نقاط ضعف و قوت بیلبورد

 

Image result for ‫تصویرسازی بیلبورد‬‎

يك بيلبورد موفق بايد داراي خصوصياتي باشد تا آن را به ياد ماندني و تاثيرگذار كند. البته اين خصوصيات براي اغلب تبليغاتي كه در فضاي باز ارائه مي شوند بايد رعايت گردد. كه به طور خلاصه بدين قرار مي باشند:

 

1) درخاطر بماند.

2) بسيار جلب توجه كند.

3) داراي طراحي جذاب باشد (از طراحي گرافيك قوي بهره مند باشد.)

4) رنگ هاي قدرتمند و بيان گر در آن به كار گرفته شود.

5) خلاقيت و نوآوري در آن ديده مي شود.

6) داراي شعار تبليغاتي تاثيرگذار و نو باشد.

7) ازنظر مكان، با استانداردهاي شهر و ترافيك مطابقت داشته باشد. (ديد خوبي براي عموم داشته باشد واختلالي در شهر و تردد ايجاد نكند.)

8) تابلوهاي اطراف خود را تحت شعاع قرار ندهد بلكه نظمي خاص را با آنها دنبال كند.

9) از نظر تصوير و شعار با موضوع اصلي تبليغ ياد شده تطبيق داشته باشد.

10) متناسب با روحيه و فضاي فرهنگي و ارزش هاي جامعه طراحي و ارائه شود.

11) آگاه كننده، ساده (تعداد عناصر به كار رفته در آن كم باشد)، سريع در انتقال مطالب و خلاصه قوي در بر قراري ارتباط با مخاطب باشد.

12) شكل ظاهر خود بيلبورد (ساختار آن) متناسب، زيبا و ساده و هماهنگ با طرح منصوبه باشد.

13) بيلبوردها بايد داراي پرژكتورهاي قوي (با نوردهي بالا) براي ثبت باشند تا جلب توجه كنند.

14) ارائه نهايي آن (نصب تابلو اجراي اثر تبليغاتي نصب اثر نوردهي) بايد بسيار دقيق و تميز باشد.

 

Related image

نقاط ضعف بيلبورد

1- موجب جلب توجه رانندگان و مانع از تمركز حواس آنها براي رانندگي بي خطر مي شود و ممكن است در نهايت خطر بيافريند. گاهي آلودگي بصري حاصل از بيلبورد متعدد نزديك به يكديگر تعادل و آرامش محيط را مختل مي كند و باعث تنش در بينندگان مي گردد.

2- تاثير پيام بسيار آني است و امكان فراموشي آن با توجه به تحرك ظاهري محيط اطراف بسيار است. مدت توجه بيننده به بيلبورد كوتاه است و به دليل عدم تمركز و سرعت و حركت بيننده ممكن است بيلبورد تخيل و ذهنيت او را تحريك نكنند.

3- چون عموم مردم از مقابل آن مي گذرند بيننده خود را مخاطب شخصي آن نمي داند. در حالي كه پوسترها غالبا در جاهايي نصب مي شوند كه تا حدي مخاطب خود را مشخص مي كنند. به طور مثال پوستري كه در دانشگاه نصب مي شود به اين معني است كه مخاطبان آن دانشجويان و مدرسان و استادان دانشگاه هستند.

4- با توجه به اينكه در محيط عمومي قرار دارد واكنش بيننده نسبت به آن تا حدودي تابع قضاوت هاي اجتماعي است و طبيعي و آزادانه نمي باشد. البته در مورد پوسترهاي معمولي هم اين مشكل ممكن است وجود داشته باشد ولي احتمال آن خيلي كمتر است زيرا غالبا پوسترها در مكان هايي نصب مي شود كه مخاطبان آنها احتمال حضور بيشتري دارند.

Related Articles

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *