قدرت مکش آن بداند یک عکس بزرگ از محصول را ببیند یا . . .
زمانی که بازار هدف را به خوبی شناختید حال دقیقا می‌دانید چه کلماتی چه رنگی و چه تصویری می‌تواند مخاطب را اغنا نماید. در نهایت مطمئن شوید تابلوی شما برای بازار خرید کاملا قابل فهم و درک است و می‌توانند منظور شما را به خوبی دریابند.

نکته آخر مانند همیشه تست کردن است.Related image

پس از اتمام کار از شخص دیگری که تاکنون طرح شما را ندیده بخواهید بصورت گذرا نگاهی به تابلو بیندازد و نظرش را در زمینه طرح بیان کند ببینید چه نکاتی از طرح را به خاطر می‌آورد و چه نکاتی از نظر او قابل فهم نبوده به اولین سخنان او با دقت توجه کنید زیرا بیلبردها چیزی جز یک احساس اولیه نیستند.
روش دیگری که جهت پی بردن به نقایص تابلوی خود می‌توانید استفاده نمایید به شرح زیر است:
۱٫ ابتدا یک پرینت از طرح خود تهیه کنید و آن را بر روی دیوار بچسبانید
۲٫ از کسی بخواهید حدود ۱۰ قدم از طرح دور شود و سپس به سمت نوشته بچرخد و شروع به قدم زدن به سمت آن کند و بعد از نزدیک شدن به تابلو روبرو را نگاه کند و از کنارآن بگذرد
حالا او مانند یک راننده به تابلوی شما نگریسته از او سوالاتی در زمینه طرح خود بنمایید تا به نقاط ضعف و قوت طرح خود پی برید:
الف. از او بپرسید تا چه حد نوشته‌های تابلو برای او واضح بوده است
ب. آیا توانسته تمامی مطالب تابلو را مشاهده نماید
ج. می‌تواند بگوید تصاویر گرافیکی چه چیزی را انتقال می‌دادند
د. آیاطرح بیلبرد هیچ سوالی برای او باقی گذاشته است؟
هـ. در نهایت تمایلی برای خرید محصول در او ایجاد نموده است یا خیر؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *