اصل اولین بودن ( اصول مدیریت بازاریابی )

 

این که فکر کنید مسئله ی اصلی در مدیریت بازاریابی این است که مردم را قانع کنید محصول یا خدمات شما بهترین است، اشتباه است !

اصلِ اولین بودن در اصول مدیریت بازاریابی بیان می کند که شما باید کاری کنید که اولین باشید؛ اول بودن در ذهن مشتری بسیار ساده تر از این است که بخواهید به آن ها ثابت کنید محصول یا خدماتِ شما از آنچه قبلا در ذهنِ او شکل گرفته، بهتر است.

مردم همواره اولین ها را به خاطر می سپارند نه بهترین ها را و این قانون در تمامِ عرصه های مختلفِ بازار مشهود است ؛

اولین بودن بهتر از بهترین بودن است

بعضی از شرکت ها صبر می کنند تا بازارِ کالایی توسعه یابد و سپس با تولیدِ یک محصولی بهتر واردِ آن می شوند اما غافل از ان که مردم کلمه ی درج شده در ذهنشان را می خرند و نه محصول را (!)

و طبیعتا اولین ها بیشترین سهمِ بازار را از آنِ خود می کنند. کمی دقت کنید؛

زیراکس” اولین دستگاهِ کپی، “ژیلت” اولین سازنده ی تیغ اصلاح، “تاید” اولین پودر شوینده و”کِلینکس” اولین دستمال کاغذی بوده اند،

حالا نگاهی به بازارِ این محصولات بیندازید و ببینید که بیشترین سهمی بازار از آنِ همین برند هاست!

وقتی مردم می گویند :

  • “از برگه ی من زیراکس بگیر”
  • “یک کلینکس بده”
  • “یک بسته ژیلت بخر”
  • تاید تموم شده”

مطمئنا کسی نیست که متوجه نشود هر یک چه محصولی را بیان می کنند و این دقیقا مصداقِ این موضوع است که مردم درکِ ذهنی خود را می خرند و نه محصولات را!

متاسفانه مردم معمولا اولین نام هایی که در ذهنش حک شده است را به عنوان بهترین ها می شناسند،

بازاریابی جنگِ درک مردم از محصول است و نه چگونگیِ محصول و اولین بودن ساده ترین و قطعی ترین راه ورود به ذهن مشتریان است

پس سعی کنید اگر می توانید حتما در بازارِ محصول یا خدماتِ خود اولین باشید و از یاد نبرید که

“اولین بودن بهتر از بهترین بودن است”