اصول کلیدی بازاریابی موفق ( تعیین جایگاه محصول )

 

در بازاریابی موفق، هدف گیری و تعیین جایگاهِ معینی برای یک محصول یکی از اصلی ترین مراحلِ بازاریابی می باشد،

اما ؛

چگونه جایگاه یک محصول را تعیین کنیم ؟!

جایگاه یک محصول با عوامل بسیاری تعیین می شود اما مهترین عواملی که جایگاه یک محصول یا خدمات را تعیین می کنند به شرح زیر می باشند :

  • نام محصول
    نام، یکی از مهمترین عوامل تعیین جایگاه محصول است و موفقیت، مستلزمِ نامی است که به درستی محصولِ شما را در ذهن مردم ثبت کند، اما ؛
نامِ مناسب چه ویژگی هایی دارد ؟!

  • نام مناسب باید تلفظ و نگارشی ساده و کوتاه داشته باشد و به راحتی در ذهن بماند مانند تاید
  • سعی کنید در نام از حروف “ب،پ،د،ت،ل،ج،چ،گ” استفاده کنید؛ این حروف که زبانشناسان آنها را “بی صداهای انفجاری” می نامند (زیرا در هنگام تلفظ هوای به دام افتاده در دهان را آزاد می کنند) در ۷۵ درصد نام های تجاری پرفروش جهان استفاده شده اند و تاثیرِ مثبتِ آنها ثابت شده است
  • نام تجاری شما نباید رقیبی با نام مشابه داشته باشد
  • نام شما نباید معانی منفی داشته باشد
  • لوگو یا “آرم محصول”
    لوگوی یک محصول، دومین عامل مهم در تعیین جایگاه محصول در بازاریابی می باشد،نماینده ی نام تجاریِ لوگو و قابل رویت ترین ویژگیِ تصویرِ ذهنیِ تبلیغ کننده است
    اما ؛
لوگوی مناسب چه ویزگی هایی دارد ؟!

  • لوگوی شما باید اصیل باشد و بتواند ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورد
  • ساده باشد و تصویر ذهنی مثبتی را از محصول در ذهن خلق کند
  • بتواند پیامی را منتقل کند
  • مکان فروش محصول
    محل فروش یک محصول روی تصویر ذهنی آن محصول نزد مشتری تاثیر زیادی دارد برای مثال تمامی مصرف کنندگان دو محصول یکسان که یکی در سوپر مارکت و دیگری در یک فروشگاه لوکس و شیک فروخته می شوند را یکسان نمی دانند
  • بسته بندی محصول
    بسته بندی محصولات در واقع، شخصیت و اعتبار یک برند را در هنگام خرید برای مصرف کننده تداعی می کند به عنوان مثال رگه هایی از رنگ های طلایی و نقره ای حس کیفیتی بهتر را در ذهن مشتری خلق می کند
  • شعار تبلیغاتی
    یک شعار خوب باید بتواند مردم را برانگیزد و به حرکت وادارد، شعارها به فروش محصولاتِ ارزانی که ریسک چندانی ندارند و بصورت ناخوداگاه خریده می شوند کمک می کنند