مهارت های گرافیست حرفه ای

 

هدف و انتظار کارفرما از استخدام طراح گرافیکی چیست؟
نیاز به طراحان گرافیکی روز به روز در حال افزایش است. تقریبا هر کمپانی و یا شرکت تجاری برای طراحی ابزارهای تبلیغاتی و ارتباطی خود به یک طراح گرافیست، چه استخدامی و چه مستقل، نیاز دارد. کار یک طراح در کمپانی ها دائما در حال نوسان است و کمپانی ها اغلب به دنبال طراحانی هستند که بتوانند به صورت مستقل و خارج از محیط کار فعالیت می کنند. بنابراین وقتی یک کارفرما به دنبال جذب یک طراح گرافیست است، مطمئنا به طراحی نیاز دارد که دارای مهارت ها و خصوصیات منحصر به فرد و ویژه باشد.
ویژگی ها و توانایی هایی وجود دارد که یک طراح می بایست از آنها بهره مند باشد. هیچ تعریف جامع و دقیق کلی از یک طراح گرافیست ایده آل وجود ندارد که یک کارفرما بتواند بر مبنای آن طراح خود را انتخاب کند. طراحان گرافیکی دارای پس زمینه ای مختلف، گروه های نژادی متفاوت و مکان های گوناگون هستند. بنابراین سلایق و سبک های آن ها نیز با یکدیگر فرق می کند. در هر حال، برخی از ویژگی های عمومی آن ها عبارت است از خلاقیت، روشنفکر بودن، داشتن ذهن باز و آزاد برای کاوش و جستجو در میان ایده های بکری که در اطراف وجود دارد. این ویژگی ها و خصایص عمومی به مراتب مهم تر از برخی ویژگی های خاص و ویژه ای است که طراحان از آنها برخوردارند.
نوع فعالیت کمپانی کارفرمای شما اهمیت زیادی ندارد. شرایط معینی وجود دارد که معمولا در آغاز به کار در همه مشاغل وجود دارد. سایت پرشین جی اف ایکس در اینجا مهم ترین عواملی را که یک کارفرما هنگام پیدا کردن یک طراح مد نظر دارد برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده است. اگر از شما به عنوان یک طراح دعوت به همکاری شده است می توانید با خواندن نکات زیر خود را برای آغاز آن کار به بهترین وجه آماده کنید.
کارت های ویزیت و دیگر آیتم های طراحی شده توسط شما، از قیبل کارت پستال می تواند گزینه خوبی برای نشان دادن مهارت شما در کارتان باشد.

شهرت طراح گرافیست بسیار مطلوب است و خواهان زیادی دارد

شما برای انجام هر کاری به مهارت و استعداد انجام آن کار نیاز دارید تا بتوانید نیازهای آن شغل را برآورده کنید. مثلا برای طراحی گرافیکی، دو نوع مهارت عمده وجود دارد که کارفرما هنگام استخدام یک طراح به آنها توجه می کند؛ مهارت های سخت و مهارت های نرم. مهارت سخت به مهارتی گفته می شود که قابلیت اندازه گیری دارد و مهارت نرم به ویژگی ها و خصوصیات ذاتی هر فرد گفته می شود.
مهارت های سخت مربوط است به تمرینات و آموزش های شغلی، حرفه ای بودن و مهارت انجام کار در زمینه طراحی گرافیکی. مهارت نرم به ویژگی های شخصیتی مورد نیاز برای زندگی از قبیل کار کردن تحت فشار روحی و جسمی، کار گروهی و ویژگی های رفتاری بر می گردد. همچنین شما باید با طراحی آگهی های تبلیغاتی، وب سایت، پوستر، پکیج، کاتالوگ، بروشور، کارت پستال، تی شرت، بنر وب، تبلیغات بنر وب، نامه های خبری، کارت دعوت، بنر و … آشنا باشید.

مهارت طراحی با کامپیوتر

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، ابزارهای طراحی نیز در چند دهه اخیر و با ظهور رایانه در طراحی، تغییرات شگرفی را تجربه کرده اند. مهم نیست کمپانی و یا موسسه طراحی چقدر کوچک یا بزرگ باشد، مسئله ای که وجود دارد این است که امروزه طراحی با مداد و کاغذ دیگر کارایی ندارد.
شما حتما به کار با کامپیوتر نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین، وقتی به دنبال یک شغل هستید، فقط اینکه کار کردن با کامپیوتر را بدانید کافی نیست بلکه باید در این زمینه کارشناس باشید و بتوانید با سرعت با یک رایانه کار کنید. این کاملا واضح است که منظور از پیدا کردن مهارت در کار با رایانه، کار با نرم افزارهای طراحی است (Adobe Photoshop, Corel Draw, Freehand, Adobe Illustrator ). علیرغم همه این ها کسب مهارت در زمینه نرم افزتر و سخت افزارهای کامپیوتری از ملزومات کار هر طراح است، چون به این طریق قوه خلاقیت و مهارت طراحی آنها افزایش پیدا می کند.

مهارت در طراحی محصولات چاپی

چاپ رابطه عمیقی با طراحی دارد. تقریبا همه آیتم هایی که به هدف برقراری ارتباط و تبلیغات طراحی می شوند به چاپ می رسند. بنابراین یکی از مهارت هایی که کارفرمایان در طراح جستجو می کنند داشتن درک و دانش در مورد تولید و ساخت چاپ دیجیتالی است. طراحی چاپی نیاز به داشتن دانش در مورد نرم افزار صفحه آرایی، از جمله Adobe و InDesign و یا Quark Express و نیز مفاهیمی مثل تجزیه رنگ، شبکه بندی، master pages و … دارد.
داشتن اطلاعات در مورد فرایند چاپ نیز یکی از ملزومات کار طراح است. اساسی ترین اطلاعات در مورد چاپ شامل درک و شناسایی فضا و محیط رنگ است. البته دانستن چگونگی عملکرد و  بکار اندازی دستگاه چاپ برای شما ضرورتی ندارد.

مهارت های ارتباطی

مهارت ارتباطی موثر و کارآمد شامل مجموعه مهارت های سخت و مهارت های نرم می شود و امروزه از ارکان لاینفک هر شغل است. برای مثال طراحگرافیکی باید در طراحی و همچنین صحبت کردن توانایی ایجاد ارتباط موثر و شفاف با مخاطب را داشته باشد. این جنبه از کار طراحی اغلب دست کم گرفته می شود. یک طراح باید توانایی استفاده از کلمات و عباراتی را که مربوط به کار طراحی است و یک کارفرما آن را به عنوان یکی مهارت های اساسی برای استخدام طراح مد نظر دارد داشته باشد.

تحصیلات

جدا از تجربه، بیشتر کارفرمایان اغلب به تحصیلات کاندیدای مورد نظر برای طراحی نیز توجه می کنند. هر چند در مورد یک طراح بسیار با تجربه و حرفه ای، در اغلب مواقع از آیتم تحصیلات چشم پوشی می شد. سطح و میزان صلاحیت و شایستگی شما بستگی به نوع شغلی دارد وارد آن می شوید. اگر شما به دنبال شغلی هستید که به عنوان یک دستیار طراح مشغول به کار شوید و یا حتی به عنوان یک طراح که طبیعتا باید دارای مهارت فنی بیشتری باشد، مدرک دیپلم کافی است. برای موقعیتی های بالاتر از این، مدرک دانشگاهی چیزی است که شما حتما باید داشته باشید.

تفکر خلاق

یکی از مهارت های مفید برای یک هنرمند طراح این است که بتواند به پیرامون خود ماورای آنچه که هست فکرکند، و یا به عبارت دیگر خلاقانه فکر کند، یعنی توانایی خلق یک چیز از چیزی که وجود ندارد و به تصویر کشیدن آن در آیتم های مقیاس پذیر. یک طراح گرافیست باید بتواند آنچه را که مردم سعی می کنند با کلمات و آرزوهای خود بیان کنند کشف و آنها را واضح و شفاف به تصویر بکشد. این تصویر در نگاه اول واضح نیست، اما اینجا جایی است که خلاقیت به اوج خود می رسد.
کارفرمایان هنگامی که قصد دعوت به همکاری از یک طراح گرافیست را دارند مجذوب کاندیداهایی می شوند که دارای ذهن و تفکر خلاق هستند. آنها اغلب سولاتی مطرح می کنند و یا تست هایی از داوطلبین می گیرند تا بتواند میزان خلاقیت آنها را بیازمایند، و کسی که این آزمون ها را با موفقیت پشت سر گذارد کسی است که شغل مورد نظر را بدست می آورد.

ارائه پورتفولیو

یکی از منابع با ارزش و مهم برای یک طراح در هنگام پیدا کردن شغل ارائه یک پورتفولیوی حرفه ای است. این جنبه از زندگی حرفه ای اغلب مورد غفلت طراحان قرار می گیرد و از آن چشم پوشی می کنند. اصولا، طراحان فکر می کنند پورتفولیو متعلق به طراحانی است که در یک زمینه خاص شغلی بیش از 10 سال سابقه دارند و عنصر به این مهمی را که می توانند به آن افتخار کنند را با ارزش تلقی نمی کنند.
در نظر داشته باشید که حتی کوچک ترین دستاوردهای شخصی شما محتوایی است که پورتفولیوی شخصی شما را می سازد. یک پورتفولوی شخصی خلاصه ای از تلاش های شبانه روزی شما است که به عنوان یک طراح انجام داده اید.
ارائه پورتفولو اولین شانس و فرصت شماست تا خود را به کارفرما معرفی کنید، ارزش های خود را نشان دهید، تجارب کاری خود را توصیف کرده و زمینه سازی های لازم برای مراحل بعدی را انجام دهید. اگر یک طراح ماهر باشید ارائه پورتفولوی می تواند بخش قوت بخش مصاحبه شما باشد. بنابراین بهتر است جلسه معارفه را با ارائه پورتفولیو آغاز کنید تا کارفرما بتواند مراحل پیشرفت شما را مشاهده کند.

مهارت های دیگر
جدا از مهارت های معمول و عمومی که یک طراح باید از آنها برخوردار باشد، بهتر است از بین مهارت هایی که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد یک یا دو مهارت را دارا باشید تا گنجینه مهارت های شما کامل شود.

طراحی وب

طراحی وب مفید ترین مهارتی است که می توانید به عنوان یک طراح در کنار مهارت های عمومی از آن برخوردار باشید. این مهارت پتانسیل شما را در پیدا کردن شغل در کمپانی ها و یا سازمان هایی که دارای وب سایت هستند بالا می برد. بنابراین اگر شما در کار طراحی وب نیز زبردست و چیره باشید می توانید از جمله افرادی باشید که کارفرما شما را در لیست انتظار خود قرار می دهد.

تصویر گری و طراحی

اغلب طراحان گرافیکی پس زمینه ای در هنرهای زیبا از جمله نقاشی، طراحی و تصویرگری دارند، اما در نهایت توجه خود را روی طراحی گرافیکی تجاری متمرکز می کنند. حفظ مهارت نقاشی و یا ارتقا آن به شما این امکان را می دهد تا طرح های خلاقانه و ابتکاری بیشتری خلق کنید و یا حتی آثار خود را به صورت آنلاین به فروش بگذارید. به علاوه شما می توانید در نظر کارفرما بسیار جذاب باشید چون با وجود شما، او دیگر نیازی به استخدام یک طراح ندارد و می تواند در هزینه صرفه جویی کند.

عکاسی

اگر شما به عنوان طراح حرفه ای در یک کمپانی پذیرفته شدید، مهارت عکاسی یکی از مهارت هایی است که باید در آن سر رشته داشته باشید. وقتی شما قدم در دنیای طراحی حرفه ای می گذارید، دیر یا زود نیاز به عکس برداری کردن پیدا می کنید. اگر شما فرصت و شانس کافی برای کار با یک کمپانی را پیدا کنید که یک دوربین در اختیار شما قرار دهد، سپس بهتر می توانید از آن استفاده کرده و به کارفرما اثبات کنید که می توانید برای شغل او بهترین گزینه باشید.

Related Articles
طراحی بسته بندی
تبلیغات محیطی چیست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *