نکات مهم در طراحی کاتالوگ و بروشور

در دنیای امروز، موفقیت در کار و تجارت تا حدی زیادی وابسته به تاثیرگذاری مراودات و ارتباطات بازاریابی دارد. برقراری ارتباط موثر با مشتریان بالقوه برای هر سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است و در این امر یکی از بهترین و کارآمدترین ابزارها کاتالوگ است.

کاتالوگ ها به تجاز و بازاریاب ها کمک می کنند تا اهداف خود را دنبال و به آن ها دست پیدا کنند. این منبع ارتباطی جزییات مهم و جامعی در مورد محصولات کمپانی را به شکلی جالب و جذاب در اختیار بیننده قرار می دهد. اساسا طراحی کاتالوگ شکل انتقال اطلاعات را جذاب و خوش آیند می کند. اگر شما اطلاعات راجع محصول تان را بدون یک بروشور با طراحی حرفه ای و مناسب ارائه کنید نه تنها تاثیر خاص و موثری ندارد بلکه با بی میلی افراد روبرو می شود.

برای تجار و صاحبان مشاغل مهم است که یک بروشور یا کاتالوگ با طراحی مناسب انتخاب کنند که با اطلاعات مربوط به محصول یا نوع خدمت رسانی که انجام می دهند مطابقت داشته باشد.

لوگو : اگر قصد شروع کار تجاری دارید، لوگو یکی از آیتم های اساسی و مهمی است باید حتما آن را داشته باشید. لوگوی یک کمپانی سمبل تجارت و کار و منعکس کننده نوع فعالیت شماست. ارائه لوگو در آیتم ها و ابزار ارتباطی از جمله بروشور می تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی به یادماندنی نقش مهمی ایفا کند.

رنگ در طراحی: رنگ ها گویا ترین و پر معنی ترین عناصر هر طرح هستند. ممکن است چاپ طرح های رنگی گران باشد اما بکار بردن رنگ در طراحی بروشور ارزش این هزینه را دارد. با استفاده از رنگ بندی متنوع و جذاب خود را به گونه ای برجسته تر و چشم گیر تر در بروشور معرفی می کنید.

 

نمونه طرح های جدید ۹۵(کلیک کنید)
نمونه طرح های ۹۴ (کلیک کنید)

میانگین زمانی که یک فرد صرف نگاه کردن به یک بروشور می کند ۷ ثانیه است، و این رنگ است که بیننده را ترغیب به توجه و صرف زمان بیشتر می کند. بروشورهای زیادی روی میز مشتریان و کاربران شما وجود دارد، که دراین میان بروشور شما باید جلب توجه کند و بدرخشد. هیچ چیز به جز رنگ زیبا و جذاب به چشم نمی گوید به من نگاه کن!

عکس:  بروشور خود را با متن ها و مطالب خسته کنند دچار خفگی نکنید. یکی از عناصری که کمک می کند بروشو شما جلب توجه کند عکس ها و عناصر گرافیکی هستند که بینندگان را مجذوب و شیفته می کنند. بنابراین صرف هزینه های بالا برای تهیه یک عکس مناسب ارزش دارد.

فونت:  همیشه وقتی متن موجود در بروشور کم باشد خواننده انگیزه بیشتری برای خواندن پیدا می کند. همچنین بیش از ۳ نوع فونت برای متن بورشور استفاده نکنید و سعی کنید فونت های خوانا را بکار ببرید.

یکنواختی : فقط یک فضای کوچک از بروشور را با رئوس مطالب بزگ پر نکنید. برای رئوش مطالب، بدنه متن و زیرنویس ها از فونت و سایز یکنواخت و سازگار استفاده کنید. با این کار بروشور شما نما و ظاهر دلپسند تری پیدا می کند.

فضای طراحی : سعی کنید ابتدای متن ها را با نقطه گذاری مشخص کنید و تا حد امکان پاراگراف ها را کوتاه و مختصر نمایید، این باعث می شود علاقه خواننده به خواندن مطالب بیشتر شود. بین خطوط فاصله مناسب ایجاد کنید تا بروشور جذاب تر و خوانا تر باشد. همچنین کلمات را زیاد به هم نچسبانید.

ویرایش کاتالوگ : اگر در کاتالوگ شما غلط املایی وجود داشته باشد، گرامر جملات ضعیف باشد، اشتباهی در طراحی و یا ارائه اطلاعات رخ داده لاشد، کار سخت و طاقت فرسای شما به هدر خواهد رفت. از یک ویراستار بخواهید بروشور شما را ویرایش کند تا هیچ گونه اشتباهی در متن و یا طرح آن وجود نداشته باشد. پس از آن بروشور را به چند فرد صادق نشان دهید تا نظر خود را راجع به آن اعلام کنند.
اگر از لحاظ مالی در مضیقه هستید، بهتر است کار ویرایش بروشور را دو بار انجام دهید. در پایان قبل از اینکه طرح را برای چاپ بفرستید، فهرستی از افرادی که بروشور را تایید خواهند کرد تهیه کرده و مطمئن شوید هر یک از آن ها به صورت سلسله مراتب کپی بروشور را امضا کرده اند.