ابزار نورپردازی تبلیغاتی و صنعتی

 

Related imageعکاسان صنعتی و تبلیغاتی معمولا بیشتر از عکاسان پرتره و آتلیه نیاز به نورهای فلاش دارند و حداقل باید ۳ شاخه فلاش داشته باشند تا بتوانند پروژه های خود را به نحو احسن انجام دهند. گاهی در بعضی از پروژه های عکاسی صنعتی نیاز به تعداد بیشتری فلاش است که معمولا هم باید ژول های بالا مثل ۶۰۰ ژول یا حتی بیشتر داشته باشد. برای استفاده از فلاش ها نیاز به ابزارهای هدایت کننده نور داریم که در زیر به صورت مختصر شرح می دهیم

اتچمنت های مورد استفاده در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی:

کاسه استاندارد

 

کاسه استاندارد (Standard Reflector): نوری که توسط کاسه استاندارد تابیده می شود، پرکنتراست، یک نواخت و شدید می باشد. کاسه استانداردها از اولین اتچمنت های مورد نیاز عکاسان تبلیغاتی و صنعتی است، سرپوش های لانه زنبوری، و نگهدارنده های فیلترها از وسایلی است که به کاسه استانداردها متصل می شوند. هر چه دهانه کاسه استاندارد تنگ تر باشد، زاویه تابش محدودتری داشته ولی در عوض نور تابیده شده از آن از قدرت و شدت بیشتری برخوردار است.

 

 

اسنوت

 

اسنوت ها (Snoot): اسنوت ها از وسایل مورد علاقه عکاسان صنعتی است چرا که با این اتچمنت می توانند نور رو به صورت نقطه ای به هر جایی که نیاز دارند بتابانند و همچنین در عکاسی پرتره عموما برای نورپردازی موها استفاده می شود. اسنوت ها در اندازه ها و دهانه های مختلف و پوشش داخلی مشکی ساخته می شوند و نور پرکنتراستی دارند.

 

 

بارندور

 

بارندور (Barndoor): در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی اتچمنت های زیادی مورد نیاز است یکی از آن ها بارندور می باشد. نور منبع فلاش توسط سایبان هایی به سمت سوژه هدایت می شوند تا از پراکندگی آن جلوگیری شود.

 

 

 

 

زنبوری

 

سرپوش لانه زنبوری (Honeycomb): در عکاسی تبلیغاتی زیاد پیش می آید که بخواهیم نور کاسه استاندارد را هدایت تر شده و متمرکز بر روی سوژه استفاده کنیم. این ابزار نور را جهت دار کرده و از پخش شدن آن جلوگیری می کند.

 

 

کاسه مخصوص پرده پشت (Background Light): این ابزار وسیله ای مناسب برای نورپردازی پسزمینه می باشد.

چتر

 

چتر (Umbrella): این وسیله چندان مورد علاقه عکاسان تبلیغاتی و صنعتی نیست و معمولا برای عکاسی پرتره و عروسی استفاده می شود. چترهای کچ لایت های زیبایی بر روی چشم چشم ایجاد می کنند از این رو در عکاسی پرتره بسیار پرکاربرد هستند ولی در عکاسی تبلیغاتی به دلیل اینکه نور یکنواختی ندارند کمتر استفاده می شوند.

 

 

 

سافت باکس یا هیزی (Soft Box): سافت باکس ها نوری ملایم ، نرم و وسیعی دارند و یکی از سودمند ترین و پرکاربردترین ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هستند. در عکاسی وسایل براق استفاده از سافت باکس یا هیزی ضروری است. از آنجایی که کنترل نور نرم راحت تر است معمولا آماتورها از این اتچمنت زیاد استفاده می کنند. هر چه اندازه ی سافت باکس ها بزرگتر باشد نور آن ملایم تر است.

 

 

 

آکتاباکس

 

 

آکتاباکس (Octabox): آکتاباکس ها هشت ضلعی هایی شبیه سافت باکس ها هستند و نوری بسیار نرم و ملایم دارند.

 

 

 

Image result for ‫مگالایت‬‎

 

مگالایت (Mega Light): مگالایت ها یا ادوات نورپردازی بزرگ و گسترده که محدوده وسیعی را تحت پوشش قرار می دهند که در عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و صنعتی کاربردهای فراوان دارند. معمولا در عکاسی خودرو از مگالایت ها استفاده می کنند.

 

 

 

Image result for ‫گوبو در عکاسی‬‎

 

 

 

گوبو :(Gobo) گوبو صفحه ی مشکی است که از آن برای مسدود کردن نور استفاده می شود که به آن سایبان نور نیز گفته می شود.

 

 

 

رادیو فلاش

 

 

فرستنده رادیویی (Radio Slave): رادیو فلاش جایگزین سیم سنکرون است که فلاش را به دوربین متصل می کند.

 

 

 

خیمه

 

خیمه یا چادر نور (Tent): خیمه همانند جعبه ای پارچه ایست که فقط یک دریچه برای دهانه لنز وجود دارد و معمولا عکاسان صنعتی و تبلیغاتی برای جلو گیری از رفله وسایل رو شیء مورد نظر عکاسی استفاده می کنند. خیمه معمولا نور را کاملا تخت می کند و معمولا عکاسان صنعتی و تبلیغاتی حرفه ای کمتر از آن استفاده می کنند چرا که یک عکاس صنعتی حرفه ای می تواند کنترل بیشتری بر روی نورها داشته باشد.

 

پانتوگراف

 

 

پاتوگراف (Pantograph): برای راه اندازی یک استودیو ثابت می توانید از ریل های سقفی و پانتوگراف ها استفاده کنید.

 

 

 

سه پایه

 

سه پایه (Tripods): اصولا برای عکاسی، از سه چایه استفاده می شود و کمتر پیش می آید عکسی حرفه ای روی دست گرفته شود. یک عکاس تبلیغاتی و صنعتی نیاز به سه پایه ای محکم و سنگین دارد که دوربین رو در هر شرایطی بتواند ثابت نگه دارد.

 

 

رفلکتور

 

 

رفلکتور (Reflector): به طور کلی رفلکتورها صفحاتی هستند که سطح آن از مواد بازتاب دهنده ساخته شده تا نور را به سمت سوژه بازتاب دهند. معمولا عکاسان صنعتی و تبلیغاتی از مقواهای سفید بجای رفلکتورها استفاده می کنند.